|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej alla entusiaster. Har under hela mitt ägande (snart 2 år) haft ett vinande ljud som jag trodde kom från automatlådan. När man står stilla så hör man som ett surrande fläktljud, lite morrande, när man sedan börjar accelerera så tilltar morrandet och ett vinande läta uppstår sedan tystnar det så fort nästa växel lägs för att så fort varvtalet börjar stiga vina igen. Jag har hela tiden trott att ljudet härstammade från automatlådan men så idag så provade jag att slå av AC:n och helt otroligt så försvann ljudet!!! Bilen blev helt tyst och från automatlådans växlingarna hördes inte ett ljud. Man ska ju alltid köra med AC:n aktiv då det höjer tomgångsvarvet samt håller packningar m.m. fräscht därför har jag aldrig kopplat ihop ljudet med AC.n förens jag stängde av den och upplevde en underbar tystnad med endast morrandet från V8:an ljudande :) Är det ngn som upplevt liknande ljud från era 540:s och i sådant fall vad kan det bero på? Kan det vara AC-fläkten som spökar eller ska den föra ett sådant vinande liv? Tacksam för råd. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk | |
|
Jo nåt liknande iaf.. Hade i somras ett fenomen ibland på varma dagar att jag hade ett tjut från motorrummet som närmast kan beskrivas med ett spöke som woooaaahhhaar eller så i samband med motorvarvet. I september sköt sen ACn allt köldmedel genom säkerhetsventilen och verkstan säger att fläkten som sitter framför kondesorn är kass. Antagligen är även min tryckvakt defekt eftersom ACns säkerhetsventil löst ut och fläkten har varit restnoterad i en månad så det är inte helt klarlagt vad som gjort vad än. Kolla om vinet har ett samband med fläkten framför kondensorn. Har inget skriftligt från verkstan vad de kommer kosta men en muntlig uppskattning från verkmästarn var 2-3 tusen.. |
|
|
Om ACn kyler som den skall trots ljudet kan det med ganska stor säkerhet bero på kärvande expansionsventil till ACn. Verkar vara ett mycket vanligt fenomen hos BMWs AC anläggningar men brukar uppkomma först efter ca 6-7 år. Att det skulle inträffa på en 02:a förvånar mig därför. Det kostar ca 8-9kkr att byta ventilen och bli kvitt ljudet. Så se det som ett skönhetsfel som kanske går att leva med tills dess att hela ACn skall renoveras och ventilen ändå byts. Om AC inte kyler kan det istället bero på att köldmedium läckt ut och behöver fyllas på. En klart billigare operation! |
|
|
Har samma fenomen! Men har inte kollat om det slutar om man stänger av snöflingan/ac. Däremot stänger mna ner hela kliman så slutar det surrande ljudet. Det liknar lite som generator ljud i stereo mankan få i vissa bilar. MvH Bmw 4-ever |
|
|
Fläkten är lättast att kolla, den startar inte förrän AC:n jobbat i några minuter. Nu när kylan tränger på så lär inte AC:n jobba längre, dvs kompressorn snurrar på men den pumpar knappt ingen köldmedia. Kan möjligen underlätta för felsökningen av ljudet. FP |
|
|
Lite mer specifik info om just mitt problem och upptäckt:) 1. Den främre eldrivna fläkten, AC-fläkt, aktiveras som den skall. Då låter det ungefär som ett propellerplan som varvar upp, sedan går den tillbaka till ett mer lungt snurrande. 2. AC:n kyler kallt och fint, åtminstone för en månad sen då det fortfarande var sommarvärme ute:) 3. Dock så verkar det som en magnetventil som styr dubbelkliman gått sönder alt. kärvar. Det blåser nämligen kall luft på vänster sida medans det blåser konstant varmluft på högersida i kupén. Som sagt när motorn varvar så ökar det vinande ljudet och oljudet, från förmodligen AC fläkten. När jag stängde av AC:n så sjönk tomgångsvarvet och bilen blev knäpp tyst, även växlingen blev tyst och fin inget vinande överhuvudtaget. Påverkas AC:n av varvet på motorn? Om expansionsventilen kärvar hur påverkas det av motorns varv? Ljudet har alltid funnits men det var först när jag stängde av AC:n som jag upptäckte hur tyst bilen faktiskt kunde gå:) Mer råd/felsökning:) Vh/Kermit Min Bil-blogg. Länk |
|
|
anpo: Jodå, det vinande ljudet (oljudet) verkar defenitivt ha att göra med elfläkten alt. hela AC systemet, då det blev tyst och lugnt då jag stängde av snöflingan på klimapanelen. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Kompressorn med alla sina interna delar följer ju motorns varvtal, dock pumpas gasen runt i systemet med varierande intensitet beroende på reglerventilen inne i kompressorn, därför slår inte kompressorn från/till under drift som i äldre eller enklare system. Svårt att peka på var vinandet kommer ifrån utan att lyssna, man får försöka ringa in källan. Det finns faktiskt motorstetoskop liknande farbror doktorns att lyssna med, gamla mekar tar förstås lång mejsel och lägger skaftet mot örat osv...) FP |
|
|
folke: Reglerventilen är det samma sak som expansionsventil, som Kristoffer_L nämner ovan i tråden? Har du ngt vinande ljud i din 528:a? Hmmmmm......får nog kontakta min mekaniker för felsökning. Vh/ Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Nej expansionsventilen sitter intill i förångaren, och sänker trycket på gasen (nu i vätskeform), som expanderar och kokar och tar värmen ur luften som blåser igenom förångarpaketet, dvs den blir kall osv. Jag har aldrig hört nåt om vinande ljud från denna, bara ett sorlande/porlande ljud när gasen expanderar/kokar. Försök först lokalisera var ljudet härstammar ifrån, kontakta isf en kyltekniker och/eller verkstad med kunskap just på AC-system i bilar. FP |
|
|
folke: Ja, när man stannar bilen och stänger av motorn så brukar jag höra ngt kluckande/porlande ljud. Kan det vara från expansionsventilen? Tack för infon:) Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Ventilen i sig ljuder normalt inget alls, däremot porlar det en kort stund i rören och förångaren efter att man stängt av osv. FP |
|
|
Jag har exakt samma fel som grundaren av denna tråd beskriver. När AC:n har varit påslagen har det alltid gurglat/morrat ikapp med varvtalet. Knäpptyst när AC:n är avslagen. Detta på en 325 Ci -02, 9500 mil (ganska ny med andra ord) Nu verkar AC:n ha lagt av att kyla. Ni som hade problemen: Vilket var felet och vad kostade reparationen. //Mikee |
|
|
Kylningen är bara aktiv tills yttertempen går ner runt +12gr, sen stängs funktionen av även fast AC är intryckt och kompressorn inkopplad osv. Lite ljud får man alltid räkna med från kylsystemet vid drift, det gäller både i bilar och andra AC-anläggningar, ljudlösa blir de aldrig så länge de fungerar. Har dock inte hört nån som piper eller tjuter. FP |
|
|
Hoppas att det är så... men är inte avfukting av luft aktuellt även då det är under +12 grader kallt ute? Något som gäller BMW generellt? Njae oljudet på denna är högre än i alla andra BMW jag åkt, och andra märken med för den delen... hörs lätt mer än själva motorn på tomgång. och så vill man ju inte ha det. M |
|
|
OK, svårt att svara på var ljudet kommer ifrån. I stort sett alla AC kopplas av vid c:a 12 gr yttertemp, det är inte hälsosamt för systemet att köra dom vid lägre temp och eftersom kupétemperaturen lätt går att sänka till yttertemperaturen bara genom att ta i friskluft kommer de olika givarna för ytter och innertemp, kondensor och förångartemp osv att slå av systemet. Avfuktning kan möjligen ske genom att kortvarigt starta upp systemet vid start t.ex. Man gör så även för att motionera kompressortätningar osv på många bilar med till/från system, men de flesta nyare bilar, inkl BMW sedan c:a -95 har variabel kompressor som därför snurrar hela tiden, gasflödet regleras internt i denna från noll till fullt. FP |
|
kamelkungen |
Hade samma missljud på min 316i E36, ljudet kunde ändra frekvens om man justerade rem spännaren. Säkert något lager som var slut i kompressorn. |
|
JAgg har kollat upp detta och Kermit säger räcker det med att bara stänga av snöflingan. För mina öron låter det exakt som generator ljud i högtalarna på en stereo, men det låter som om det kommer någonstans mitten från panelen tex luftspjällen i mitten. Men som sagt varför ljudet uppkommer när acflingan är på är själva frågan! Men jag har läst om detta fenomenet för här på autopower då det gällde en e39 med automat. Då mins jag att ägaren hade detta problemet sedan bilen var ny! MvH Bmw 4-ever |
|
|
peter78w: okej, det var intressant info. Man är inte ensam alltså om att höra vinandet med flingan lysande. Eftersom bilen blev väldigt tyst och fin då jag stängde av ac:n medans den för en herrans vinande med ac:n aktiv, så känns det som att jag måste gå till botten med det. Vh/Kermit. Min Bil-blogg. Länk |
|
|
Jag ska lämna in min e39:a för vattenpumpsbyte och spännljul till ac-remmen, de andra är bytt, jag har samma vinande ljud du beskriver då jag slår på AC:n ska meddela efter bytet om det blir nån skillnad. mvh |
|
| Folke: Jag fick detta svar av BMW när jag hade den inne hos dem för felsökning. Kärvande expansionsventil har drabbat rätt många BMW ägare enligt dem och gav upphov till sådant ljud. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.