AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.663

Min bil skrotades när jag var bortrest - vad gör jag nu?

Sida 2 av 3
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Regler är en sak, verkligheten en annan.

Det finns hundratals småskrotar som har noll koll på pappren. Har rullat dit vrak och de har skrotat dem direkt utan att titta på / kräva någre papper.

Detta var ju mina egna vrak men jag kunde ju lika gärna tagit med någon annans vrak och lämnat in, det hade funkat fint.

Så visst kan man råka ut för att få sin "renoveringsbil" skrotad om någon irriterar sig på den.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Snacka om att det fungerar helt vansinnigt!! Verkar konstigt att man får göra så, man måste använda sig av papper för att försöka få tag på ägaren i första hand, precis som felparkerade bilar som får en gul lapp i rutan efter x antal obetalda böter!!

Vad får man göra om man irriterar sig på oförstående människor på gatan, skrota dem också?

4månader är dessutom ingenting att tala om, jag tror jag ska skrota lite volvo och japanare på gatan bara för att jag irriterar mig på dem för att de är ful och äckliga!!
Mo
47
Moto-XXX
BMW 335iA F31
Volvo 945 Classic
Jag vet inte hur du ska lösa problemet, men en min åsikt i det hela:
Många verkar anse det orimligt att bilen skrotats, men är det inte så att när kommunen låtit forsla bort bilen och ingen gör anspråk på den så säljs den på auktion eller skrotas?
Ironi= på "Eller varför inte skrota alla bilar som är rostiga? Eller nej, då måste vi ju skrota alla e46or och e39or med :) Ironi=av

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du
731
Duffyman
535im e34 -91
320i e46 -00
320im Touring f31 -18
Låter ju helt otroligt detta. På en parkering utanför mig har de väl stått ca:3-4 SKROT bilar. En med skotthål i vindrutan, de flesta utan kofångare o.s.v. Dom stod väl där i ca:1,5år. Alla på området hatade dessa bilar men inget hände.
Nu är dom ifs bort o jag vet vart heller. Kanske skrotade?

Men 4 månader nja....lite kort tid.

///Micke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Förr fick man forsla bort och även skrota bilar som stått uppställda för länge på ickehyrda parkeringsplatser, vet inte om det har ändrats något sen dess.
Man får förstås inte bara gå och ta vilken bil som helst och skrota. Bilen måste ha stått länge och bilägaren ska ha fått brev med en uppmaning att flytta bilen hemskickat flera gånger. Till slut får bildemonteringen en hämtningsorder och bilen hamnar på ett uppställningsområde på demonterinen. Bilägaren får ytterligare brev om att bilen finns att lösa ut på den eller den demonteringen. Hämtar inte ägaren bilen före tre månader är det fritt fram att skrota den.

Du måste ha fått hem brev om vad som var på gång annars är det något fel nånstans.

///BMW - Was sonst!
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Håller med rakstäckan m fl.. Det känns som att det saknas lite info här.

325turbo: Kommentarer?

/ElakaKatten

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Exakt, info saknas, man kan inte bara skrota hur som helst !!
325turbo: Kommentarer?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
han har gått under jorden
Han hade kanske bara ställt bilen på en annan parkeringsplats än han mindes... :-)
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Detta är vad som gäller
Efter anmälanär gjord utreder Håll Sverige Rents auktoriserade besiktningsmän bilen enligt lagen gällande besiktningsnormer. Utredningen sker i samarbete med kommunerna.
Bilen bedöms antingen som fordonsvrak eller inte fordonsvrak.
Om bilen inte bedöms som fordonsvrak eller står på privat mark skickar Håll Sverige Rent ut informationsbrev till bilägaren om Skrotbilskampanjen.
Observera att skrotbilar på privat mark inte kan omhändertas av kampanjen såvida det inte föreligger klar miljöförstöring i form av oljeläckage eller liknande. Kampanjen skickar däremot vidare utredningen till kommunen som kan överväga att gå vidare med ärendet.
Om bilen bedöms som fordonsvrak skickas två delgivningar till bilägaren som uppmanas flytta sitt fordon. Efter tio arbetsdagar har Skrotbilskampanjen rätt att forsla bort fordonet för skrotning.
Bilen bärgas, skrotas och återvinns i så stor utsträckning det är möjligt.
Eventuell skrotningspremie tillfaller berörd kommun. Beroende på kommunens policy kan kommunen debitera bilägaren för bärgning och skrotning.

Ps; dom skickar ibland bara 1 delgivning (och den delgivningen är ett brev i brevlådan som ser ut som all annan reklam som trillar ner där) 10 dagar är väldigt godtyckligt för ibland så är det mindre än 5 arbetsdagar innan bilen blir hämtad (och skrotad)
Det har hämtats veteranbilar som stått i väntan på renovering, som har varit uppställda på industrimark och motor demonterad (kan ej läcka någon olja då)
Det heter att bilskroten ska stå på skroten en viss tid efter den har lämnats in...dom pressar direkt efter dom länsat bilen på godsakerna...osv osv
Du får inte några papper på vare sig ägarbyte, att den är avskrotad mm mm.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Pelle: Är du säker på det där? Kanske inte är lika i alla län eller så har reglerna blivit mycket ändrade under årens lopp. Ständiga förbättringar till det sämre?

///BMW - Was sonst!
Länk
Detta hände mig med en bil av modell äldre.
Den hade lånat ut sin motor till en liknande bil, som jag körde med över sommaren, och den stod på en parkering i området.
Åkte på semester med bilen ett par veckor, och kom tillbaka.
Då sitter det 5 böteslappar på bilen som jag tar in och kollar på. Naturligtvis flyttar jag bilen till en annan parkeringsruta direkt, för hand.
Dagen efter kommer ett brav hem som säger att jag ska flytta bilen - eller så blir den skrotad.
När jag kommer ut dagen efter så sitter en röd lapp på ena rutan som säger att bilen ska hämtas av skrotaren, och detta EFTER ATT JAG HADE FLYTTAT PÅ DEN.
Idioti. Och kvinnan som stod som kontaktperson var på semester eller jobbade deltid eller vad det var, och man var ju tvungen att agera snabbt.. men, jag snackade med nån på kommunkontoret som såg till att bilen inte skulle skrotas - vid detta tillfället var jag jättenojig för att bilen skulle skrotas (en vw pickup -69, fd militär, fortfarande originalfärg, garanterat 8000 mil, all dokumentation -> inget vrak, tvärtom).

Men det slutade med att jag betalade lapparna iallafall, sura 2000 spänn bara, men jag fick behålla bilen...

--
Markus
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Sunkmarkus:
"EFTER ATT JAG HADE FLYTTAT PÅ DEN. Idioti"
Tror Du att fastighetsägaren tycker att det var bättre att Du flyttade Din bil till platsen mittemot? Det är väl ingen som bygger besöksparkeringar till ett bostadsområde för att man skall ha bilar uppställda i väntan på renovering. I min värld ser man till att upprätta ett hyresavtal med någon som har ett garage eller parkeringsplats innan man köper en bil. Försök se denna fråga ur ett annat perspektiv än Ditt eget. Om inte bilägaren svarar på telefon eller brev är en fastighetsägares enda alternativ att få bort en "långtidsuppställning" genom att kontakta skrotbilskampanjen. Rör man bilen själv åker man dit för egenmäktigt förfarande.
ööh, vad vet du om att jag inte svarade på brev? Jag gick ju upp till kommunkontoret (ägaren av p-platsen) så snabbt som möjligt, efter att jag fått brevet, är inte det att svara på brevet?
Då hade jag flyttat bilen, och ändå - efter flyttning (fast det stod att kravet inte gällde om jag flyttade bilen) så sitter det en röd lapp på bilen.

Detta hade såvitt jag kan se inte med skrotbilskampanjen att göra, utan kommunen hanterade det.

I övrigt så störde det ingen annan, den parkeringsplatsen är aldrig full, och ser allmänt vanvårdad ut, så jag tycker inte alls att jag ser saker ur enbart mitt perspektiv.

Det enda som jag ser som fel i min berättelse är att jag fortfarande - efter att bilen är flyttad - får en röd lapp på bilen, samt att kommunpersonen som var ansvarig för ärendet bara jobbade typ 2 dagar i veckan, och jag hade fem arbetsdagar på mig att agera, och personen hade ingen ersättare (vilket ju decimerar min tid för dialog med mer än 50%).

Nå. det är inte min tråd, ska inte hijacka. Tyckte bara att det var ett litet påhopp.

--
Markus
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
nej nej, du måste inte kvitera ut ett smack!!! Det kommer en delgivning i form av en ett fint litet kuvert med ett litet brev i att du har 10 dagar på dig att flytta bilen!!!

Orsaken till att jag vet hur det funkar är att min gamla vinterbil blev hämtad och skrotad utan min egen vetskap, jag förde ett jävla liv ang det till dom...och det var som att slå huvudet i väggen. Jag fick "delgivningen" 2 dagar efter min bil försvann! Bilen stod parkerad på min parkeringsplats i det området jag bor i. Och likförbannat blev den bortforslad.

Tips; jaga ansvarig...och förklara sitvationen för denna. Skaffa advokat. Polisanmäl din bil som försvunnen/stulen om det inte är gjort

Varför tror ni inte att detta händer? Det dom ser är en 15-20 år gammal bil och "alla" vet att en så pass gammal bil inte är värd en spänn..

Innan ni skriver...nä det tror jag inte kan hända ta reda på fakta!
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Låter helt otroligt. Har någon avlägsnat din bil från din egen hyrda parkeringsplats så är det stöld. Det borde väl inte vara så svårt att klara upp när det är känt vilka som forslade bort din bil. Hur ska du någonsin mer våga ställa någon bil på din parkeringsplats om någon har tillåtelse att forsla bort dina bilar därifrån ostraffat?
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
gubbsen på skroten VET att en M3 är värd pengar, knappast att dom skrotar den så bara, men skid samme.....vill höra av trådskaparen igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.