|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjenare! Jag undrar helt enkelt om jag har en adaptiv låda i min E34 540-93? Har automatlåda. Har sökt på forumet men ej hittat svar. Är det endast steptronic lådor som har det? Undrar även hur viktigt det är att byta automatlådsoljan efter en renovering. De hävdar att det kan ligga "metallflisor" kvar. Har kört ca 150 mil efter renoveringen. Mvh beemoholist | |
|
Alla V8 modeller har adaptiva automatlådor. ___ Bilen: Länk |
|
|
Ok, tack. Så den anpassar sig efter min körstil då? (kör rätt hårt) beemoholist |
|
|
Ja det ska den göra. ___ Bilen: Länk |
|
|
Håller inte med föregående inlägg- adaptive lådan kom -95 med endast 2 lägen på automaten, med A = läge Ataptive och med läge S = Sport om du har en 93a har du troligtvis 3 lägen E= Ekonomi S= sport + en * eller V= Vinterläge. |
|
|
Det spelar ingen roll vad det står på knappen, det är styrenheten som är det viktiga. Det är samma styrenhet till alla ZF5HP18 och ZF5HP30 på E32 & E34. Jag tror inte jag vet, har både tekniska manualer på dessa lådor och har ägt en själv. ___ Bilen: Länk |
|
|
Givetvis inte samma styrenhet till HP18 och HP30 men alla HP18 har samma och alla HP30 har samma. ___ Bilen: Länk |
|
|
Ok tack Mugge. Så jag har alltså adaptiv låda då. beemoholist |
|
|
Som undie säger. Du ser på knappen vad du har. Har knappen tre lägen: framåt, bakåt och nedåt så är den inte adaptiv. Har den bara två lägen, framåt och bakåt (A och S) så är den adaptiv. Där A står för det "adaptiva programmet". Alla V8 or har inte adaptiv låda. Adaptiv var extra. |
|
|
för övrigt kan sägas att det är skillnad att köra med och utan adaptiv låda Jag har båda sorter. en av dom största nackdelarna med en automat utan adaptiv låda tycker jag är när man snabbt ska köra om en bil för att sedan snabbt klämma sig in mellan två framförvarande bilar. När man släpper gasen så växlar automaten upp så att motorbromsen blir kass och man får använda bromsarna desto mer. Dom tre bästa sakerna med den adaptiva lådan tycker jag är 1) den adaptiva lådan behåller den lägre växeln som man kört om på även efter man släppt gasen så att man kan motorbromsa sig in mellan två bilar på den lägre växeln. 2) säg att man motorbromsar i en nedförsbacke och har femman i. Så fort man trampar på bromsen så växlar automaten ner till en lägre växel så motorbromsen ökar samtidigt som man bromsar. 3) om man kör på halt väglag och hjulen tenderar att slira så lägger den in ett program där den växlar upp tidigare till högre växel. men bortsett från dessa tre tillfällen är det ingen större märkbar skillnad på att köra med eller utan adaptiv låda. |
|
|
Jag orkar inta "bråka" utan jag ska scanna in ett utdrag från 1993 års utrustningslista för E34 modellen sedan och lägga upp den här. Jag har tyvärr ingen scanner hemma, så ni får vänta tills jag kommer hem från jobbet på måndag. ___ Bilen: Länk |
|
|
Hänger på lite här. Ni som vet, vad har jag för låda i min 530IA T 01? Hur många steg har den, är den också adaptiv eller. Har hört av han jag köpte bilen av att den gamla lådan var bättre. Graderade de inte upp den med, vad menar han med de, Âr det så? Kul att det finns så många bilkunniga på det här forumet. Mvh// Matte |
|
|
Hej, jag har en 540i -94 och den har adaptiv låda och den är ju innan -95. Ha de gott BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :) |
|
|
Låt oss tillsammans göra ett försök att reda ut hur det är med adaptiv låda på 530/540 e34. Jag antar att vi menar olika saker när vi använder ordet ”adaptiv”. Jag använder ordet adaptiv i bemärkelsen AGS (Adaptive Getriebe-Steuerung) som det framställs i e34 instruktionsbok from årsmodell 94 och senare. AGS utrustade bilar har bara A och S knapp. Bilar som inte är AGS utrustade har E, S och M eller * knappar. Enligt ETK kom AGS lådans styrenhet 09/93 (dvs årsmodell 94 och framåt) och därefter har alla 530/540 på sina respektive automater en och samma ”AGS styrbox” med det innebär inte att alla bilar har AGS. På bilar som inte är utrustade med AGS, ligger den extra programfunktionen latent i styrboxen och utnyttjas inte. Enligt utrustningslistan i min tyska e34 broschyr med tryck 02/94 var AGS extrautrustning till 530/540 årsmodell 94. Såg en prislapp nån gång på några tusenlappar extra för AGS. Den ”vanliga” lådan är ju också ”adaptiv” till viss del INOM respektive körprogram E, S och M eller * om den har vinterfunktion. I e34 broschyren med tryck 02/92, alltså långt före AGS boxen kom på 530/540, så skryter BMW just med ordet ”adaptiv”. Som jag kommer ihåg när jag körde en sådan bil växlar den tex tidigare vid snabbare gaspådrag än långsamma etc men det är inte bara det vi pratar när det gäller en AGS utrustad 530/540 from 09/93- med A för adaptivt program och S för sport. Man kanske kan säga att båda lådor är adaptiva men AGS utrustade lådor med A knappen är i så fall ”ännu mer adaptiva”. Hur då? Jo tex en sån sak att en AGS utrustad bil i A programmet känner av väglaget och lägger in vinterprogrammet själv automatiskt, (se sid 45) till skillnad från den ”vanliga lådan” där man får göra det för hand med vinterknappen * etc. Därför saknar ju förresten AGS utrustade bilar både vinterknapp och ekonomiknapp program. Det finns bara A knappen (växlar mellan flera program) och S knappen där lådan fixeras vid ett enda program - det sportigaste programmet av alla. I instruktionsboken står det att en bil med AGS växlar mellan ”flera olika program” i adaptiva A läget. Men jag tror inte det är så många fler program än E, S och vinter programmet som den ligger och automatiskt hoppar mellan i A läget. Det skulle förklara varför bilar med och utan AGS har samma styrbox. Det handlar om samma körprogram, men utan AGS får du välja program E, S och vinter för hand med knappen. Med AGS och knappen i A läget så ligger även programvalet med i anpassningen till körstilen och väglaget. Den som vill veta mer om adaptivt läge, läs e34 instruktionsboken (from årsmodell 94 och framåt eftersom AGS kom först då på 530/540) |
|
|
tommyv6: Det är alltid en bra idé att byta olja ganska snart efter en renovering - ta ner hela tråget för att se om det finns magneter i botten som eventuellt har fångat upp metallpartiklar, köp annars egna magneter på t.ex. Clas ohlsson och sätt fast i botten. Mvh |
|
|
På E34 530i/540i var den adaptiva lådan mycket riktigt extra utrustning eftersom bilarna levererades med manuella växellådor som standard. Enligt mina kataloger såg gick inte BMW 530i/540i att beställa med en icke adaptiv automatlåda, vilket man kunde med de motorsvare modellerna. Ville du ha aut och V8 så blev den adaptiv. Men jag ska som sagt scanna in delar av listan och lägga upp den. ___ Bilen: Länk |
|
|
jag har en 1/94 och jag har A och S. /Gunnar /Länk |
|
| fel av mig dom kom -94 =) | |
|
Undie: Ja att AGS med A och S kom först 09/93 stämmer med ETK. För att förtydliga det som jag var osäker på i mitt förra inlägg så är det alltså just om AGS med A och S knappen var standard eller extra. Och Mugge, där sade du nåt! Automat var ju extra för tusan. Det är så man måste läsa listan i e34 broschyren från 02/94 som säger att "5-Gang EH mit AGS" är extra till 530/540 medan "5-Gang EH" är extra till 520-525. Man kunde alltså inte få AGS på de motorsvagare motorerna medan som Mugge säger, alla 530/540 automater hade AGS, men bara from 09/93. Däremot håller jag inte med om att adaptiv låda i bemärkelsen AGS fanns på alla V8:or för det kom ju först 09/93 i ETK, även om BMW har använt ordet "adaptiv" i sin tidigare marknadsföring (tex e34 broschyren 02/92). Har man E,S och * knappen som förövrigt utgick 09/93 i ETK så har man inte det som BMW kallar AGS (Adaptive Getriebe-Steuerung), vilket innebär att den i A läget själv kan skifta mellan tex. ekonomi och vinterprogram beroende på körstil och väglag. Mugge, kan vi sammanfatta det så här? Alla 530iA/540iA -93 saknar AGS och har knappen E,S och * (eller M) Alla 530iA/540iA 94- har AGS och har knappen A och S |
|
|
Hej. Min 540 är från -94 och har då AGS, har knappen med S och A på automaten. :) Ha de BeeMfWee Fur alle - Ja fur fan :) |
|
|
Men jag då? Jag har en 325ia-94 med en 5HP18 som har S, E och * som jag har plockat delar från en 5HP18 från en 530ia -95.... exakt samma grejer inuti, det enda som skiljer är ju formen på sprängkåpan, eller? Fast jag såg aldrig knappen i 530ín förstås |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.