AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.121

varför urladdat batteri 540 -01

Sida 1 av 8
micke35
Trodde först att urladdningen berodde på min sambos många smårundor
med bilen.Bytade till kraftigare batteri.Likväl efter en vecka med 16mil/dag
är även det nya batteriet urladdat.Misstänker att spelaren till navin inte
stänger av efter man låst bilen.Skulle det hjälpa med uppdatering?.Det
är även en fläkt som varvar upp och ner i instrumentpanelen bra länge
efter man stoppat bilen.Vad är denna fläkt till för?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

Finns det eftermonterat larm i den?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Hej. En såhär pass kraftig krypström måste gå att hitta med tång ampere meter. Kanske till och med om du mäter spänningen på batteriet med multimeter och rycker säkring för säkring för isolera felet. Du borde se en liten spännings ökning om du hittat krypströmmen, men det är mycket enklare att hitta genom att mäta strömen.

Du säger att det är nån fläkt som går, du har inte aktiverat luftcirkulations funktionen om du är säker på att det är en fläkt som snurrar. Måhända är det något fel på den ?

Det enda jag lagt märke till efter tändnings avslag är att AUC (Automatische Umluft Control) spjället/en stänger.

Lycka till i jakten.

///Mvh
Sibbe
Länk
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Varför inte kolla att bilen laddar som den ska först och främst.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
Om den inte laddar som den skall så borde väl batteri lampan tändas ?

Spänningen bör ligga runt 14,4V innan du stänger av bilen efter färd för att sedan gradvis sjunka till 12,4-12,8 efter att du stängt av den.

Om du har tillgång till eget låst garage så kan du ju prova att lossa batteri minus polen och se vart den "landar" på för spänning.

///Mvh
Sibbe
Länk
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Självklart lyser lampan om den inte laddar alls. Men laddar den med begränsad effekt brhöver lampan inte tändas, gäller åtminnstone en del andra fabrikat jag kommit i kontakt med.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Körs parkeringsvärmaren mycket? Elvärme på stolarna och bakruteväre pga dis? Åk in till en verkstad med en BMW felsökningsdator, de kan nog he bra input via en DIS-sökning i expertmode. Ett fall aj stött på är att telefonen(om du ah sån) drar ström om batteret är dåligt i den trådlösa enheten.
Lycka till
Asken
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
micke:
En bekant har en 540 med NAVI. Han fick montera ur den (spelaren) eftersom den inte stängde av. BMW bytte fläktmotstånd men det hjälpte inte.

Fortsätt kolla NAVI-spåret och se om det går att lösa. Han jag känner mekar ingenting och gav upp direkt då det inte fungerade efter byte av motståndet.

//
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har samma problem men det kommer och går. Misstänkte först navi som jag har haft problem med innan. Ryckte ut navin men några dagar senare va batteriet tomt igen.

Jag har inte hittat mitt ännu men jag funderar på att koppla multimeter (ampere) på batteriet och se om de drar konstigt mycket. Problemet är att det händer bara ibland, extremt svårt att felsöka.
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Om fläktmotståndet är kass, kan det då dra ur batteriet?

Borde ett kass fläktmostånd ge även andra symptom?
ma
597
magican
E36 328 Coupe
Släng in ampere meter i serie med batteriet, den ska visa runt 0,03 när allt är fridens..

SEn rycka säkring efter säkring TILLS strömmen sjunker till 0,03, när den gör det vet man ju vad källan är, t.ex innerbelysning lr stereo osv osv.. sen får man jobba vidare utifrån det.

Enda vettiga sättet att hitta elfel..

Troligen 1000 gånger snabbare än alla andra också..

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Tjuvström kanske, be de kolla upp hos Bosch, jag hade kabelbrott i bagage luckan.

Lycka till.
Vo
349
VonRon
528i Touring -99
530i Touring -01
Håller med magican, uteslutnigsmetoden är alltid det man ska börja med, och som jag skrev tidigare glöm inte att kolla laddningen också.
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Jag lägger märke till att många 540 har just detta fel med att batteriet dras ut! Kan det vara så eller är det bara tillfälligheten som gör det? inga andra e39 ägare som inte har v8 som har råkat ut för detta?
Nu har jag inte detta problem på min men man vet aldrig, det kan dyka upp när som, precis som det har gjort på erá bilar!

MvH Bmw 4-ever
micke35
Tack för tipsen grabbar.Har nu mätt upp patienten.Sovläge med larmad bil
0,35A,vilket jag tycker verkar normalt med tanke på minneskretsar och larm.
När navin snurrar vid dörröppning drar den ungefär 2A till,kan bli rätt många
AH över en natt om den hänger sig.Generatorn laddade 70 til 80 A vid lite gaspådrag.Skulle nästan tippa att navin hänger sig vid vissa stop.
Visa användare
528
Bimmer Seb
Alfa 156 2.0 TS
E91 320dT -10
E87 120i -05
911 Coupe -02
0,35 A är minst 10 ggr för högt !!! Det absolut inte märkligt att det drar ur batteriet.

///Mvh
Sibbe
Länk
micke35
Vet dock inte hur länge man måste vänta innan bmw går in i sleepmode.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Max tillåten vilström för en E39 är 40 milliampere.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Alltså 0,04A

Så att Mickes bil laddar ur sig med viloström på 0,35 är ju inte så konstigt då.
Frågan är bara vad som drar ström.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Räkna med att larmet om det är eftermonterat och hyfsat nytt drar ca 15-20mA också. Jag har samma "problem" i min bil men lider inte av det , den drar 0.11A i sleepmode.
micke35
Inget eftermonterat larm här ,only orginal.Har nu mätt upp varenda
säkring i bilen.Säkring nummer 4 drar ungefär 0,3A.Hittar dock ingen
säkringsförteckning för den främre centralen varken i böckerna eller i
bilen,dock kan jag gissa att den har med innerbelysningen och växelspaks-
indikeringen att göra.Växelspaksindikerings är tänd 15-20min efter man låst bilen,får därför mäta igen imorgon om amperen minskar efteråt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.