|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
HAha man skrattar så man blir tårögd, skulle någon ha forslat bort en bil på ens egen hyrda parkering?? vad är det för ett land vi bor i, ryssland eller??? Jag har aldrig under hela mitt liv hört talas om att någon skulle forsla bort en bil som står på ens egen hyrd parkeringsplats, (en sak är om man måste ha flyttat bilen en gång under 24timmar som vi har i den staden jag bor på vissa ställen, men då blir det böter först!!). Det här måste vara brottsligt att bara forsla bort någons egendom som dessutom står på en hyrd plats, ungefär som att bryta sig in i någons garage och forsla bort den bilen till skroten, tex en fin BMW 3.0CSI under totalrenovering och ägaren tar självmord. Som exempel har vi en VW pickup från slutet av 90-talet som stått orörd i exakt 1år nu, den står på en parkeringsplats som är securitas och hyrd och det står angivet att man inte har tillåtelse att parkera där, (men de själva står aldrig där), fortfarande sitter det ingen böteslapp på den. Många lik har man sett på gatorna, vissa står några veckor eller månader och blir bötade med en tjock lunta med papper, men det tar ett bra tag innan den röda lappen står där. |
|
|
"men det tar ett bra tag innan den röda lappen står där." -> FEL (empirisk erfarenhet). I mitt fall tog det två veckor från första lappen till rödlappen. -- Markus |
|
|
Men bilen i fråga stod väl inte på en hyrd parkering? Står bara att den stod på parkeringen vid ett bostadsområde... kanske ägaren inte ens bor i det området. Håller med en tidigare "talare" att man kan ju inte förvänta sig att man kan ställa renoveringsobjekt (eller för den delen vilka bilar som helst) på allmänna parkeringar / besöksparkeringar månadsvis utan att ägaren av parkeringen reagerar. Gör man så kan man gott få sin bil skrotad tycker jag. Varför inte hyra en parkeringsplats? Eller ett garage? Då kan man vara säker på att bilen inte bara försvinner (om den inte blir stulen förstås, men det är ju en helt annan sak) Förstår inte varför inte trådskaparen reder ut begreppen; svårt att bedöma vad som är rätt och vad som är fel när det är så dåligt med information. |
|
|
jag har följt denna tråden ganska nitiskt och jag börjar själv bli lite orolig för min bil, en BMW 2002-69. Den står på en garageuppfart som tillhör min kompis garage i ett bostadsområde i Stockholm. Bilen är rensad på det mesta, så som inredning och motor+vxllåda, lister och emblem. Än så länge har ingen sagt något och har inte fått några böter trots att det börjar likna ett skogsvrak. Hoppas de forslar bort den utan att meddela så man har en chans att flytta den!! Mvh Micke Min sida Länk |
|
|
tror jag glömde ett "inte" i sista meningen...=) Min sida Länk |
|
|
Hur går det med denna historia? Får den någon lösning? ///BMW - Was sonst! |
|
|
325turbo: Jag är fortfarande nyfiken på denna historia. Hur har det gått med det hela? ///BMW - Was sonst! |
|
| FETT gammal tråd..men som Johan så är jag också sugen på att höra hur det gick.. Tror att fogden tagit hans bil helt enkelt. | |
|
Råkade för ett gäng år sen ut för en sunkhög som parkerade på min dåvarande hyresvärds mark i anslutning till huset. Man kan lätt tro att det är allmän mark som det ser ut där. Ett samtal till bilskroten efter 3 påminnelser till bilägaren på en månad resulterade i mindre rostig plåt på vägarna, miljöisch:) Hur det förhåller sig i detta fallet får gärna trådskaparen informera om. Mvh Asken |
|
| en vän till mig som bor på hisingen i gbg ställde sin bil (mercedes e190 -84) i ett bostadsområde i närheten av hans lägenhet för att det var gratis att stå där. han använde bilen dagligen och den stod alltså inte på samma ställe. en dag hade någon stuckit hål på ett däck och senare på två till. han bytte däck och sen blev de sönderskurna igen. han insåg att han inte kunde ha kvar den där. en detalj i sammanhanget är att bilen är registrerad här i jönköping och han hade den bara där över sommaren. | |
|
I de absurda fall ni beskrivit som handlar om HYRD parkering så blir man mållös. Det är ren stöld. Vad många inom komunen och skrotnissarna missar är att detta inte har det minsta att göra med värdet på bilen, Bara för att en bil är värd 0kr för majoriteten av mänskligheten så ger det absolut inte NÅGON större rätt att skrota denna bil än att skrota tex en ny M6a utan ägarens medgivande. förvaras bilen på "fel" uppställningsplats är saken delvis en annan. |
|
|
För att svara på trådskaparens fråga. OM det nu är som du beskriver, och du inte förvrängt denna historia - så anlita en advokat! |
|
| påhittad historia detta | |
|
Här är en kille som fick sin bil skrotad ofrivilligt efter ett inbrott: Saxat från Länk "Parkerade på fredag.. blev underrättad av polis lördag. Måndag när alla affärer öppnat o jag köpt nya fälgar för o kunna flytta bilen så var bilen väck. Ringde polisen o kollade om dom fört bort den, men dom visste inget. Ett par dagar senare så kollade jag i BT (Borås Tidning), och vad ser jag inte där.. min bil på stor bild med rubriken "miljöförstörare ställer skrotbil mitt i centrum" hittade inte artikeln.(btw, nån som vet vart man kan söka gamla artiklar) men iallfall.. slutet på historian... vägvärket/kommunen hade tagit min bil o skrotat den. Dom borde kollat upp bilen.. nybes/skattad o parkeringstillstånd i rutan. (parkeringstillståndet syndes tom på bilden i Borås Tidning)." |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.