AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.996

Hur/vad trimma E36 M3 3.0?

Sida 1 av 2
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Tjena

Frågan har säkert varit uppe ett antal ggr, så därför vill jag bara ha svar som är riktiga och inte vad folk tror.

Så hur trimmar man en BMW E36 M3 3.0?

Turbo och trimchip är jag inte intresserad av, jag är mer intresserad av konventionell trimmning, portning, kamaxlar osv.
Men vad kostar det, hur mycket ger det och vem kan göra det?

Jag har alltså köpt mig en M3:a å så är jag så dum att jag åker till BMW och provkör nya 335 coupe. Vilket underbart vrid, underbart ljud, underbar bil. Plötsligt så blev min bil slö!

MVH
Z3MPOWER
Visa användare
174
PhobiE
3,5Csi -70 renov.
325i -92 turbo.
520i -95 bruks.
Du kommer inte få samma vrid i din utan kompressor alt. turbo. Men visst finns det en uppsjö av trimmdelar till M3 motorn.

Du kan prata med Köhler Länk . Dom kan dom bitarna.
Du kan även kontakta Motor nord som har kamaxlar bla till M3. www.motornord.se

Hoppas jag har hjälpt lite i alla fall.

Mvh
P

___
BMW M. Nothing beats open spjälls and high varvs.
Jag trivs bäst på sladd.
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
kolla Länk för kammar dom har schyssta priser!

Sen finns ju Länk där kan du fixa kolfiber airbox och chip som är programerade till både kammarna och airboxen..
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Man behöver inte porta så mycket i toppen på M3 motorn utan det är bara dom sista dyra hästkrafterna som sitter där.

Det som gör störst skillnad är kammar samt ett eftermarknadssprut.

Min motor med orörd topp, kammar, sprut, högkompkolvar och lite till godis gav 398hk med en panikbromsning där vi inte hade tid att laborera med kaminställningar.

Nu i vinter så får toppen en översyn och sedan ska jag prova i bromsbänken hur stor skillnad det är mellan en kolfiberbox och öppna trattar.

_______
//Niklas
Fränt med en så stark sugis, Koni! Hur mycket varvar ni med motorn?
Har du koll på var flaskhalsen ligger i avgassystemet? Jag funderar på att köpa katersättare/racekat men med original slutburk...är det vettigt eller tar slutdämparen mycket effekt i avgassystemet? Ger det något att fimpa originalkatalysatorn?

Flåklypa
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Med original ventilfjädrar har jag haft varvstoppet på 8500rpm men nu har jag skaffat ordentliga fjädrar så jag tänkte höja till 9000rpm efter vintern.

På min är avgassystemet hemmagjort efter mått och längder som är räknat fram av motortrimmaren. En 3,2:a har ganska bra system original och katten flödar faktiskt förvånsvärt bra så det ger inte så mycket att byta förutom ljudet. Med en katersättare får du lite mer vrid på mellan registret men knappt märkbart med effekt.

_______
//Niklas
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Japp, kammar, kolfiberinsug, högkompskolvar och en ordentlig mappning så får du mycket effekt i S50n..

Så som koni säger, avgaset är bra, men slutdämparen är faktikst en flaskhals vid effekter över 380-400 hk.
Har mätt mottrycket vid turbo och kompressormatning med original avgasysstem så fick vi 0.7 bar mottryck i avgassystemet. Då det borde ligga på 0.2 egentligen. Drog av slutburken och vips fick vi ner mottrycket.

Jäkligt bra med fakta grabbar!
När ni varvar såpass mycket som 8500, går ni det på originalmaskin då eller är det viktat och balanserat (blueprintat) eller fungerar det på original maskin? Jag antar att det inte är så lönsamt att varva mycket mer än 7500-7800rpm med standardkammer?

Lotec, hur mycket sjönk mottrycket när ni tog bort slutburken? Ersatte ni den med något eftermarknadssystem eller tog ni bort allt efter katten just vid mätningen?

Flåklypa
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Hållå, passar på att undra lite när det är kunnigt folk i farten! Har ju komplett S50 i touringen samt främre rör med kattar, dock fick jag inte tag i M3ans org slutburk + att jag gillade ljudet i mitt ferrita system som satt där innan så jag tänkte behålla det eventuellt. Tror ni det bromsar? det är 2x2" efter kattarna samt en liten rackarns dämpare längst bak (låter en hel del, nog en ordentlig fullflödesdämpare) Vad är det för dimension på M3ans org system?

"Two for economy and One for the fun of it"
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Flåklypa: Min är helt genomgången. Lättad och balanserad vev, viktade stakar och kolvar, lättare tryckare, hårdare ventilfjädrar och lättare fjäderbrickor. Tror effektkurvan på en standard 3,2:a börjar dala vid 7000rpm så det är inte så stor ide att varva mycket mer än det.

_______
//Niklas
Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Flåklypa:
Vi tog bort slutburken bara, men sportavgassystem av bra märke, typ Eisenman, feritta osv--> fullflödessystem funkar hur bra som helst.
Vid själva mätningen provade vi inte annat system, vi bara snabbt plockade bort den.
Du kan varva iaf 8300 med original ventilfjädrar osv utan att vara för orolig för maskinen om allt står rätt till. Men

Peter:/ Dit avgas funkar säket hur bra som helst...

Koni:
Nja har bromspapper på en 3.2a som är helt original förutom kolfiberinsuget, fullflödes-avgas och mappning. Och där ligger max effekt på 349,7hk vid 7941 RPM exakt.
Vid 8300 är det 340hk och vid 8600 rpm så är det 280 hk bara.
Men detta är ju med original kammar på S50b32 motorn.

z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
OK Grabbar (ursäkta om det var någon tjej).

Tillbaka till början. Jag har en 3.0:a (vad heter den motorn förresten?).

Har inte hunnit kolla upp så mycket vad som är gjort med min bil, men jag vet att Uppsala avgasteknik (tror jag de heter) har byggt avgassytemet, två grova rör hela vägen (vet ej om kattarna är bytta) och avslutas med en slutburk med ganska stort ovalt rör. Det är rätt sjyst resonans i systemet men jag anar att det saknar mottryck för resten av motorn.
SÅ litte lättare inluft andning skulle nog inte skada.

Den här kolfiber luftburken, vad är så speciellt med den, vad gör att den ger så mycket effekt? och vart köper man en sån till bästa pris?

Koni:
398hk låter bra! mer behöver jag nog inte, hur var vridet?
Så du bytte kammar, sprut och till högkompkolvar (ökade du kompet, eller är det för att du sprutar in mer luft/bränsle?) samt små godis! (vad innefattar det? soppa pump....?).
SÅ vad kostar ett sånt kalas och vem kan utföra det?
Håller koppling, vlåda, bakaxel osv för det?

Om vi börjar i andra änden, vad får man för trim för 10.000, 20.000 och 30.000kr?

Z3MPOWER
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
OK motorn heter S50B30 om jag förstått rätt.

Hur förändras karaktären på motorn när man byter kammar, är motorn fortfarande lätt körd eller hur blir den?

När man kikar på kamaxlar så står det olika grader, hur mäts de? 276 grader, betyder det att ventilen är öppen/stängd 276 grader av varvet på axeln???? och hur vet jag vad de olika graderna betyder?

Z3MPOWER
Ko
1.521
Koni
320is -94
M3GTR -95
Den effektsiffran är bromsad med öppna trattar och jag är inte helt säker på att kolfiberboxen ger så mycket mer effekt men det får bromsbänken visa i vinter.

Den gav 398hk vid 7500rpm och 378Nm vid 7200rpm men då drog vi bara bänken till 7500rpm och effektkurvan har inte vänt då.

Kompförhållandet är höjt till 12,5:1 från original 10,8:1. Smågodiset är bla lättare, större tryckare för att kunna klara av lyftet på kammarna och lite fler invändiga modifieringar. Mitt bygge var lite budget men kostade ändå nästan 100'

Jag hade först en förstäkt tryckplatta med sinterlamell och den slirade lite grann vid starter, sedan bytte jag till en treskivig Tilton och nu slirar den inte. Växellådan använder dom till turbomaskinerna men jag har sprängt tvåan på en sån så jag är lite tveksam på hållbarheten. Diffen verkar dock tåla mycket stryk.

När man kollar på vridkurvan så är den ganska klen under 4500rpm men ändå starkare än en standard.

_______
//Niklas
Ma
115
Macke 325
325 Coupe -93
S50b30 & NX Lustgas!
Vilka kammar skulle rekomenderas till en bil som ibland körs på stripp/bana men även funkar till vardagskörnig?
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
Det låter i mina öron som ganska dyrt trim.
Men kan man gå långsamt fram och lägga på lite pö om pö, eller måsta man mappa om bilen efter varje mod?

Jag skulle nog vilja ha lite mer vrid på låga varv, går det utan att borra upp volymen i cylindrarna?
Om sluthastigheten är 250 eller 300km/h gör mig det samma, det är gångbarheten upp dit som är intressant.

Jag har hört att om man byter kammar till trim kammar så tappar man oftast vrid, speciellt på låga varv, stämmer det?

Hur var det sen med graderna på kammarna, hur vet man vad som ger vad? är mer grader bättre än färre, ger många grader mer HK eller Nm eller är det tvärt om?

En fråga som man skanske skulle ställt från början! min bil har gått 18.200mil, är det värt att lägga pengar på en sån motor? eller ska man försöka hitta en nyare motor och modda den?

Skulle någon kunna ge mig en liten lista där man går igenom vad man bör göra och i vilken ordning man bör göra när man börjar modda motorn. Typ 1. börja med att öppna och kolla skick (vad bör man börja byta i slitdel väg? vilka lager, ventilerna kanske osv). 2. när man börjar trimma så byter man tex först kammen, sen följer ventilfjädrar, lyftare osv 3. sen kommer vad vet jag.
Kundem man sän även lägga till ca priser så man vet vad de olika momenten hamnar på så vore det super.

I vår ska bilen in på Insp 2, kanske kan man passa på att göra något då, när de ändå håller på och grottar i motorn. (Jag vill gärna göra själv, men har varken tiden eller erfarenheten, så jag blir tvungen att lämna bort, om det inte är någon mindre lättare mod).

Hur mycket tål original kopplingen? så man vet hur mycket man kan modda innan man bör byta den?

Min bil ska gå sparsamt till vardags och på banträffar med BMW klubbarna. Syftet är väl att kunna åka snabbt på banträffar och lära sig bli en bättre förare. Tyvärr är jag väl för gammal redan för att bli någon race förare, annars vore det jäkligt kul. (Jo min budget räcker nog inte heller till någon riktig race karriär).

Z3MPOWER
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

Kan hjälpa dig med lite egna erfarenheter samt info jag fått från att ha pratat med bl.a. L. Köhler och några killar som kör STCC som har tidigare erfarenheter av 3,2:an.

När det gäller 3,2 är det viktigaste att den är skött som den ska.
Ryktena om att den skulle vara känslig som motor är en "o"sanning med modifikation. Den tar stryk om man missköter oljebytena, likaså om man varvar den eller belastar den hårt innan den fått upp tempen. Sköter man detta ska den vara lika stryktålig som 3,0:an osv. Allt handlar om oljeflödet och lager kylningen där...

Kammarna gör tydligen inte så hemskt mycket på 3,2:an då de är bra original. Värt att satsa på är en bra plenumkammare, ett avgassystem utan kat och en riktig mappning på det.

Jag kommer att göra detta på min. Vissa pratar om uppåt 370 hp, tom Köhler men vi får se...

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
BlueBeemerBoy
OM en 3.2 ger 370hk med annat plenum och öppnare avgassystem, vad kan det då ge på en 3.0?

Jag har ju redan ett skönt avgassytem från Uppsala avgasteknik (eller vad de nuheter). Så med andra ord ett nytt plenum och en mappning på det så är man där.

Låter jag hel dum om jag påstår att plenum kammaren och kolfiberboxen är ungefär samma sak? Med andra ord ska man satsa på en sån i alla fall!?

Hur som helst, hästar är en sak, men hur går det med vridet, för hästarna gör väl toppfarten och vridet accelerationen, eller?
Visst skjuter bilen på rätt bra som den gör men mycket vill ha mer. Dock tycker jag att det saknas lite i acc på låga varv jämfört med min gamla Z3MCoupe. Visst jag vet att M3 väger 1600kg och M coupe 1430kg, samt att M coupen har 3.2l motorn, men i alla fall.

Jo sen var det det med 18.200mil på mätaren, är det värt att trimma en sån? eller är det som att kasta pengarna i sjön?

Z3MPOWER
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
z3mpower säger: "Hur som helst, hästar är en sak, men hur går det med vridet, för hästarna gör väl toppfarten och vridet accelerationen, eller?"

Fel. Läs detta( iaf första posten i tråden) Länk

Mvh Johan
z3
1.388
z3mpower
123d coupe -09
X3 2,5i -07
OK, följde länken läste och blev kanske lite klokare.

Men nu vill jag ha svar på de andra frågorna.

Ska ringa Köhler i morgon och se vad han har att säga.
Någon som har erfarenhet av Köhler trim? (inte vad ni tror, utan som låtit honom trimma era bilar). Har hört en del arga tungor som påstår att han fuskar lite, tar bra betalt för inget osv.
Någon som har erfarenhet av de andra länkarna?

Ingen som ville ge sig på en tillvägagångs lista, vad man bör göra med motorn innan man trimmar, ska man riva isär hela motorn? vad bör man kika på (lager. slitdelar osv), vem kan utföra sånt och vad kostar det?

Sen var börjar man trimma? Avgassystemet tror jag är gjort så det klarar en del trimmning (stort och grovt). Plenum/kolfiberbox, mappning osv.

Det lät nästan på BlueBeemerBoy som man inte behöver byta kam, lyftare, ventiler, ventil fjädrar osv. Kan det stämma.
Jag vill ha en driftsäker motor, inget som pajar efter ett kort tag eller som riskerar gå i tusen bitar.

/Z3MPOWER
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*z3mpower*

Missförstå mig inte! Som jag ser det så bör man ha en frisk motor innan man börjar att trimma den.
Beroende på var man vill lägga ribban så kan man sedan fundera på vilka modifikationer som är värda att göra på motorn. T.ex. en ventil till en S50b32 är gjord i en speciallegering och kostar över 1000:- /st. Kanske inte så kul då att börja byta ventiler hit och dit bara för att man ska vara noggrann.
Själv rev jag hela motorn, lät balansera den, nya lager, viktjustering av stakar o kolvar osv men det gjorde jag mest för att jag tyckte det var kul att meka med en så fin motor. Toppen var vid undersökning helt ok så den är orörd än så länge, annars är nog första steget att byta tätningar och slipa in dem.
Det som ger mest i förhållande till effekt och utlagda pengar på en S50B32 ska vara just att byta till en bra airbox, ett avgassystem med katersättare och en mappning på det.

Köhler har rykte om sig att vara duktig på det han gör men jag tycker personligen att prisnivån ligger i STCC nivå på prylarna...

Det där med vrid och effekt kan vara tungt att få grepp på men förenklat kan man säga att det i sista änden ändå handlar om hk vid olika varvtal. 400 Nm i vrid vid 2000/rpm ger ett visst antal hp men 400 Nm i vrid vid 4000/rpm ger en helt annan effektsiffra vid det specifika varvet. Mao kan man säga att vridet i förhållande till ett visst varvtal och en konstant ger effektsiffran.

Hoppas att jag inte rört till det för dig, detta är mina uppfattningar och teorier om det hela och jag ser gärna att ngn rättar mig om jag har fel men det ska bli kul att mappa motorn när den blir klar =)

Mvh. B

"What we have here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.