AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.125

varför urladdat batteri 540 -01

Sida 6 av 8
Ja
5
Jaja2
520iA sep -97 till jan -98?
Har också mätt strömförbrukning med säkring 9 (15A Värme spolarmunstycken, Klimatanläggning A/C Kontrollmodul A11) borttagen och då låg den på runt 20-30mA... lät bilen stå ett dygn och sen var batteriet urladdat. Kopplade på startkablar och bilen startade direkt.
Mi
70
MisterK
525iA-01
Har ryckt ut 9:an nu och korsat fingrarna!

Mi
70
MisterK
525iA-01
Var ute och kollade ett antal gånger i förmiddags. Det såg bra ut, men vid senste tillfället lystre p-lampan. Miljoners j----r!!
Skall kolla igenom Hassos fina lista över säkringar. Kanske finns det någon annan trolig bov man kan dra ut.
Jaja2: Ditt problem påminner om ett dåligt generator relä. I.a.f från den tiden när man hade likströmsgeneratorer. När du kör med halvljus är förbrukningen för låg för att relät skall slå till och släppa fram laddströmmen. Då sackar batteriet när bromsljuset tänds. När du slår på helljuset slår reläet till och förblir på även när du går tillbaka till halvljus. Generatorn laddar alltså bara tillfälligtvis och batteriet töms med tiden. Men med dagens växelströms-generatorer borde det kanske inte funka så? Någon?

Det finns inga mekaniska laddrelän osv sedan flera decennier tillbaka. Laddregulatorn är elektronisk och inbyggd i generatorn. Den kan strejka, kolen till släpringarna kan vara nerslitna/kärva i sina hållare. Det kan förekomma diodfel och glapp osv. En spänningsmätning som visar runt 14V när motorn snurrar ger garanterat laddning till batteriet, men även fel i detta, en cell som håller på att ge sig osv kan ge svajande spänning på hela bilens system.

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Det är också flera decennier sen jag mekade med bilar senast, så jag misstänkte att det var annat nu. Tack också Folke för förklaringen av det pulserande instrument ljuset! Det stämmer bra med att det ökar varje gång man passerar en gatlykta!
Härnäst skall jag prova att dra nr.6 Centrallås och se vad som händer. Men just nu står den på laddning.
Hälsningar, MisterK

Jag har också problemet med en e39 som laddar ur. Kan nån berätta hur jag med en multimeter mäter strömförbrukningen när bilen är avstängd?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du måste mäta i serie med en vanlig multimeter. D.v.s koppla bort en av batterikablarna, spelar eg. ingen roll vilken, men enklast är att ta bort minuskabeln så slipper man oroa sig för ofrivillig kortslutning mot någon plåtdel. En mätkabel från multimetern ansluter du till jord el. den bortplockade minuskabeln och den andra till batteriets minuspol. Ställ in lämpligt mätområde t.ex 100 mA. Lägg multimetern synligt, stäng och lås och vänta (16 min?) på att bilen skall gå ned i sleep mode.
Mi
70
MisterK
525iA-01
Har provat nu med att ha såväl säkring 6(fönsterhissar, centrallås passagerarmodul) + nr.27 (Fönsterhissar, centralreglering huvudmodul) urtagna var för sig och samtidigt, men i båda fallen har bilen hoppat ur sleepmode vid något tillfälle. Vad som förvånade är att trots båda togs ut, fortsatte dörrlåset till vänsterfram att fungera med fjärrlåsning! Kan det vara en felkoppling här?
Nästa prov blir nr.25 MID-display, radio.

Att koppla in multimetern enligt ovan funkar inte så bra och innebär vissa risker.
Nästan alla multimetrar har 400 eller 2000mA (avsäkrat) max på de låga områdena, säkringen kommer att blåsa direkt eftersom strömmen överstiger 2000mA med råge när bilen är i vaket läge, vilket den är när man kopplar upp sig.
Alternativet är att använda 10A-området (ofta osäkrat och kan bara hantera hög ström under kort tid) men även då finns risk att man eldar upp instrumentet resp får för låg upplösning för att mäta i sleep-mode.
Alternativet är att mäta via shunt och noggrannt instrument eller med tångmätare som (om det är ett bra instrument) kan ha tillräcklig noggrannhet.
Det brukar iaf räcka för att se om det är rätt eller fel i sammanhanget.
Ett tips är att kalibrera in minuskabeln mellan batteri och chassie och använda som shunt, sen mäter man mV över denna och beräknar strömmen. Funkar tillräckligt bra och innebär inga risker öht.

FP
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det har du rätt i Folke, det kan bli ett slags "moment 22". Trodde inte att bilen drog flera ampere bara för att vara vaken. Man kan ju inte heller dra ut kablarna via gummilisten och vänta med att koppla in multimetern heller då man inte har någon sluten krets och således är bilen redan i "dead mode" ;)
Eftersom felsökning av system som dessa kan vara riktigt tidsödande kan en automatisk loggning vara av intresse. Om inte annat kan man kanske se vissa mönster, att bilen vaknar upp en viss åyerkommande tid efter parkering osv.
Resultatet från loggningen kan sedan lätt processas i ett exelblad eller annat windowsprogram osv, med visning på minuten eller bättre från start osv.
Jag tänker testa detta under nån vecka eller så och de hur bilen lever sitt liv. De flesta spänninngsloggrar kan bara mäta positiva värden, därför blir A-mätning (mV) över en shunt omöjliga, det kan inte lagra både urladdning och laddning när man brukar bilen osv, endast antingen/eller.
Återstår då att endast logga spänningen vilket iofs räcker bra eftersom man vet hur denna skall ligga i ett normalt elsystem. En bil som vaknar upp t.ex 01:15 och somnar igen 02:21 kommer att registreras direkt och exakt. När man startar på morgonen så kommer detta att reggas och man ser exakt när bilen stannas igen osv.
En av mina loggrar kan jobba med 0-2,5V, bara att spänningsdela till 0-25V och hänga på batteriet under en vecka eller två. Vi får se hur resultatet blir.

FP
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jag hade problem med laddningen av batteriet under en tid, provade diverse men kom till sist fram till att generatorn inte laddade korrekt. Den rackarn varierade, laddade ibland, det gjorde det först svårt att hitta. Men med tiden blev den så dålig att det stod klart även för mig.

Det är en otrolig generator ! Vattenkyld ! och med otrolig strömstyrka.
Felet på min låg i elektroniken och tror jag uppstod genom att jag inte bytte likriktarna/dioderna i tid. ( hälften var slut )

Detta är en dyr del och jag valde en begagnad från skroten, denna ska jag sköta mera noggrannt.
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
MisterK beskriver problemet bättre än jag i inlägget från den 11.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det går utmärkt att byta diodern i en vattenkyld generator.

///MVH Hasso
Länk
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jo det ska bara göras i tid, tre stycken var slut i min generator med påföljd att elektroniken gav upp.
Be
34
Bello
540iA -00
330i Touring -02
Jo det ska bara göras i tid, tre stycken var slut i min generator med påföljd att elektroniken gav upp. Denna elektronikdel i generatorn finns inte att köpa som reservdel, jag kunde iallafall inte. Därför blev det en komplett generator från en 740 d.
Bj
351
Bjarre
BMW 535dT M-sport E61
BMW 540iAT -99
På min 540 var det kupévärmaren (den inbyggda) som drog ström även då den var avstängd, säkringen är nu borttagen och har fungerat felfritt i 2 år nu.

Mvh. Bjarre
Mi
70
MisterK
525iA-01
Genombrott!!!?
Har provat att dra ur säkringar och kollat om den fortsätter att hoppa ur sleepmode. Hittils provat nr.6, 9, 21, 23, 25, 27 och i samtliga fall har problemet kvarstått. MEN, med nr. 24 har jag hittils (3 dygn) inte kommit på ett enda urhopp! Börjar känna mej rätt säker på att det är i denna strömkrets problemet uppstår. Enligt listan skall detta beröra: Instrumentbrädans belysning, instrument modul, Styrning lägessensor .(R33) I praktiken händer följande: Belysningen av instrumentbrädan fortsätter att lysa. Nålvisarna inaktiveras (om säkringen drages efter att motorn startats, fortsätter de dock att fungera!) Blinkers och ljusomkpplingen fungerar, men indikeras inte på instrument brädan. Antar att lägessensorn rör ett larm, men något larm finns inte på bilen.
Har en viss misstanke mot blinkers/ljusomkopplare eftersom den inte returnerar, annars verkar den OK. Någon som har ett tips om vad det kan vara? (klockan påverkas också, verkar stanna direkt när säkringen dras.)

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Ang. lägessensor så tror jag att det finns en sensor till DSC som känner av styrutslag.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Precis styrlägessensorn sitter under rattstången och känner av vilket läge ratten har i DSC systemet. (Den kan hamna utanför limit och måste kalibreras om, vanligaset felet vid enbart DSC indikering.)

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.