AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.065

Varför drar min 330 ci så mycke olja?

Sida 1 av 2
M-
9
M-ice
330 ci /01

x5 4,6 is 03
Har fått problem med min bil, den drar för mycke olja!! vad kan felet vara?

har även fått problem med att bilen går väldigt dålit. känns som den ska lägga av när man kör med denn i bland.. :(

Tacksam för all hjälp man kan få.

mvh M

ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Hur mycket är mycke olja? T.ex hur mycke drar den på 1000mil

/chni
spelar väl ingen större roll?!?!?!
den ska väl inte dra någon olja alls.....
toppen förmodligen eller?
ryker den blått?
vatten i oljan?
olja i vattnet?
men går den konstigt så har du kanske tryckt sönder en kanal i packningen
så du trycker ut olja i förbräningsrummen....
kan inte den motorn alls men vad kan skilja?
Gemini__
Finns en tråd ang. detta:
Länk

Mvh:
Thomas

Gemini__
Länk
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Jag har bekanta som hävadar att bilen drar olja och börjar gå dåligt när "kärringen" kör bilen, när de själva använder bilen lite längre tider så slutar oljeförbrukningen..... de menar att det är vikitigt att varmköra och blåsa på lite då och då så att kanaler och annat rensas.

D.v.s. prestanda är till för att användas det hjälper säkert att köra maskineriet riktigt varm så ofta som möjligt.

Kanske där skon klämmer, det är ju så låga hastighetsgränser i detta landet, en 330 går ju bara på tomgång i 90.
Den ska nog dricka litegranna. Speciellt intensiv start/stäng av bilen kombinerat med korta sträckor kan resultera i oljeförbrukning. Det är vad jag tror iaf.

/// Bimmarkomanen
M-
9
M-ice
330 ci /01

x5 4,6 is 03
Tack för alla svar ang oljan E46

Mvh

M
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Min 330 drar ingen olja. Har checkat oljenivån ofta, utan att behöva fylla på eller byta.

Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Min 330 drar oxå lite olja, brukar få fylla på 1-2 liter mellan service intervallerna. Detta är helt normalt enl. både BMW och även enligt "min" serviceverkstad (Jarls Bilservice i Helsingborg). Enl. BMW har de en tollerans på 1 liter olja / 100 mil, ja ni läste rätt, 1 liter olja/ hundra mil när det gäller E46 330, innan man utför någon åtgärd. Tycker personligen att det låter extremt mycket men vet att bla. Audi oxå har denna tollerans.

Mvh Jimmy
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har också ungefär samma förbrukning som Jimmy på min 530. Det är mer oljeförbrukning än på någon annan bil jag ägt men som sagt inget onormalt enligt vad jag kunnat ta reda på.

___
//Ulf
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Om den drog 1 liter per 100 mil. Skulle kännas lite jobbigt att lägga ca 4000:- på olja bara MELLAN servicarna.

Tror inte någon hade varit nöjd med att äga den bilen. Får ju dessutom alltid ha en dunk olja i bagagen om man ska åka någonstans.

/chni
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Chni: Javisst det hade inte varit kul precis. Man hade ju tvingats äga en egen oljeplattform om det skulle gått att lösa ekonomiskt ;). Jag blev grymt förvånad när jag hörde uppgifterna, men en kollega fick samma svar från sin Audi-verkstad veckan innan så det stämmer nog som sagt. Tror dock inte att den bilen som nu drar 1liter/100mil mår så bra.

Mvh Jimmy

330 Ci AC Schnnitzer...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
0.7 liter/100 mil är OK för BMW's bensin- och dieselstandardmotorer. 1.5 liter/100 mil är gränsen för M-motorerna.

Uppsidan med en förbrukning på så höga nivåer är ju att longlife-olja inte behövs.............
M54 motorn (320-330) drar olja, inget konstigt alls. Däremot är M52 (323-328) motorn generellt betydligt snålare på olja.
Den största anledningen till varför många moderna motorer drar lite mer olja än äldre spisar beror delvis på att man velat uppnå lägre friktion mellan olika delar i motorn för att minska bränsleförbrukningen.
Min nuvarande 320 tar ca 2L mellan servicarna (2500mil).
Min förra 328 drog inte en droppe olja, samtidigt var serviceintervallerna betydligt kortare (1500mil) än till 320.
Jag har snart kört 1000mil sen service om jag är snart uppe på 2 liter olja i min 330 E46. Det är tydligen helt normal och bilen går hur bra som helst annars. =)
M-
9
M-ice
330 ci /01

x5 4,6 is 03
oki.. låter bra de :) De verkar ju vara normalt att den drar runt litern på 1000 mil..
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
kristoffer: låter skumt som du säger att man vill uppnå lägre friktion och bränsleförbrukning, (antagligen för att minska bränslekostnaden) när det påverka oljekontot så pass mycket.
Blir lite ford och opel senario av det, tanka olja och kolla bränslet!

Diesel-räsern
/Rickard
Haha, nä men tror som han säger att det lönar sig faktist. tänk dig att man vinner runt 5-600 spänn varje månad, d blir mycket på ett år.

/// Bimmarkomanen
33
757
330-mike
330Ci -01
Kompressor
Vad kan det då bero på att jag aldrig behöver fylla på olja annat än vid serviceintervaller?

Om motorn skulle dra så mycket olja som ni talar om här, menar jag.

Gå tbx i tråden o läs :)

/// Bimmarkomanen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.