|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Köhler kan sin sak men som sagt är han lite dyr, vi har två stycken S14B29 i garaget som han har byggt och dom går riktigt bra. Däremot har han gjort ett par försök på sexan där det inte har gått lika bra, speciellt på 3,2:an där han bla sålde en sprucken vevaxel åt oss. _______ //Niklas |
|
|
Pratade med Köhler i dag och han verkar vara en seriös kille. Hans förslag till mig och min 18.200mil gamla motor var att inte öppna den i onödan, fungerar den bra så bygg på på utsidan: race kattar, ett bra sportavgassytem och kanske kolfiberbox och sen ett trimchipp på det. Andra förslag var att byta utväxling i slutväxeln och ev byta koppling och svänghjul till ett lättat dito. Att blueprinta motorn eller gå in och vikta och balansera upp motorns komponenter kostar väldigt mycket och ger väldigt lite i effekt. Men visst man får en ny motor. Jag pratade även med Manuel på MH-GTR som gav ungefär samma råd, också en kille jag gillar som är seriös ut i fingerspetsarna. Att byta kammar ger som max runt 10hk men är dyrt. Sen är ju frågan vad man ska ha bilen till. Min bil ska fungera som banbil på banträffar och till och från på gatan också. Z3MPOWER |
|
|
Jo det konceptet brukar folk vara överens om när det gäller S50B32. Vore kul att se en bänkad bara men det kommer =)... Ett litet tillägg där, man blueprintar inte motorn i första hand för att få mer effekt. Man gör det för att den ska "bli bättre" och tåla mer effekt. Själv hade jag målsättningen att göra motorn så fin jag kunde, tycker det är kul... Inte omöjligt att det åker på ngn mild form av överladdning framöver... Skulle tro att jag kan göra renovera och låta blueprinta två S50 bottendelar för samma pengar som Köhler vill ha för en Airbox i kolfiber så allt är relativt när det gäller pengarna... Börja med de tre stegen (Airbox, avgas och mapp), Z3M och se vad som händer!? Hör gärna av dig med erfarenheter if u do... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Tjena Nä är inte motorn i mycket slitet skick så får man inte så mycket effekt av en blueprint, precis som du säger. Men ska man trimma så är det nog lika bra att blueprinta för att veta att allt inne i motorn är OK. Tror de första ingreppen blir: Racekattar (100...vad det nu heter). Sport avgas. har jag redan. Luftburk (Troligen från MH-GTR). Med sportluftfilter. Sen får vi väl se vem som kan mappa det hela. Z3MPOWER |
|
|
Låter som en plan! =) Snackade med Manuel på MH-GTR igår, trevlig kille... Vad vill han ha för luftburken? Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Blue... Minns inte vad Manuel gav för pris, men antingen så var det han eller Köhler som ville ha 17.000 för sin. Båda erkänner dock att bara kolfiber luftburk inte ger så värst mycket mer effekt. Man bör löpe hela linan, byta kammar, grenrör, kattar, avgassystem, luftburkför att det ska ge ordentligt med effekt men ändå långt ifrån lika mycket som om man hänger på en turbo eller kompressor. Richard |
|
|
Ok. ska kolla med honom. Hade tänkt göra ett själv men är det överkomligt så... Jo det är klart, det är ju ofta så. Fast grejen med airboxen är ju att du förbättrar motorns andning. Du måste göra en ny programmering av styrboxen för att få ut effekten (en ny map). Grenrören är redan optimerade på M-motorerna. Såg en mätning på Supersprints Extractorgrenrör till 3,2 och har för mig att det diffade 1 hp, mindre! Så en airbox, sportavgassystem utan kat och till sist en ny map så det ska nog vara ett schysst "steg 1" i förhållande till pengarna... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Jo ett kolfiber insug hade ju inte suttit fel, synd bara att de är så dyra! Ska serva bilen i vår (insp II) samt köpa nya däck, sen får vi se om det inte blir ett kolfiberinsug och en mappning på det. Funderar även på att byta slutväxeln, har läst på lite nu och 3.2:an och GT:n har 3.23:1, kanske försöker jag hitta en sån också. Sen ska man ha lite stålar kvar till soppa, försäkring och allt annat som kostar pengar, som familj, hus osv. Z3MPOWER |
|
|
När man blueprintar alltså viktar och balanserar alla delar. Då är min fråga vilka delar viktar man och balanserar?. Väga dem kan man göra med en digitalvåg men hur balanserar man dem? När man balanserar var tar man materialet från? Tacksam för svar. |
|
|
Man borrar bort material från dem på det stället där det behövs. Titta på din vevaxel så ser du massa borrhål på motvikterna. Även på svänghjul och remskivan.. |
|
|
Först alla delarna för sig och sedan igen tillsammans ihopsatta. Sedan monterar man ihop motorn med de delarna i samma läge. Vevstakarna viktjusteras både i storända och lillända + att totalvikten justeras till samma. Inget man grejar med digitalvågen... *LotecM3* Var har du fått tag på dina insug? Har du byggt dem själv? Tänkte att det vore intressant info vad som funkar bäst och inte osv... Mvh. B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Bluebeemerboy: Nejdå, byggs inte själv. Det tar för lång tid och massa jobb. De kommer från samma tillverkare som gör kolfiberinsugen åt MK-motorsport, AC Schnitzer, H&H motorsport osv.. Den enda skillnaden som jag har fått gjort på dem är att trattarna från spjällen är raka istället för 45 graders. Enda skillnaden med detta har resulterat i lite mindre effekt på låga varv, men desto mera effekt på höga. Har att göra med RAM-air osv.. Kan inte detaljerna då jag är inte aerodynamik-ingenjör. Men ur effekt synpunkt så ger båda versionerna av kolfiberinsug bra mera effekt än original plus härligt ljud och gasrespons. |
|
|
LotecM3 Har du någon bild man kan se? Z3MPOWER |
|
|
Har några bilder här--> Länk |
|
|
Är det "din" hemsida "LotecM3"? Måste bara säga att det var det coolaste på ett bra tag =) Mvh.B "What we have here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Hej, tackar tackar. Japp det är min och min kompanjons hemsida. Ska peka om den till RnB-racing.com snart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.