AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.130

varför urladdat batteri 540 -01

Sida 4 av 8
Mi
70
MisterK
525iA-01
Var på verkstaden för några dagar sedan (batteriet tomt igen efter 3 dagars stillastående över Julen) för att kolla vad det kostar att byta låset till bakluckan. Det skulle kosta ca 900. Man visste inte om det var normalt att bilen går ur sleepmode när man tar i låset. Är det någon här som vet? Om felet ligger i "sleepmodereläet" måste centralenheten bytas och om-programmeras. Kostnad: minst 8000:-

Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
MisterK:

Enda sättet att vara säker på att ha kräm kvar i batteriet är att installera en huvudströmbrytare: Länk Länk tyvärr funkar inte ett eventuellt larm förstås, intermittenta elfel är helt klart tålamodsprövande...

Mvh
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
SÅ fort du påverkar bilen på nått sätt så att någon innerbelysning skuffbelysning tänds , huv, baklucka, dörrar fjärrupplåsning så aktiveras bilen.
Har man skuffen öppen så ska belysningen slockna efter 16 minuter.
Ett sätt att kolla vilströmsurkoppliningen.
Kan ju vara en nivåvippa till belysningen i skuffen eller så blir det en felpåverkad brytare i låsmekanismen när den inte är OK som tex jäklas, Men det är ju ändå knepigt med 1 minutersintervallen.
Du bör nog göra nått att låset bak i skuffen
Kan det vara så att kablarna i överförningen mellan bilen och luckan vid gångjärnen håller på att klämmas av eller ihop med varandra däe av mystiken ??
Undrar undrar just varför man måste byta centralmodulen bara för man vill byta vilofrånkopplingsreläet hmm ?? får jag inte ihop även om reläet styrs över centralmodulen från bla. B+

///MVH Hasso
Länk
Mi
70
MisterK
525iA-01
Tack för svar, rob och Hasso.
Det känns lockande med en huvudströmbrytare, men lite bökigt. Hur går det med radio och klocka osv?
Kanske behöver låset till bakluckan bytas, men det skulle vara intressant om någon med en E39 iA kunde kunde kolla om deras bil går ur sleepmode när man trycker på låset.
Ang. reläet sade verkstan att just i modell 2001 är detta integrerat i centralmodulen.

Mvh

Ja
5
Jaja2
520iA sep -97 till jan -98?
Hej (ny på forumet)

Jag har också problem med med min e39, den drar ur batteriet när bilen ståt några dagar, irriterande.
Jag har kollat det här med när man trycker på låset och bilen går då ur sleepmodeläget i ca 1min.

Kör med ctek laddare tills problemet är hittat..
Mi
70
MisterK
525iA-01
Hej Jaja2,

på sätt och vis skönt att hitta någon med samma problem, det är verkligen oerhört irriterande. Skall kolla om ljuset tänds i skuffen. Låser den alltså i öppet läge med en skruvmejsel, efter 16 min går den neri sleepmode och då skall jag kolla vad som händer när man trycker på låset.

Mvh

Mi
70
MisterK
525iA-01
Har nu kollat enligt ovanstående. När jag låste, slocknade belysningen i skuffen omedelbart. Efter 16 min kom sleepmode och jag tryckte på låset varvid den gick ur sleepmode i en minut. Belysningen i skuffen förblev släckt hela tiden. Skulle vara intressant om någon med en E39 iA som inte har problem med att batteriet drar ut, kunde kolla om deras bil hoppar ur sleepmode när man trycker på låset.

Mvh

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Nja du, undrar om det är fel i BMWs schema eller om din BMW gubbe har fel:).
För här sitter relä K72 . Grundmodulen är den svarta boxen nedanför.
Länk

Här ser du in o utgångar på K72.
Länk

Samt vilka "förbrukare/påverkare" som är anslutna till reläet via kontakt
X18122 och X18121. från 2000/09
Länk
Länk

///MVH Hasso
Länk
Mi
70
MisterK
525iA-01
Tack Hasso,

blir lätt mystifierad. Skulle verkligen inte BMW verkstan veta vad som gäller?
Han sa att just modell 2001 är såhär. Känner mej nästan paranoid, kan det vara så att man medvetet komplicerar felen när det är en direktimporterad bil? Hade den på verkstad för gott o väl ett år sedan, det tog en månad och fakturan var närmast astronomisk. Skall konfrontera verkstan med detta, men skulle gärna ha klart för mej först hur det är med bakluckans lås på bilar som inte har batteriproblem.

Hälsningar,

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Är ju bara att plocka ned handsfacket och jämnföra med bilden.
Är 3 år sedan jag hade nere mitt, när jag kopplade in larm i bilen, så jag kommer inte ihåg exact hur det såg ut.
Skulle det finnas en annan placering skulle det förvåna mig om det inte var beskrivet och angivet i schemat som är från 2004/05.
Att BMW inte har inte har koll är ju långt ifrån första gången, killen var kanske inte bilmek/bilelektriker så han har läst på.?? vad vet jag.

Kan ju ev vara fel på grundmodulen också så det är inte omöjligt.

///MVH Hasso
Länk
Det kan nog vara så att centralmodulen/grundmodulen spelar in eller ev. kan orsaka problem men troligen mera sällsynt. Reläet för förbrukarfrånkoppling innehåller också elektronik mm och kan orsaka problemen, och kan bytas utan att grundmodulen påverkas. Troligast är dock att problemet orsakas av yttre påverkan från dörrar och lampor, luckbrytare mm som redan listats upp ovan och som då väcker upp bilen ur sleepmodeläget.
Brytaren på bakluckan påverkar sleepmode (tar upp systemet i vaket läge) helt klart enligt manualerna som jag kikat i. Om det är just en minut har jag inte kollat men det är troligt eftersom detta redan är konstaterat på olika håll ovan.
För att tömma batteriet på några dygn krävs dock att bilen ligger i vaket läge ganska långa perioder, dvs nån yttre störning. Varje uppvaknande genererar då minst 16 min strömförbrukning.

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Hej Hasso och Folke,

det var verkstadschefen på Märkesverkstaden som gav beskedet.
Jag har observerat flera gånger att den går ur sleepmode i en minuts-perioder, helt oprovocerat. Det nya är att jag har upptäckt att jag kan provocera fram det med bakluckans lås. Har aldrig upptäckt att den gått oprovocerat till en 16 minutersperiod. Det borde i.o.f.s vara mycket lättare att upptäcka.
Skulle gärna vara säker på att ett byte av lås, relä eller centralmodul verkligen får problemet ur världen.

tack och bästa hälsningar,

Har du kollat så att inte gummit i bakluckans handtag är intryckt och ligger precis på gränsen till att påverka mikrobrytaren som sköter öppningen?
Tryck helt försiktigt och lyssna efter klicket, det skall gå att trycka in gummit en bra bit innan öppning sker. Om det är just 1-minutersperioder du ser så är det ju troligt att det kommer just från bakluckans brytare, eller annat fel just runt denna, dess kablage osv.

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Gummit verkar helt oskadat. Det behövs ett litet tryck för att det skall klicka till och att dioden vid växelväljaren skall tändas. Dock inte på långa vägar det tryck som behövs för att låsa upp. Det måste jag poängtera, låset behöver inte öppna för att den skall gå ur i en enminutersperiod. Om jag trycker så mycket att låset öppnar, blir det en 16 minutersperiod.
I somras slutade tanklocksöppningen att fungera. Jag tyckte då att batterifunktionen var bättre, bl.a stod den 10 dagar under semestern utan att batteriet drog ur. Jag har inte reparerat den funktionen. Kan det finnas ett samband?

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Tankluckans motor styrs från centrallåset i höger bakdörr och är inte sammankopplad med bakluckans.
From september-99 är det endast en microbrytare monterad på bakluckelåset, vilken via en ledning till grundmodulen rapporterar låslägen "upplåsning" eller"hotell eller verkstadsläge". Rapporteringen är nödvändig för att ingen larmutlösning skall ske, när bagageluckan låses upp med bilnycklen och för att förhindra att bagageluckan skall kunna öppnas via fjärrkontrollen eller knappen.
Förmodligen så är det den microbrytaren som aktiverar bilen när du rör bakluckelåset och kan vara felaktig, feljusterad eller nått annat.

///MVH Hasso
Länk
Det sitter väl endast en brytare under gummit som sköter öppning av luckan?
Det kan ju då inte finnas ett läge som tänder lysdioden (wake up) och ytterliggare ett som öppnar luckan osv.
Om bilen är låst så händer inget när man trycker på gummit, mer än att man hör klicket? Möjligt att det blir en 1-minuters wake up men det blir ju ingen öppning osv. Om bilen däremot är upplåst (men i sleepläge för att den stått orörd i 16+ minuter) så kommer ju luckan att öppnas och bilen vaknar upp osv. Om inget annat görs så går bilen sedan tillbaks i sleepläge igen och skuffens belysning släcks efter 16 minuter osv.

FP
sy
208
sysav
540iA Touring-98
Har haft samma problem 540 -98.Ibland kunde jag starta på morgonen ibland inte.Jag är ingen bilelelktriker men kom framtill med ampertång att kabelen till monitor radio m.m var boven. Klippte av kablen efter säkringen och drog en lång kabel med brytare som jag satt i facket med draglock i mitt konsolen.När jag ställer av bilen för dagen bryter jag strömmen.Har efter detta aldrig haft problem med tomt batteri
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Microbrytaren skickar en öppningssignal till grundmodulen som sedan beordrar öppning över öppningskontakt i låset och drivmotor via olika utgångar.
Kan ju vara så att microbrytaren som styrs mot jord, att den är felaktig så att den leder till en del men med spänningsfall som aktivera bilen men inte aktivera lucköppningen, nåt fel är det i allaf all att säga exact vad är inte lätt när man inte kan prova själv utan bara kan ge tips efter den beskriving som ägaren ger och han verkar ha två lägen på brytaren och det ska det nog inte vara gissar jag på. Finns ju ingen internt schema över grundmodulen

///MVH Hasso
Länk
Mi
70
MisterK
525iA-01
Tack för alla svar.
Det är som du skriver Folke, men jag har inte kollat vad som händer om bilen är olåst, men i sleep mode. Skall kolla det nu.
Sysav, det ringer en liten klocka med anledning av det du säger. När jag köpte bilen våren 2004, hade den cassettespelare och jag ville ha CD så bilfirman jag köpte den av bytte. Det var dock inte en BMW firma och det var en del strul innan det funkade. Felmontering? Om man drar en kabel med brytare, måste man då ställa om klockan +programmera vad som skall visas på monitorn, logga in på radion osv? Varje morgon?
Tack skall ni ha så länge, återkommer.

Mvh

Mi
70
MisterK
525iA-01
Har kollat enligt ovan.
Bilen olåst men i sleepmode efter 16 min. Om man rör låset öppnar luckan och går in i en 16 min period. En minutsperioden kommer alltså enbart om bilen är låst. De oprovocerade enminutsperioderna kommer dock även om bilen är i sleepmode.
Mvh

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.