AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.174

Hur iskalla är Z3'or utan AC på marknaden?

Sida 1 av 2
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Jag har hittat en fräsch Z3 2,8 men den har ingen AC tyvärr. Vad tycker ni ska man slå till eller inte. Priseet är mycket bra med tanke på att AC fattas men jag vill helst ha AC. Regnar det en varm sommar dag då är det skönt och ha AC'n på. Vad tycker ni?
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Om du helst vill ha AC, så vänta och slå till på rätt bil med AC. Du vet magkänslan när fukten tränger på och du saknar ditt aggregat... Då är du nöjd att du hade is i magen.

Dock så är min egna åsikt att dom dagarna är ganska lätträknade. Jag har ingen AC i min så jag kanske inte vet vad jag saknar...:) men min åsikt är att jag har klarat mig utmärkt utan AC i 4år. I mitt fall var det rätt känsla på bilen (utan AC) så jag slog till och har inte ångrat en sekund sedan dess. Visst det kanske hade dykt upp en annan bil (med AC) längre fram, men magkänslan var rätt och då gäller det att följa den.
Om sen min bil är kall när jag vill sälja den så får jag ta den smällen, jag ansåg vid inköpet att priset var gynnsamt, och får senare då räkna med att mitt säljpris inte kommer att vara det högsta förekommande. Jag trivs så pass att det är värt varenda krona att få köra bilen.

Så vad är det jag säger: om du hittat rätt bil, till rätt pris, utan AC=Köp.
Om du har minsta tvekan huruvida det är rätt bil för dig=vänta.
mats
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tror inte att en Z:a utan ac är så mkt kallare på marknaden. Det är ju ofta inte den enda bilen man har, utan ett entusiastfordon. Har man den som enda bil så att man måste åka med den i ur och skur blir det nog viktigare.
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Denna sommar har AC:n fått gå för fullt alla soliga dagar när cabben varit nere. Man skulle kunna tro att det fläktar skönt med cabben nere men i verkligheten är det MYCKET VARMT i sittbrunnen.
Utan AC hade jag kört med cabben på i solsken.
I mitt tycke finns det tre grundläggande krav på en Z3:a :

1. 6-cyl. motor, (det är en sportbil och ska ha körglädje samt "sexa muller")
2. AC (åka nedcabbat ska vara nöje även soliga sommar dagar)
3. Störtbågar (borde vara obligatoriskt säkerhetskrav!)

Följande inte ett krav men ett plus:
- windshot
- M-sport chassie
- Sportstolar
- faceliftmodellens breda häck.
Följande är ett minus:
El-cab.(för slö),trä inredn. och pakethållare på bakluckan.

Har säkert trampat några på tårna nu, men detta är vad jag personligen värdesätter hos Z3.

co
85
cosmossvart
Z3 2.8 Roadster -98 (såld)
Personligen tycker jag inte att AC är speciellt viktigt i en cab som man inte använder som bruksbil och det är fler som resonerar som mig. När jag hittade min z3:a som hade allt jag ville ha tvekade jag inte en sekund att köpa den, trots att den saknade AC.

Här på forumet verkar åsikterna ganska jämt fördelade för eller emot, dock med den skillnaden att de i AC-lägret ofta inte kan tänka sig att ens fundera på att köpa en cab utan.

Min slutsats är att en z3 utan AC inte alls är död på marknaden, dock faller ungefär hälften av de potentiella köparna bort. Räknat i kronor skulle jag gissa att det ger dryga 5.000 eller mer i lägre pris, lite beroende på modell.

Z3:an Länk
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Tycker ungefär som Cosmossvart, däremot skulle jag personligen aldrig köpa en z:a utan ac, men tror att många inte bryr sig...
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Tack för era råd, det blir tyvärr inte den utan AC. Som sagt, jag vill använda AC när det regnar och det är 25 grader varmt.

ZM3//

Går det inte att ta bort pakethållaren?
Z3
17
Z3 Hassel
z3 2,2 -01
316i Touring -92
Tänk! En varm sommar dag du har varit på stranden. Bilen står mitt i solen (cab uppe) 50 + grader i bilen SKINNSÄTET något varmt (AC ELLER INTE).

AC ett måste med skinnstolar!!!!!!!!1
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
AC så klart...jag sålt en av mina Z3:or nu den hade inte AC var den vanligaste frågan blans ev köpare mailare...den jag har kvar har AC det är för mig ett måste...men säkert lika många som säger motsatsen...imma viipsss är den borta..tycker i en modern bil ska det vara någon form av luftkonditionering. Lycka till.
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Svar till Grodan//

Det går att ta bort pakethållaren, men de bilar jag har sett har haft en modell som sitter skruvad på bakluckan.
Det blir alltså fyra hål på luckan, inte kul.
Kan ev. finnas annan modell som inte kräver att man förstör luckan?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
AC med öppna fönster eller utan tak jisses vad den får jobba då.
Hela principen med klimatanläggning förhalas då.

///MVH Hasso
Länk
ZM
69
ZM3
Z3Roadster 2,8M-pkt. -00
Svar till Hasso//
Precis! utan tak behövs den verkligen, en svalkande bris när man sitter under brännhet sol.

Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Möjligt att den får jobba hårt Hasso. Men den är verligen önskvärd kan jag säga. :) Ska jag vara ärlig så var det många gånger jag drog på taket i sommar när det var som varmast, just för att kunna använda AC:n ordentligt. Alternativet hade alltså varit nerfällt, med solen mitt på skallen = tokvarmt, eller taket uppe och ingen AC? Kul..

Har sagt det många gånger förut i den här frågan men ärligt talat. Hur kul är det att köra med taket på (för att man måste) när det är fuktigt och varmt, och inte ha AC??

Min Cabrio Länk
Visa användare
886
bildock
z3 roadster 00:a 2.0 Siennaröd
jag trodde att man köpte en cab för att åka öppet! inte har jag upp taket och sätter på ac:n nej är det sommar då åker jag öppet den korta tid vi har i sverige det var därför jag köpte en roadster och inte en coupe nu den här årstiden får man ju abstinensbesvär jag längtar till sol och nercabbat och gärna utan ac men jag har en men har inte använt den för svalka
mvh uffe/bildock
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
ZM3//

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Jag trodde man köpte cab för att KUNNA åka öppet, men det är väl upp till var och en..
Ganska oändliga dessa diskussioner dock.
Alla som inte har AC har av någon anledning inget behov av AC. :)

Min Cabrio Länk
an
259
anmith
X4 20i (G02) 2019
AC = Mer vikt och mindre hästar

An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
120hk har man vid 2200rpm så länge man kör med 17" så är det inte många som hänger med även om AC:n är på. =0)

Z MMM Coupe
Pa
135
Passive
BMW Z4 3.0i
Jag skulle inte köpa en bil utan AC, skönt att ha ibland.

Håller inte med argumentet att skippa AC för att den väger mer och ger mindre hästar (vilket visserligen stämmer) men vikten är förhållandevis liten och om man tycker att man behöver lite mer effekt är det ju bara att trycka på en knapp. ;)

Anders: Fast det har man knappast med original motor va? :)

Länk
An
779
Anders Olsson
M Coupe 99:a
kanske var lite optimistisk =)
Vi säger 2600rpm & 120hk för att vara på säkra sidan..
Länk

Z MMM Coupe
Har min Z3 som andra bil och den kommer således enbart att rulla under sommaren, max 500 mil. (Har svårt att inse att jag kommer upp i dessa mil).
Min ordinarie bil har klimatanläggning (Volvo V70), och visst är det underbart när den har stått i 25-30 grader och ACC går igång. Men en Z3 skall köras utan utan tak, och min upplevelse hittils är att det fungerar utmärkt i 25 grader plus. (Utan att det är för varmt). Fläktar bra.....

/Janne

Min Z3.
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.