|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
|
OK. Men hur menar du nu, det kan ju inte komma enminuters wake up om bilen redan är vaken? Var ser man detta isf, lysdioden vid växelväljaren lyser ju redan osv. Men det verkar som störningen ändå kommer från luckans brytare, troligen är det endast denna som kan generera enminuters wake up. Om bilen är olåst men har stått orörd i 16+ min, så borde bakluckan öppnas, kan ju vara värt att kolla upp kanske. Isf så är felet inringat och klarlagt. FP |
|
|
Jag uttryckte mej kanske oklart. Självklart kommer inga enminutsperioder om bilen redan är vaken! Vad jag menar är att oprovocerade enminuts-uppvaknande kommer oberoende av om bilen är låst eller olåst, men kan endast provoceras fram om bilen är låst, annars låses luckan upp och man för en 16 minutersperiod. (antagligen pga att ljuset tänds) |
|
|
OK, då är jag med. Då blir det logiskt och ännu mera troligt att det hela triggas igång av brytaren under gummit, eller dess kablage osv. Eftersom den sluter till jord så kan felet komma t.ex från avskavd isolering på kabeln var som helst på vägen fram till grundmodulen. Börja felsökningen vid brytaren och följ kabeln, kolla speciellt där den passerar rörliga övergångar vid gångjärnet osv. FP |
|
|
OK Folke, skall försöka. Såvitt jag har sett är ledningen hel. Överföringen vid gångjärnet går i en gummikabel som ser helt oskadad ut och den kommer inte i kläm. Kan ju i.o.f.s varit i kläm vid ett tidigare tillfälle utan att bli skadad. Tror jag satsar på att byta låset. Verkstaden borde väl kunna prova om kabeln är hel genom att lägga på en spänning i ena änden. Om där blir en ström måste isoleringen vara avskavad någonstans. Hälsningar, Bengt |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nu tycker jag det låter som du är på rätt väg. Man kan ohmmäta kabeln mot jord men den måste jackas ur i grundmodulen först, lägga på en "oönskad" spänning är ju knappast att rekomendera på en bil med kors o tvärskopplade moduler kan hända otrevliga saker då. Sedan har du ju brytarens funktion att kontrollera mot jord, så det inte kryper över nånstans där det inte ska. Är låset inte felaktig så det väl inte behöva bytas ut. ///MVH Hasso Länk |
|
Tror att jag får överlåta de där kontrollerna till verkstan. Dock med tvekan. De har haft bilen flera gånger utan att komma någonstans. De där oprovocerade enminutsperioderna kommer ju inte när man står och väntar på dom. Folke, jag ser att du har en E39 iA också. Hur reagerar din om du trycker på låset i låst sleepmode läge? Om din reagerar likadant som min och du inte har batteriproblem så är jag tillbaka på ruta 1. Hälsningar, Bengt. |
|
|
Hej på er! Jag har varit ute och kollat på min sambos e39 528iA, och när bilen har gått till sleepmode läget så tänds lampan vid växelväjaren när jag trycker in bakluckelåset och lyser i ca. 1 min. Hon har inga problem med urladdat batteri. "sorry" verkar ska vara så.. MVH Peter. |
|
|
Tack skall du ha Pluring! Även om det var en missräkning! |
|
|
Mister K: Har du kollat cupéfläkten? Har skrivit i denna tråden tidigare om mitt problem med urladdat Batteri. Mitt berodde på att cupéfläckten drog igång lite hur som helst. Bytte ändmotstånd eller vad det nu kallades för och bilen är nu OK....ta i trä.... |
|
|
Hej Kalle_35, tack för tipset, men hur kollar man det? Jag tittat till bilen ganska ofta pga problemen, men har aldrig märkt att cupe´fläkten varit i gång. Kylar fläkten och AC-fläkten är åtgärdade på verkstad, men det blev ingen skillnad. Det kanske vore ide´att alltid sätta cupe´fläkten avstängd när man stannar bilen. Åtminstone för en tid och se om det blir någon skillnad. Hälsningar, MisterK |
|
|
Problemet ligger inte i reglaget, det hjälper inte hur man har ställt in detta när man stänger av bilen. Effektkretsen till kupéfläkten är direktmatad via 50A säkring från batteriet, det är när det blir fel i denna krets som fläkten lever ett eget liv. FP |
|
|
Plocka ur säkringen alltså? 50A verkar häftigt, den sitter väl inte på det vanliga stället (handskfacket)? MisterK |
|
|
Njae men nästan. Jag skrev 50A men den är snarare på 40A Den sitter under handskfacket tillsammans med säkring för kylarfläkten (50A) och några reläer. Man tar ner täckplattan under handskfacket (snäppfäste) för att komma åt. FP |
|
|
Tack Folke, jag hittade den, nr.76 Heizungsgebläse. 40A. Ska dra den i kväll och se om det hjälper. Tack alla för tips! Hälsningar, MisterK |
|
|
Misterk: Som jag förstod dig tidigare i tråden har redan effektsteget bytts? Men men, se denna tråd iaf med liknande problem: Länk Bland annat testade jag att koppla bort kliman: "Nu har jag haft kliman bortkopplad (säkring 9 i handskfacket) borttagen i ca en vecka och inga som helst problem med batteriet." och då var batteriet helt ok! Sen bytte jag effektsteget och har inte haft något att anmärka på sen dess. Verkar som det strular sig ovanligt mycket för din del så jag hoppas att du får ordning på bilen snart! Svekke |
|
|
La märke till att halvjuset "damp" ner lite på min bil när jag bromsade eller blinkade både vänster och höger (när bilen var igång), satte på heljuset för att se om det hände då med, men det gjorde det inte. Sen när jag gick tillbaka till halvljus så var "felet" borta och det lös med ett konstant ljus oavsett om jag bromsade eller blinkade. Sen märkte jag att om jag har bilen igång med lyset av och sen sätter igång lyset så ökar varvtalet på tomgången, kanske ska vara så... har du upplevt något av detta MisterK? ska testa att byta ALLA lampor och se om det kan vara något, man vet aldrig med elfel. satt och kollade i bilen för att se om den går ur sleepmode av sig själv men efter en timme orkade jag inte titta mer (batteriet till min PSP tog slut :), men jag ska logga strömförbrukningen under en dag på jobb när jag får tid över. Hur lång tid har det tagit innan din bil har hoppat ur sleepmode? |
|
|
Tack för alla tips! Var ute för att dra Säkringen 76. Hittade den på kartan tidigare i dag, men nu kunde jag inte hitta den. Tack Folke, nu vet jag var den finns men den får vänta. Tack Svekke för den länken! Var tvungen att ta fram den gamla fakturan för att se vad de kallade grejen. Det står så här:Byte av motstånd för fläkt till värmeklimataggregat. Mateial: Slutsteg (nr.64116923204) Dessutom Exterfläkten för AC-anl. bortkopplad. (Detta under 1 månad, sedan inkopplad igen -- det blev ingen skillnad.) Jaja2: Har inte märkt någon ljusförändring som du beskriver. Däremot att motorljudet ändras när man slår på ljuset. Tror det beror på att motorn får jobba mer när det blir belastning på generatorn. Däremot har jag ibland märkt att instrumentbelysningen ändrar ljusstyrka när man kör på natten. Det ökar och minskar på ett pulserande vis. Vet inte hur lång tid det tar innan den hoppar ur sleepmode. Har en känsla av att det blir oftare och oftar ju mer urladdat batteriet blir. Jag har aldrig kunnat mäta om den verkligen hoppar ur eller om det bara är p-lampan som tänds. |
|
|
Jaja2: Det låter på din beskrivning som att generatorn inte laddade tillfälligtvis, då får man synliga spänningsfall när olika belastningar kopplas in osv. När du slog på helljuset så har du ju fyra strålkastare tända samtidigt, drygt 200W, och då ligger nog spänningen lite lägre konstant så att du tyckte att den inte syns ytterliggare blink osv. Lite teorier men fullt möjliga. Du bör mäta upp laddspänningen, den skall ligga runt 14V mätt över batteriet när du håller strax över tomgångsvarv och inte sänkas nämnvärt om du lastar på med t.ex helljus osv. Att byta en massa lampor hjälper ju föga om du har ett laddningsproblem. För att bevaka sleepmode funktioner osv bör denna vara stängd och nycklarna ur osv. Sitter man i bilen så är det stor risk att man aktiverar nåt som stör funktionen. Instrumentbelysningen styrs förutom av dimmerreglaget av två av varandra oberoende fotoceller som mäter omgivningsljuset. Om man t.ex får in gatljus eller annat på "rätt" ställe på kvällen så regleras ljusstyrkan upp och ner tillfälligtvis. Ena sensorn sitter intill mätarna och den andra på MID-panelen. Ställ in c:a 80% belysning och testa med en liten ficklampa så ser man tydligt regleringen. FP |
|
|
MisterK: Ja jag bytte effektsteget (slutsteget). Och även på min 540 är det 64116923204 som gäller. Det fixade felet på min bil. Minns vagt att det även kan läcka ström i andra delar hörande till kliman (minns inte exakt nu och det är nog ovanligt). Tycker du kan fundera på att koppla bort säkring 9 som jag gjorde. Kliman blev då bortkopplad och mitt batteri slutade då att ladda ur. Skadar ju inte att prova ett tag för dig också för att se om det kan vara något annat i anslutning till kliman som krånglar för dig. Svekke |
|
|
folke: Har mätt laddspänningen och den ligger på 14V (13,94V), men ska kontrollera det här med att sätta på helljus osv till helgen samtidigt som jag mäter spänningen. Det konstiga är att när jag gick tillbaka till halvljus så var det inga problem med spänningsfall längre. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.