AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.560

Vinande ljud med AC:n på.

Sida 3 av 3
Je
18
Jeppann
325i 05
Hur tycker ni jag ska gå tillväga då? Bara lämna in bilen till bmw?
ka
1.393
kamel2
Bmw M135ix VW Passat GTE
Bmw 535ix GT såld
Bmw 525i E61 såld
Bmw 525i E39 såld nu skrotad
Bmw 328i E46 såld
Bmw 316i E46 såld
Bmw 316i E36 såld
Bmw 528i E28 såld nu skrotad
Vinande ljudet var lagerljud från ac kompressorn på min 316 E36. Jag lättade lite på spänningen på remmen och problemet försvann.
Om det är möjligt på 540 eller inte vet jag ej.
sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Min bil ven också en massa och sen så la AC-n till slut av. Den blåste luft men ingen kyla i alla fall, så det kanske hade hjälpt att endast fylla på AC-n. Sålde bilen i stället och köpte en ny i stället = )
Det är ofta att det låter en massa någonstans bakom instrumentpanelen när det börja bli dåligt med köldmedie i AC:n - kort sagt så kommer det inte längre ren flytande vätska utan en bubbelström av vätska, olja och gas med följden att expansionsventilen 'spottar och fräser' och väsnas.

mao. om man har oljud i kupén:

kolla att inte generator, vattenpump eller några spännhjul börja låta - 'stomljud' kan bildas på ett ställe och höras på ett helt annat ställe.

Kräng av aggregatremmen och snurra på alla hjul och känna om lagren verka 'torra' och glappa samt väsnas vid rotation. AC-kompressorn har två lager på remskivesidan - dels lagret vid magnetkopplingen och kan väsnas när AC:n är avstängd och så själva AC-kompressorns lager när den går.

när den delen är kollad och ljudfri så är nästa steg att kolla att man har rätt köldmedieladdning i sin AC - är den några år gammal så är det nästan alltid mindre än önskat, men AC slutar inte kyla förrän hälften till 2/3-delar försvunnit med sakta allt sämre kyla, och tillslut börja det nå en nivå när det börja låta illa i expansionsventilen pga. bubblor mm.

Ju
2
Juanloco
320 -00 Touring
Lämnade in min bil på en verkstad för att den inte startade. Bränslepumpen till bensintanken var sönder och de bytte ut den. När jag hämtade bilen så fungerade inte kylningen i AC:n, AC:n hade ett vinande ljud innan jag lämnade in den, den kylde dock hyfsat. Det var precis samma ljud som många i den här tråden diskuterat.
Men både ljudet och kylan är borta efter bilen har varit hos mekanikern.
Så nu till min fråga, finns det något samband mellan bränslepump och AC? Tex måste några AC-delar plockas bort när man byter bränslepump? Eller är det 2 helt separata fel? Den kanske bara är dax att fylla på AC:n då den kylde sådär innan.
Tacksam för svar innan jag ringer och skäller på bilmeken:P

// Stefan
Välkommen till forumet.
Du har nästan svarat själv: Bränslepumpen sitter bak i tanken, AC:n sitter framme i motorrummet, inget direkt samband med andra ord. Säkert slumpen som gjort att den slutade fungera just nu. Om den läckt ut lite gas genom åren (inget onormalt) så kommer du så småningom till en nivå där lågtrycksvakten slår ifrån, sen startar den inte.

FP
Ju
2
Juanloco
320 -00 Touring
Ok, det var det jag misstänkte. Tack för ett snabbt svar. Får åka och kolla AC-systemet på måndag. Ha en fortsatt trevlig lördag.

// Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.