|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Är du inte proffs ? Försök inte att polera din bilar med rubbing . För att det kan vara en grovpoleringspasta och däremot så kan du skada din bils lack ordentlig, och speciellt om du har en mörk färg typ svart eller nåt liknande. När man rubbar en bil så måste man polera bilen med en FINARE polerings medel och det för att få bort rubbningens repor och därefter vax. och detta kan endast utföras av en som är kunnig/proffs. Jag är billackerare och polichman sen 1988 och sköter ett företag på 9 anställda. Det dyker upp minst en kund i veckan som har varit och rubbat/skadat/misshandlat sin egen bil och detta får han betala för. MVH-525 | |
|
rubbningens repor = polerrosor ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Det är väl bra, det ger dig mer affärer eller hur? :-) Men att säga att det krävs ett proffs för att kunna ta bort polerrosorna från en stark rubbing är väl ändå att ta i? Men helt klart, innan man ger sig in på att använda starka grejjor / våtslip så bör man ju förstå konsekvenserna av ev. missöde. /M |
|
| Så rubbat ;) Man tycker att folk borde förstå att rubbing är för oxiderade 240 och liknande, men det verkar inte så alltså... | |
|
Rubbing/cleaner behövs på nio bilar av tio, ny eller gammal, det kvittar. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| Kan egentligen inte ett skit om bilvård men rubbar med väldigt gott resultat. Använder alltid Sonax, den lilla röda flaskan. Har rubbat både metallic och solida lacker utan problem eller polerrosor. Oftast gör jag det manuellt men har även kört maskin. Förstår faktiskt inte vad som skulle kunna gå snett? OK om man fastnar med polertrissan i en halvtimme på samma ställe...men annars tror jag tveklöst att det är helt ofarligt bara man äger lite känsla. (och jag har inte mycket "polerkänsla") | |
| Cleaner / polish behövs till 10 bilar av 10. Rubbing behövs inte alls för en lekman... ;) | |
|
Personligen håller jag inte helt och hållet med fami i hans varning att aldrig använda sig av rubbing som amatör. Proffs eller amatör är väl inte avgörande, det som är viktigt är att man vet vad man gör och känner till egenskaperna på den produkt man vill använda. Rubbing finns i så många olika varianter och grovlekar så det är lite svårt att generellt säga att ingen rubbing skall användas av amatörer. Tar man Sonax flytande rubbing som exempel, den som säljs på nästan alla macker är den så pass finkornig att den tillochmed går att polera efter för hand med en polish om det bara är ett mindre parti det handlar om. De som är osäkra hur en produkt verkar bör prova på någon gammal bil eller undanskymt ställe på bilen först. Själv är jag helt och hållet en amatör, som alltid gillat att polera allt som går att polera, sedan jag köpte min första moped när jag var tretton. Sedan dess har jag polerat plaster, metaller, trä, glas, lacker av olika slag, i stort sett allt som går att polera med hjälp av olika maskiner och arbetsmetoder. Jag är nu femtiotvå år och har hitintills inte gjort större misstag än att jag har kunnat rätta till dom ganska lätt. Med den här utläggningen vill jag ha sagt att man aldrig kan lära sig någonting om man inte försöker, man måste börja någonstans och träna. Lacken är inte farlig i sig själv, var bara försiktiga och läs på först, om de produkter och arbetsmetoder ni tänker använda, det finns nästan hur mycket som helst information att hämta på internet. fami tycker att man alltid ska vända sig till proffs, själv är jag så gammal att jag vet hur fina en del gubbar hade sina bilar de som tvättade och gned på sina bilar för hand, förr i tiden innan det just fanns några proffs. överhuvudtaget. Visserligen är dagens lacker lite känsligare och hårdare, men det finns också maskiner och produkter som passar till dessa. |
|
|
powerman bra MVH-polishman |
|
| Powermac: Det blir fan så mycket bättre med rubbing, även för oss lekmän ;-) | |
|
VONRON Jag är inte så duktig på att förklara mig genom att skriva ((språkproblem)) men jag ska försöka förklara mig så tydligt som möjligt Jag har läst det du har skrivit och tycker att du är kanske händig och du skulle kunna klara av att polera din ((kanske)). Att läsa bruksanvisningar betyder det inte att man klarar av jobbet. Vi tar ett exempel : Köp en solfilmrulle och läs texten där står det exakt hur du ska göra för ett lyckat arbete och börja montera ska du se.................................du kommer att misslyckas. vad jag menar är att att läsa bruksanvisning betyder det inte att man proffs. För två dagar sen kom det en man till mig och visade sin nya bil, (S500) den kostar över en miljon......jo han hadde tvättat bilen själv och torkat den men dem flugor som han hadde på motorhuvsgrillen (krom) fick han inte bort och då tog han fram SVINTO och började gnida bort flugorna......och gissa vad som hände med grillen ????? Cleaner / polish behövs till 10 bilar av 10. Rubbing behövs inte alls för en lekman... ;) Powerman MVH-polishman |
|
|
Lite skillnad på svinto och rubbing! Läser man bruksanvisningen och följer den så brukar det gå bra. Självklart blir man inte proffs men kan uppnå ett hyfsat resultat även som amatör. |
|
|
Det är bra fami. Håll fast vid dina åsikter. Det gör jag också. Mannen som kom med miljonbilen hade uppenbarligen inte vetat vad han höll på med, och det skrev jag att man absolut bör veta, innan man gör något. Men jag hävdar fortfarande att man inte behöver ha betalt för att gnida på lacker. Man kan faktiskt göra ett bra jobb som amatör också, genom attt skaffa sig kunskap och lite träning. Jag är faktiskt ganska övertygad om att de flesta amatörer inte skulle komma på tanken att använda svinto till tvätt av sina bilar. |
|
|
Bones Det går bra att använda svinto på kromdelar och det är inget nytt....;) och det var det MBs ägaren täkte på. Men inte grov svinto på motorhuvsgrillen till en S500. MVH-polishman |
|
|
VONRON Ta inte illa upp min vän . Det jag skrev i mitt första inlägg var till dem som är inte kunniga /proffs. En gång kom en kund till mig och hadde repat sin volvo med rubbing och jag frågade honom : Vaför använde du så grov rubbing på en bil som är 2 år gammal och då svarar han med att han fick ett råd på biltema ,med att denna produkten passar utmärkt volvons lack. Alltså rubbing istället för vax på en nästan ny bil. Är man inte kunnig så kan man köpa en flaska rengöringsmedel och därefter vax för att sysselsätta sig en söndags eftermidag men inte rubbing.........SNÄLLA. MVH-polishman |
|
|
Här kan man läsa lite om polerin och vaxning och (RUBBNING) Länk MVH-polishman |
|
|
Du har väl rätt på ditt vis fami okunskapen kanske är större än man kan tro. Du har ju tydligen varit med om en hel del skräckexempel. Och självlklart använder man ju inte rubbing på en nästan ny bil. Jag bara menar att namnen på produkterna är en jungel, det finns faktiskt rubbing som inte är grövre än en kraftig cleaner. Men fami gör naturligtvis helt rätt i attt varna för produkter man inte känner till effekten av. |
|
|
Jag kam faktiskt inte låta bli att citera lite av texten i din länk fami. Då jag tycker den stämmer helt med min uppfattning. :) Citat: Polering För att få bort oxiden i lacken, använder man en lackrengörare, cleaner, rubbing eller polish. Det finns olika effekitvitetsgrad på dessa medel, man får prova sig fram till det man tycker är bäst. Slut citat. |
|
|
jepp........ Varnar för produkter man inte känner till effekten av. Okunskapen kanske är större än man kan tro. Men att Biltema ger ett sådant råd.........det fattar jag inte, (brist på kunskap) ;) MVH-polishman |
|
|
Jag tror och hoppas att ingen här lyssnar till råd som man får på biltema eller liknande... Visst håller jag med fami och andra att det inte är fel i varna för produkter man aldrig har provat men att avråda folk helt från att använda rubbing är lite att ta i. Är någon osäker är det alltid bättre att fråga någon som kan eller använt det innan. Är huvet dumt får lacken lida. "Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en". |
|
|
Vad ska man göra med en helt ny bil? Ska få en Alpinvit Etta i dec. Bästa att lackkonservera direkt? Onödigt? Vänta några månader? Vaxa själv? När jag köpte min förförra Audi så hade dom en deal med Tidycar och gjorde nåt lackskydd för endast 500kr. Nu när jag frågat runt så kostar det från 2900 på helt ny bil. Man undrar vad det var dom gjorde så billigt... Har inte vaxat själv på några år men jag tyckte det var svårast att undvika att få vax på svarta lister och sånt. Blev lätt matt av vaxet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.