AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
64.558

Vinande ljud med AC:n på.

Sida 2 av 3
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
och vad innebär det?

MvH Bmw 4-ever
Det innebär iaf att man hoppas att garanti eller goodwill gäller, eftersom det innebär rätt mycket att riva för att komma åt delarna intill förångaren inne i klimatanläggningens inre. Anläggningen måste tömmas på gas, troligen är rören mellan ventil och förångarpaketet lödda osv, innebärande att hela paketet byts osv. Sen skall allt återställas, gas fyllas och testas osv, kan nog dra iväg till en skaplig summa.

FP
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Kärvande expansionskärl låter troligt. Ljudet låter mer som om det kommer från ett kärl med vätska gas och det är inte med minska mekaniskt såsom ex en rem, anliggning eller lager...

Någon som vet vad ett kärvande expansionskärl kostar att fixa på en E39 eller E46 med klima?

Michael
Skilj nu bara på kärl och ventil. Bubblande och väsande ljud kommer det från alla kylanläggningar, bara att öppna dörren till kyll eller frys och sticka in huvudet en stund och lyssna. Det är helt normala ljud, men här skall de röra sig om ett vinande eller pipande ljud från expansionsventilen som är en del av kylsystemets förångare osv.
Köldmediet passerar ett smalt hål i en ventil och expanderar därefter, och ventilen styrs av temperaturen på själva förångaren och/eller luften som blåser igenom den. På vissa bilar är expansionsventilen utbytbar men på andra är ventil och förångare ett paket som byts tillsammans. Kollade i manualen till E39, där ser det ut som att ventilpaketet går att byta, för E46 vet jag inte. Kan tyvärr inte svara på vad kostnaden blir.

FP
st
8
sturebus
520i Touring -02
Jag har nu haft in bilen för byte av vattenpump + spännrullar och remmar, missljudet jag hade försvann! Gissa vem som sover gott i natt!!
Hejs

Mvh Sture
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hmmm...

Nu när det är kallt ute så är inte AC:n aktiv på det sättet. Min bil är också betydligt tystare nu än den var när det var varmt ute.

Sturebrus: Hoppas din bil fortsätter vara tyst även när värmen stiger över +12 grader, när våren kommer:)

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
st
8
sturebus
520i Touring -02
Ja, jag vet att ac:n inte går då det är för kallt, testade den i ett varmt garage där det är ca 18-20 grader varmt, bilen hade stått ca. 1 dygn i värme innan jag testade. Hoppas det löser sig för er andra också, inte kul med missljud i en annars kanon bra bil.

Mvh Sture
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
sturebrus: Det var intressant och roligt att höra:) Tja, då är det väl bara att låta byta spännrullarna och remmarna, h2o pumpen är redan bytt inkl. alla slangar samt termostat.

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Hej
Jag har också detta problem med vinande ljud när ACC snöflingan är påslagen. Exakt samma ljud som trådskaparen beskriver, hörs vid vissa varvtal tydligare. I sommras fyllde jag på gas i anläggningen då kylan tog slut. Kylan kom tillbaka och ljudet försvann!! men tyvärr återkomm det nu i höstas.

Grodan kermit: Återkom gärna med info om du gör något byte av några delar. Är väldigt sugen på att få bort detta irriterande ljud en gång för alla nu.
Jättesvårt att avgöra utan att lyssna och analysera. Känns ändå som det är relaterat till drivning och den skiftande belastningen på rem och spännrulle osv.

ma
313
magnat
M5 E60 sedan 2005
Jag hade nåt liknande vinande ljud på min e39 528 iA Touring. Köpte en burk med "remspray" , sprayade på remarna(ac-rem generator-rem mfl) och vips så försvann det....
Efter ett tag återkom ljudet igen och jag tror att det var spännrullen felet hängde på..

Släng på en massa remspray så kanske det löser sig, bilen din kanske går torrt!

Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Magnat: Låter intressant. Kan vara att jag drog förhastade slutsatser tidigare eftersom ljudet finns minst lika mycket nu på vintern (när AC:n inte går) som på sommaren. Ska inverstera i en remspray och testa nu i veckan. Blir det tyst då är det bara att byta rem och spännrulle ASAP...

Ang vattenpump... vet att många byter den uppåt 15 000 mil på E39 med M52 motorn. Bör inte vara dags ännu med en 2002:a som gått under 10k mil va?

Återkommer!

//Mikee
sb
67
sbozic
330e Touring M-sport -2021 - G21
Jag kör en 318i -03 E46 som gått 5500 mil, och jag har ett konstant ljud som kommer från mittkonsollen i kupén när flingan är aktiv. Missljudet ökar en aning vid gaspådrag.
Det ena ljudet låter lite som en kolsyre brandsläckare gör ( plastigt och ihåligt )fast inte lika högljudt.
Det andra har jag inte kommit fram till ännu, får återkomma med det.
Konstigt nog så har jag oxå det felet/ljudet.

men då har man konstaterat att lagren till kompressorn har gett sejj-...

köppte bilen sådär av en handlare, ja frågade funkar ECC, så svarar han japp...funkar kanon...

idioten som jag var så testa jag juh inte snö flinge knappen... utan bara drog reglagen till blått så trode jag ,jahaapp blåser lite kall,,,funkar...

betala och kom sen hem...
kommer kompisen,,,det första han gör är tryckker på snö flinge knappen..

En konstig uppstart av kompresorn knacknade lite igång sen varen tyst... sen när ja ggasa..så hörde man vinet i samband med gasen...
Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Liten uppdatering angående mitt vinande.

Jag har nu låtit byta spännrullar samt Ac-rem och den stora fläktremen. Tyckte i början att ljudet försvunnit men tji fick jag. Tyvärr är det fortfarande kvar. Har läst lite om ngt insugsmembram eller bälg kan det vara felet måntro? Var sitter dessa på en M62 V8:a?

Hur har det gått för er andra?

Vh/Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Lagret till hjulet som driver runt kompressorn låter det som ?
Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Låter värre än någonsin men kyler bra. Låter inte enbart mekanskt utan som en gammalt kylskå... vinande.. gurglande... pysande...

Kan det vara att kylmedienivån är för låg?

Haft (*) avstängd i vinter så inte brytt mig om det. Nu i sommarvärmen kunde jag inte annat än att sätta på AC:n men orkade inte lyssna på oljudet så jag drog ner rutan istället...

Någon som vet en bra AC-reparatör i Stockholm?

Mikee
Je
18
Jeppann
325i 05
Det var länge det var någon aktivitet i den här tråden. Lite konstigt. Jag har iallafall exakt samma problem i min 325i e46 -05. När den drar igång är det dessutom ett skärande ljud, följt av vinandet av och till efteråt när man gasar/släpper på gasen osv.

Det var mycket prat fram och tillbaka men vad har det egentligen kommits fram till? Det är ju förjävligt om så många haft problem med det här. Då borde de ju fixa det på någon garanti

Mi
137
MikEe
BMW Z4 3.0i Sport -04
Hej, ja det var ett tag sedan...

Mitt fel som gav allt oljud var väldigt enkelt:

Problem: Dålig packning vid expanstionkärlet så att det var väldigt dålig med kylmedia (det kylde dock)

Lösning: Byte av packning och fyllning (tror det kostade 1700 kr in total) och allt blev knäpptyst. Kylan i bilen blev isande!

Visa användare
1.400
grodan kermit
540iam -02
M Sportfahrwerk II
Hej alla, trådskaparen här :)

Mitt "vinande" är i princip borta också sen förra sommaren. Dock är jag osäker på exakt vad som var felet.

Förra sommaren tvingades jag byta den vätskekylda besten dvs. generatorn. Jag passade även på att låta kontrollera AC:n samt fylla på köldmedel. Efter det så har det varit tyst. Väntar på en riktigt varm sommardag för att fastsälla bortom alla tvivel att ljudet är borta :)

Det låter ju onekligen som att lösningen kan ha varit påfyllnad av köldmedel, med tanke på MikEe inlägg ovan. De hittade inget läckage vid provtryckningen men tydligen så försvinner det lite köldmedel naturligt allteftersom åren går.

Hoppas det varit till ngn hjälp :)

Mvh/ Kermit.

Min Bil-blogg. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.