AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.223

f.d ägaren betalar ej skatten :/

Sida 1 av 2
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Tjena!

Tänkte kolla om någon annan här haft samma problem och hu ni löste detta utan att stå för förlusten själv...

Köpte en bil för ca 2 v sedan.. Han är skyldig att betala skatten då han varit registrerad ägare i ingången av denna månad, Kollade detta före jag köpte, För det var en E34 518 i halvtaskigt skick så ville vara säker på att inte bli tvungen att betala skatten oxå för det skulle köpet ej vara värt.. Nu efter lite påtyck från min sida fick jag höra av säljaren att han ej avser att betala skatten som ä'r debiterad på han, Utan han har skickat mig inbetalningslappen,
Vilken jag så fint returnerat till honom med kopia på köpekvittot och text från www.vv.se om vem som är skyldig att betala fordonsskatten,

Kan jag betala in hans skatt och sen kräva honom på den summan tillbaka genom kronofogdemyndigheten? Eller hur har ni gjort?

Om jag väntar med att låta Vägverket skicka ut påminnelse och sen lämna över det till KFM så vad händer om han inte har något att utmäta och skiter i att betala.... Jag måste ju någongång då betala skatten för att få bruka min bil.. måste jag då dras med alla påminnelseavgifter..inkasso m.m?

Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Betala, sen KFM. Absolut! Då kan du köra bilen, och dina pengar trillar in såsmåningom.
ansökan hos kfm är inte gratis, utan kostar 800 sek.
fundera på detta innan du gör en ansökan eftersom summan på inbet.kortet kanske inte är på ens såpass mkt. om bilen är exempelvis avställd mitt i skatteperioden och årsakatten är 2.000 sek så står det 1.000 sek på inbet.kortet. inte lönsamt o blanda in fogden då lixom... han kommer _ändå_ få honom flåsandes efter någon månad om han inte betar av skulden...

- UTAN FRI FART STANNAR SVERIGE -
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
jag hade väntat tills vv drivit det hela till KFM och säljaren fått en betalningsanmärkning.

___
Bilen: Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Rolex> Minns jag inte fel adderas den summan på fodringen. Har för mig syrran gjorde så. En lirare skulle köpa Hultsfredsbiljett som hon hade på blocket. Leverans skulle ske via några som skulle ner, men väl nere vägrade köparen svara i telefon. Då var ju biljetten liksom redan värdelös/osäljbar..
Han vägrade betala, därför tog hon fodringen via KFM. Ingen direkt summa, mest princip. Efter ett halvår när hela summan hade kommit henne tillgodo skickade hon biljetten till köparen.. Rätt ska vara rätt :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Har varit i din sits två gånger! Jag väntade kallt tills vv skickade ärendet till kfm och vips så betalades skatten in!

Mvh Abbe

M3 E30, dagboken: Länk
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Skatten var på 1800:-

Men fungerar det att jag betalat in hans skatt och sen kräver han på pengarna via KFM ? Någon som gjort det?

Jag är i behov av bil...

Jojo men att det kostar 800 är ju inget problem för mig.. Det plussas ju på Hans summa som kostnader för inkasso... Vad jag förstod iallafall av informationen på deras hemsida..

Men vill veta om någon gjort detta..
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Visst kan jag vänta och låta dom driva in den men då får jag ej bruka bilen.. Och gör jag det ändå och åker dit så får jag böter på 1000:- sek....
De
163
Devva
520i -89 E34
Jag skulle i ditt fall kontakta vv, de lär ha dragits med samma problematik åtskilliga ggr tidigare och kan nog ge tips på vad som bör göras. Personligen skulle jag nog inte betalt in skatten om jag vore du, utan helt låta vv sköta ärendet. Förstår dock din sits då du ju vill bruka bilen. Hoppas det löser sig!

//Devva
Paap Reeder
Börja med att ringa till KFM och kolla upp hans pnr.

1) Finns det redan typ 12 st fordringsägare på listan ... betala dina 1800:- och börja köra med bilen och känn dig blåst ... ty han kommer aldrig att betala ngn skatt.

2) Finns ingen tidigare registrerad ... låt "vv köra KFM-svängen". Kommer att ta sin tid och du får inte bruka bilen.

Begär inte den fullständiga indrivningen ty om han inte avser att betala ett nickel kommer KFM att kräva dig på kostnaden för den fullständiga svängen.

... klokast är nog att börja med vv som någon sade ovan.

MVH /// Paap R

Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Hade exakt samma situation som du. Jag struntade i att betala in skatten i ett halvår. Då gick det hela till kronofogden, han fick en betalningsanmärkning och fogden drev in pengarna.
Men i dagsläget kan du inte göra något. Även om du betalar skatten så kan du inte kräva nåt. Så betala ej! Låt KFM kräva honom på pengarna.
Står han inte för sin del av avtalet så låt han känna av det. KFM visar ingen nåd. =)

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Ring till honom och säg som det är: Han e skylldig enligt lag att betala denna skatt och att om han inte gör så, så blir ärendet automatiskt skickat till Kronkalle av VV... (de tvekar inte på att skicka ärendet vidare). Du har ju dessutom datumet på kvittot till bilköpet samt överlåtandet av bilen hos VV på din sida som bevis. Det ska väl inte bli för jobbigt för han att förstå?

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
Paap Reeder
Hm ... men vid efterföljande så slår länsman in regnr och får då i polisvolvons skärm upp "oskattat fordon" ... inte bra!

- "Jo men förre ägaren skulle betala ... o s v"
- "Ja, ja vi kan även dra den där om rödluvan ... 1600:- blir det och en prick"

... ja ungefär så kommer det att låta vid vägkanten.

MVH /// Paap R

Da
639
Danjel
540iA Touring -03
Jag gissar att han kommer pröjsa skatten när han får krav från kronis... Det dröjer nog inte länge.

MVH,
Danjel (fd. Dandelue)
Min bil: Länk
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Har försökt föklara åt honom att han är skyldig att betala den men han fattar inte va jag menar,

Fick igår den uppväckningen att jag inte kommer köra mer me bilen sålänge det är obetald skatt, fick stå inne på Shell dryga timmen för att vänta ut polisen som stog utanför brevid min bil och väntade på mig :(

Om ordinare skatten hade förfallodag 31/10 och det nu är skickad en påminnelse så när förfaller den? Så att detta går på indrivning?
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Hur blir det där om det nu skulle gå så långt att nästa skatteinbetalning hinner komma? Den borde ju komma till dig men är den föregående (hans) skatten påförd på ditt inbetalningskort eller hur funkar det? Även om du betalar din skatt så får du fortfarande inte nyttja bilen eftersom detta års skatt inte är betald?

///BMW - Was sonst!
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Hej. Du kan inte betala skatten o sen själv skicka kfm på grabben!!
Det enda han behöver göra då är att bestrida kravet, sen är ärendet i princip avslutat hos dom, det ligger inte hos dom att avgöra vem som har rätt eller fel. Sorgligt men sant och en jävligt tråkig sits för dig....
Ligger själv i en fejd med en gubbe som kräver mig på ersättning för en hund han fick avliva efter en trafikolycka i vintras, så nu vet man hur det fungerar hos kfm.

mvh jonnie
Visa användare
2.178
Herr Gaspedal
BMW 535D -07 M-Sport
Jag tror det tar ca 3 månader innan det går till KFM. Definitivt värt väntan tycker jag.

Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk
BM
48
BMW_Ante21
525iAT-93
Joxen---- Precis så som du sa i slutet ... så är de... Knäppt va ?
jo
71
joxen
525 tdsa touring -98
Fick brev i dag att ärendet var avslutat hos kfm pga att sökanden inte
överlämnat ärendet till tingsrätt. Nu kanske det blir lite lugn o ro på torpet
och en gubbe kanske lär sig o försäkra upp sina grejer.....
Visa användare
4.266
J.Dredd
535dAT M-Sport e61
M535i e28 -86 BMW-Cup
Z4 Roadster 2.5 -03
Joxen: Om det var så att du körde på hunden med din bil så är du inte ersättningsskylldig på något vis. Snarare tvärtom. Hundägaren ska ha fullständig uppsyn över sin hund och springer hunden ut i gatan och någon kör på den så har hundägaren gjort fel och blir därmed ersättningsskyldig till fordonsägaren. Hur sjukt det än låter.

///Jesper
"Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad."
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.