|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
köpte nyligen en m5 3,6l. och så en morgon så startar inte bilen för mig. visste direkt att batteriet inte orkade. så jag laddade upp den och innan jag monterade den så kopplade jag 1 lampa mellan jord kabeln och batteri polens jord medans + redan satt där, lampan lyser starkt.. drog okså ur 1 säkring i taget men ingen skillnad på lampan. så frågan är vart drar bilen tjuvström??? beemwee | |
|
Kollat generatorn? Var lite lulligt skrivet av dig, har du laddat batteriet, vart ute & kört & sedan dör bilen eller? Min generator la nämligen av på M5an. |
|
|
var lite svårt och förklara men. japp batteriet är laddat och har varit ute och kört. men när jag ska starta den igen nästa dag så är det inge kräm i batteriet generatorn laddar! beemwee |
|
|
Hej! Tror nog att problemet är med själva batteriet. Det är ngn cell i bateriet som är dåligt och då blir det så där. köp ett nytt batteri så blir det bra. MVH: Sakke |
|
|
Det går bevisligen ström i minuskabeln så något drar ström. T.ex. eftermonterade larm brukar orsaka problem som det här. /Anders |
|
|
Metoden med en lämplig provlampa i serie med ena batterikablen är inte dum alls vid felsökning. Koppla in lampan och öppna alla dörrar och luckor, se till att alla lampor och annat inne i bilen frånkopplade, sen kan man plocka ur sökringar en och en tills man ser nån ändring osv på provlampan. Jag brukar använda ett par olika lampor på t.ex 5 resp 20W eller dylikt och koppla in efter behov beroende på hur mycket tjuvström det rör sig om osv. FP |
|
|
Det som du skriver där är inte bra . Har du ett annat batteri eller ? ISF prova att byta ut det andra bara för att kolla om det är kortis i batteriet . Är det inte det så koppla ur Larm och Central-lås om du har några. Men du har alltså kopplat testlampan mellan Jord på Batteri och Jord i Karossen ?? och den lyser ?? Då har du nån kortis nånstans skulle gissa på batteriet eller lås larm lampa typ nån som sitter där det kan finnas fukt . Hoppas det löser sig och att jag förstog din koppling av lampan rätt annars är väl dessa tips inte riktigt bra men prova att fimpa larm central-låsen först . |
|
|
det är inte fel på batteriet.. asso jag har kopplat prov lampan mellan jord polen på batterit och jordkabeln, och kabeln är lossad från batteriet. har tagit bort en säkring i taget men det blir ingen skillnad på belysningen i lampan. hur koppalr jag bort larm/centrallås?? har ju dragit ur den säkringen men det vart ju ingen skillnad.. mer tips!! beemwee |
|
|
Lasse Kong: Hur skulle kortis i batteriet kunna göra att lampan lyser, dvs att det skulle gå ut en för stor läckström i bilen?? Nån kortis ute i bilen är det knappast heller, då skulle säkringar ryka och det blir en ganska lätt felsökning. En "lagom" läckström däremot ute i bilens system som ger ström nog för att tända en lampa med liten effekt är en annan sak. Bara att felsöka på systematiskt och lugnt. Hael: Hur stor lampa använder du? Tag till lite effekt, runt 20W eller så, då är det lättare att se resultat osv. Har du hittat alla säkringar, de brukar inte sällan finnas på flera ställenFörutom säkringar. En del utrustningar i bilen, t.ex kretsar och kablage fram till tändningslås, startmotor och generator är osäkrade. FP |
|
|
Glömde: C-lås och larmkretsar är tänkbara felkällor, bland flera andra. Kolla gärna på sånt som slits eller används ofta samt kablar som är i rörelse, t.ex ut till alla dörrar och baklucka mm. FP |
|
|
Hej! Sorry, missade det där med lampan i jordkabeln.... På en E34 är det annars vanligt med kabelbrott/brustna höljen till bakluckan vid gångjärnen. Kan detta kanske ge strömläckage? Har du problem med belysning etc i bakluckan/larmar det för lys ur funktion bak? Annars är ju EFTERMONTERADE larm vanliga källor for fel. Om du har ett sådant, koppla ut larmen och se om det ger resultat. MVH: Sakke |
|
|
tackar för all tips! vet inte hur stark lampan är men det är en liten täst mejsel med lampa i. ska jag ha en starkare lampa?? ska kika lite mer imorrn. beemwee |
|
|
förresten vart sitter oljetryckskontakten?? beemwee |
|
|
Lampan i testmejslar brukar vara på c.a 3-5W. helt OK till felsökning, skall aldrig lysa vid normala kretsar. Vid vissa fel och tester kan man behöva lampor med större effekt men kör vidare med denna i ditt fall. FP |
|
|
Kolla här, nr. 10. Länk //Ticco.com |
|
|
tack ticco! beemwee |
|
|
generatorn laddade inte när man hade lite förbrukning på... men man får se när man fått tag på en ny generator om man fått bort tjuvströmmen beemwee |
|
| Hur kollar man om generatorn laddar? Jag har samma problem men min laddas ur under färd. Jag ser ingen varningslampa som lyser.. | |
|
Du har redan konstaterat att den inte laddar, lampan tänds bara vid vissa fel i generatorn. I vissa äldre bilar kan även en trasig laddningslampa göra att generatorn inte börjar ladda, kolla denna också om den inte lyser när du vrider på nyckeln innan start. Enklast är att koppla på en vanlig voltmeter på batteripolerna och starta bilen. Då skall spänningen öka till runt 13,8-14V direkt när generatorn laddar. Prova även att lägga på lite belastningar, värmerutan, stolsvärme osv, spänningen skall bara dippa till lite men ligga kvar på samma nivå. FP |
|
| Ok men hur vet jag om det är generatorn som inte laddar eller om bilen drar tjuvström? | |
|
heh mitt problem va att batterit hade sagt upp sej.. förmodligen kortis i den,, väldigt skummt bilen började gå ryckit, stereon slutade o fungera. bytte batteri så fungerar allt, o han går som en dröm!! beemwee |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.