|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gå tillbaka i tråden och läs vad, Bimmer? |
|
|
Aha ok mitt fel. trodde du menade att din drack olja och ville veta orsaken. En grej iaf kan va att du kör längre när du väl startar bilen än andra som har högre oljeförbrukning. /// Bimmarkomanen |
|
|
Jag kör i regel 4 km som första och andra sträcka varje arbetsdag : ) Min bil drar således mycket mindre olja än motsvarande 330 E46. Kan bara hoppas att det inte är något negativt, och vad det i så fall vara månne? |
|
|
ett alternativ är att kolvringarna är så slut så den läcker förbi lite bränsle varje gång och "fyller på" oljan allt eftersom eller att dom kärvat fast i spåret sista fenomenet är vanligt på bilar som är avställda på vintern men att en bil drar mer än 1dl per 1000mil tycker jag låter mycket det är ju ändå en relativt ny bil och den har ju knappast gått så långt eller vad fn är det för kvalite på 330? som sista alternativ finns ju bara att bilen gått så lite att den inte har slipat in sig ännu |
|
|
Min 330ci drog också endel olja, mer än någon annan bil men inget extremt. |
|
|
Det ska nog vara så helt enkelt.. /// Bimmarkomanen |
|
|
Min 325:a 2003:a har dragit lite olja nu... Kan det bero på att de till 80% bara är kortkörning? och att det nu varit mellan -10*c och -20c*? Å man har väl hunnit vara upp en bit över 6000rpm då å då de påverkar väl en del? Den gula oljelampan har dock inte tänts än då man stängt av bilen men på stickan är de väl just ovanför min-sträcket. Mvh |
|
| min 320 02 har börjat dra en del olja oxå fyllde på en halv liter för ca 50 mil sedan och nu lyser lampan igen!!!! kanske dax att kolla upp om de kan va not fel på motorn, den går ju bra för övrigt. | |
| Kolla upp returslangen från vevhusventilationens cyklon som ansluter längst ner på röret för oljestickan. Vanligt att det kleggar igen där på M54 p.g.a kondens/sludge. Då går oljan in via insuget och förbränns. Hastig "oljeinsprutning" kan leda till hydralicing och vevstakshaveri om man har otur. | |
| ok tack ska kolla upp detta direkt | |
|
Kör med tjockare olja ,vet flera som kör på castrol 10/60 och dom är då nöjd! Borde ju då vara bättre för motorn också med en tjockare olja! Longlifeoljorna (ow30) är ju som vatten! |
|
|
Om förbrukningen ökat till 0,5 lit/50 mil tror jag på vevhusventilationen. Tjockare olja kan ställa till det med lyftarna vid kortkörningar med M54:an då man kan bli ståendes utan kompression. 10W är väl kanske också i tjockaste laget vid extremkallt vinterväder. En något högre bränslenota får man också räkna med. På sommarn är det nog helt ok att köra på 10W-60 om man passar sig lite för dom där "flytta bilen 5m-körningarna". |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.