AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.224

f.d ägaren betalar ej skatten :/

Sida 2 av 2
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det låter inte sjukt att hundägaren gjort fel. Helt klart hundägarens fel i mina ögon om den springer ut i vägen.

///BMW - Was sonst!
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
nja, det var inte riktigt så det gick till....

I vintras fick jag brehäng på bilen på en landsväg. På min andra retur var jag över på fel sida och fick en skodapickup i nosen. ( som väl var inga allvarliga personskador) Men i skåpet på skodan satt en schäferhund.
På plats lovade polis o räddningspersonal gubben att hunden skulle tas om hand. Kl 8 på kvällen fick gubben reda på att hunden satt kvar i bilen på nässjö bilskadecenter ( -10`) Gubben skrev ut sig själv med bröstsmärtor o i sjukhuskläder, liftade till nässjö o fick tag på en som jobbade på bsc.
Där satt hunden i sitt eget piss o skit o var förlamad.
Polisen hade varit på plats 2 ggr o tittat till hunden, men inte tagit ut o rastat den( då kanske dom sett att den var förlamad...)

Nåväl, gubben drar igång en cirkus som heter duga o stämmer polis, är med i tidn o tv, men kommer ingenstans. Ingen hålls ansvarig.

Gubben ser att det finns en kvar o ge sig på ( gissa vem?)
Jag fick brev att jag var ersättningsskyldig för hunden. Det var en utbildad vakthund med ett värde på 25000 kr, gubben fick livförs på 6000 o kräver mig på resterande 19 lakan. Han hotade med tingsrätt o kfm för o få in pengarna, men jag har bestridit allt, det är ju faktiskt ett rent försäkringsärende.....

Så idag, fick jag äntligen brevet från kfm, o han lär inte dra det här vidare eftersom han vet han han inte kommer längre nu. Men nån kanske hade blivit rädd för hans skrämselskott.......

ursäkta bmw-ante, lite offtopic kanske, men en kfm historia iaf......
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

J.Dredd. Låter inte det minsta sjukt.
Visa användare
539
idde
320d touring -08
523 Touring -97
Hmm...

Med tanke på vilka djurskyddslagar vi har i Sverige verkar det mycket konstigt att Polis/Räddningstjänst inte har åkt dit.

Verkar dessutom som om gubben inte har haft rätt papper på hundens utbildning/klassningar har man det så höjer man aut hundens livförsäkrings värde. Kan även vara så att han inte har anmällt till sitt FB att hunden var utbildad.

/Ian
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
polis hade "försökt placera ut hunden" utan att lyckas, dom hade även ngn ursäkt om att dom inte fick ta med civila hundar i deras bilar....
han polisanmälde dom för djurplågeri men dom fråntogs ansvaret för det inträffade.
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Jag kan förstå poliserna - en skadad, skrämd schäfer är inte att leka med, särskilt om man inte tidigare är bekant med hunden. Och en skyddsutbildad schäfer, som dessutom 'vaktar' sin ägares bil/revir, är fullkomligt livsfarlig om den går till attack!
Djurskyddslagar i alla ära, men polismännens säkerhet går före, i alla lägen.
Nu är det ju svårt att veta vad som hände i detta fall, men rent allmänt kan man ju tycka att veterinär/djurvårdare bör tillkallas skyndsamt när det sitter ett skadat djur i en krockad bil, och ägaren inte själv kan ta hand om det. Om ingen finns tillgänglig, kan knappast polisen lastas för det....

/// Gunnar E.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Var har trådskaparen blivit av tro?

///BMW - Was sonst!
Paap Reeder
... han sitter av den månad han fick då han haffades med ett oskattat fordon på allmän väg ...? ... bara en gissning.

MVH /// Paap R

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.