AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
5.384

Se över era kondensorer, det kan löna sig...

Sida 1 av 2
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Plockade lite i helgen med E39:an. 10000mil (kollad) och gått söder om Frankfurt t.o.m. maj 2006. Såg hemsk ut, men var inte så farlig når man rengjorde, inga större tecken på korrossion. Använde övemålningsbar, härdande rostskydd på utsatta delar, längs ned, gavlar mm.

Satte in galler, inte pga. styling, mer för att skydda kondensorn...

Länk
Länk
Länk
Länk

Passade på att prepparera lite inför saltet..

Länk
Länk
Länk
Länk

Den nya kärleken: Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag menar givetvis att kondensorn såg hemsk ut, inte bilen.

Väldigt taskigt med rostskydd på underrede och under plastskärmar, verkar inte finnas nåt tjockt svart längre. Dock mycket mer yttre skydd, som plast. Kan dock vara idé att bättra på i skarvar mm.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Tjusigt, du har räddad livet på en kondensor som inte hade klarat en salt vinter till med den ansamlingen av skräp.
Dessutom brukar fläkten rosta ihop också när det ser ut på detta viset.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Ja, fläkten fick sig en sköljning av smörj också. Men den gick lätt o fint.

Mvh:

Zoltan
Hur mycket fick du plocka ner, och hur lång tid tog det på ett ungefär? Länk
PowerMac: Undrar precis detsamma! Kan inte FD-Ormen tänka sig att skriva ett mektips? :-)

Vill göra precis detsamma, dvs. skruva ner fronten och göra rent. Men vet inte riktigt var man ska börja, vad man behöver ta lös mm.

Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jo, jag ska se om jag hinner. Har lite kasst med tid just nu, och inget bredband hemma än (flyttat).

Men i princip är det så att:

1. Man lossar innerskärm och den främre plasten under tröskeln, underredskåpan alltså. Vill man, kan man lossa den hela vägen bak, men baktill såg det bra ut under.

2. Lossa fronten, det gör man genom att man lossar en liten lucka på vardera sida om dimmljusen. Därefter lossar man 2 stora torxbultar, T50, underifrån där luckorna satt. De håller kofångaren.

Sen är det bara att dra kofångaren framåt en bit, lossa kablarna till tempgivare och dimmljus.

Sedan kommer det luriga, en kåpa framför kondensorfläkten. Den har bl.a. 2 luriga skruvar gömda bakom framlyktorna. Vill man, kan man lossa lyktorna, men jag har lååånga fingrar.

Efter det så är fläkten tillgänglig, bara 4 bultar.

Är man lite händig så är det inga bekymmer. "1 Skiftnyckel av 5"

Det gick åt ca. 6-7 timmar, men då tog jag det lungt. Passade på att rostskydda skärmkanter, montera stänkskydd, rostskydda lite underrede i övrigt.

Jag har i.o.f.s. gjort detta förut..

Räkna med 1 dag.

Hade inte Hasso himself lite tips om kondensorbyte med bilder mm?

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Inte fel med lite extra rostskydd när det ser ut såhär (tror att det är likadant på sv-såld):

Länk
Länk

Mvh:

Zoltan
Tack för beskrivningen! Jodå el Senõr Hasso har gjort ett fin fin guide men där framgår inte hur man demonterar fronten för att komma åt kondensorn. ---> Länk Vilket vi dödliga behöver för att inte snåra in oss i torxhelvetet. ;)
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jag ska ta nån bild idag på hur man lossar fronten. Återkommer imorgon. Obs! Det är lite olika på E39 o E34, så det blir E39 denna gång. E34 är ännu lättare.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Länk

Börja med RÖD pil, peta upp den lilla "hatten" i mitten så att du får tag i den med en tång, dra sedan ut den kilen.

Sen kan man peta loss själva klipset med en mejsel, LJUSBLÅ pil.

Dra nu luckan framåt, man får rycka lite, GRÖN pil.

Efter man plockat bort luckan, syns en stor bult vid GUL pil, ungefär där.

Köp en biltema (eller SnapOn, om du är rik) torxsats, gärna med 1/2" fattning. I den satsen finns bl.a. T50, Torx har den storleksbenämnigen.

Sen ska ju skruvarna som håller ihop innerskärmarna i hjulhuset lossas, det är 8 hylsa.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har blivit ombedd om att fixa ac:n på en 523a idag, (chef på ett svenskt biltillverkarbolag, lite kul att han kör bayerskt). Ska läcksöka och ev. byta kondensor. Ska se om jag hinner fixa bilder.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Jävla snyggt, kupéfiltren saknas!!! Kan verkstan ha glömd det? Den ska va servad enl. bok, ska kolla i boken. Inte bra alls, evapen kan sätta igen.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Hur går det? Lagt upp lite bilder på en annan jag håller på med, hinner tyvärr inte förklara, men tanka hem rarfilen, lite mer bilder...

www.tajkon.se/523_kund_kond.rar

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Lite lättare med http

Länk

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har ni tips om bra o billiga kondensorer, nya, i gbg trakten?

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Har hittat på ringön, 3000:- för kond + torkflaska, det är 2000:- BILLIGARE än BMW Mölndal.

Och, jag har provat kina mot euro system, kina är inte ett dugg sämre, tvärtom.

Mvh:

Zoltan
Visa användare
1.458
FD-Ormen
X1 18d SDrive-15
CX-5 2.2d-13
Om nu någon är fortfarande intresserad.. Det såg för jävligt ut bakom kondensorn också. Det dumma är, precis som Hasso nämner i sin guide, det är så tätpackat i fronten att det inte ens går att spola med vattenslang mellan kylare o kond. Det gick på E34, men det var nog den sista vettiga bmw:n.

Men, man river inte kondensor i onödan, fr att få loss den, måste AC:n tömmas mm. Gör inte det bara för "lite" skit.

Bilen jag håller på med nu importerades 2002 av sin ägare och har 22' mil på mätaren, är en 98.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

alla i *.rar Länk

Mvh:

Zoltan
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Kanske är helt fel att väcka en så här gammal tråd men efter genomgång av ett otal trådar om kondensorbyte måste jag säga att den här är kanonbra.

Fixade en ny kondensor, nytt torkfilter och ny ac-fläkt från Länk

Kondensor 1200
Torkfilter 650
Fläkt 2300 (om jag inte missminner mig)

Det enda som oroar mig just nu med kondensorbytet är att Hanyes guide för bmw 5serie påstår att jag måste hälla i något som heter "köldmedieolja" i kondensorn innan bytet. Tydligen i rätt mängd också.
Någon som vet något om det? Inte en enda träff i forumet när jag söker efter det.
ev
46
eviln
528iA Touring -98
Kanske ska tillägga att jag har en E39 98a producerad i Maj.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Oljn tillsätts när man fyller systemet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.