AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.131

varför urladdat batteri 540 -01

Sida 3 av 8
Mi
70
MisterK
525iA-01
Ursäkta Folke,

vid närmare eftertanke finns en eftermontering. Från början var det radio + kassett bandspelare, men det blev för några år sedan ändrat till CD-spelare.
Kan det vara detta som spökar?

BK
OK. Är det originalutrustning och korrekt installerat så innebär det inga problem alls. Jag har sett dokument där BMW noga påpekar att allt över 40mA måste undersökas osv, lustigt om dom då godkänner 80mA? Iofs ingen katastrofalt hög läckström men ändå inte normalt och bör gå att felsöka/ringa in på vanligt vis.

FP
32
12
323/328
323/328 coupe - 96
Min far har en e39 diesel 530. Han har samma problem, Ibland drar bilen ur strömmen över en natt men ibland kan bilen stå i 3 veckor utan problem! Letar med ljus & lykta efter en lösning....
Mi
70
MisterK
525iA-01
Min 525iA-01 hade detta problem länge. Den går in i sleep mode efter 16 min. Därefter kunde den hoppa tillbaka i "vaket" läge då och då. Det syns på att den liila ledlampan vid växelväljaren tänds under ca 1 min.
En dag funkade inte låsöppningen av tankluckan. Fick öppna mekaniskt. Efter det tycks problemet med urladdning vara borta! Tänker inte reparera detta!

Jag är rädd att det inte är nåt samband mellan låsmotorn vid tanklocket och sleepfunktionen. Den sistnämnda kan normalt bara jobba med sin 16 min fördröjning, om man kan se 1-min intervaller på denna så är det definitivt nåt skumt. Kan mycket väl vara orsaken till att batteriet töms i mellanåt, sleepfunktionen kan ju gå ner då och då när man inte är nära bilen osv och kan kolla på lysdioden.
Det fanns tidigare problem med bl.a eftermonterade larm från CarGard som kunnde göra att sleepfunktionen åsidosattes (med "riktiga 16-min intervaller) innan man kom på att man inte kunde plocka signal från belysningen i skuffen till larmfunktionen.
Utöver detta får man nog söka felet i komfort eller generalmodul skulle jag tippa.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Det där var lurigt om lysdioden tänds enbart en minut och slocknar igen, går bilen upp ur sleepmodeläge så tar det alltid 16 minuter innan den går tillbaka igen, om man låser upp öppnar en dörr, skufflucka. Vilket gör att det går att tömma batteriet om man "springer i dörrarna" en dag typ.
Finns ett sleepmoderelä som kanske strular tex.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Det går väldigt lätt att tömma även ett starkt batteri som 90Ah om man springer i dörrarna. En klassiker när man meckar eller har sig med bilen under en heldag.
ka
7
kalle_35
BMW 540 -02
BMW Z3 -02
BMW 540 -94
Hej,
Har samma problem med min BMW 540 -02. Har bytt batteri men det återkom ca 3 veckor senare. Det har ingenting med att korta körsträckor eller liknande att göra så lägg ner det direkt. Har märkt att cupé fläckten drar igår lite hur som helst efter det att man stängt av motorn. Samma sak med GPS:en. Batteriet är på 90Ah och dras ur på mindre än 24 timmar vilket skulle innebära att där ligger en belastning på ca 3-4A. Eftersom det bara händer ibland så förutsätter jag att man ska ha tur för att lyckas mäta precis när belastningen är så pass hög. Jag hade den tex stående i nästan en månad utan att det var ngt problem att starta den sen. Dom ggr jag haft problem har batteriet varit totalt slut över en natt.
Får väl lämna in den till BMW :-(

Det har förekommit fel i effektsteget till kupéfläkten, då kan den fortsätta att snurra även när allt är avstängt. Säkringen till fläkten sitter under handskfacket tillsammans med några relän. Fläkten drar en hel del ström så den kan säkert tömma batteriet över en natt.

FP
ka
7
kalle_35
BMW 540 -02
BMW Z3 -02
BMW 540 -94
jag har hört att fläckten ibland fortsätter efter att jag stängt bilen. Då kan jag förstå att den kan dra ur batteriet. Men kan det vara så att när jag lämnar bilen är allt OK och ingen fläkt hörs och sen att den startar igen eller är det ngt i fläktelektroniken som drar ur batteriet utan att själva fläkten hörs/går?

Jag har också märkt att om jag stänger av auto så slutar fläkten när jag stänger av bilen...kanske bara en tillfällighet?

MVH/
Kalle

Förmodligen är det effektsteget som lever ett eget liv och drar igång fläkten ibland, styrenheten är mera sällsynt och kopplas dessutom bort med nyckeln medan effektsteget har ständig matning via sin säkring.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag skulle nog koppla ur telefonen, de kan spela en del spratt och se vad som händer.

///MVH Hasso
Länk
ka
7
kalle_35
BMW 540 -02
BMW Z3 -02
BMW 540 -94
Telefonen vet jag inte...har ingen telefon inkopplad. En lös sladd som ska kopplas till en motorola vilket jag inte har ngn. Tror mer på fläkten.

Mi
70
MisterK
525iA-01
Problemet med plötsligt urladdat batteri har återkommit. För att rekapitulera:
Bilen går in i sleepmode efter 16 min, då släcks dioden vid växelväljaren och den drar normal ström. Sedan har jag upptäckt att den hoppar tillbaka till körläge (dioden tänds) och blir kvar ca 1 min, därefter släcks dioden och den är tillbaka i sleepmode. Detta händer oprovocerat med okända intervaller. Nu har jag upptäckt att det går att provocera fram det. Så här: Bilen är i sleepmode efter mer än 16 min. Alla dörrar låsta. Jag tar i låset till bakluckan, (det går klart inte att låsa upp) då tänds dioden och förblir tänd ca 1 min. Detta händer inte om man rör dörrlåsen.
Fråga: kan det vara värt besväret att byta låset till bakluckan?
Tror att någon har nämnt att det finns ett sleepmode relä. Kan man byta själv? Är det en dyr reservdel?

Låter som det kan vara nåt med låset kanske. Jag har aldrig kollat om brytaren i låset (i låst läge) väcker upp bilen under nån minut, men det är inte omöjligt.
Det har förekommit att gummiskyddet i bakluckans lås har tryckts in lite och då kan möjligen mikrobrytaren i låset påverkas, kanske ligga precis på gränsen och klicka in då och då osv. Isf skulle det kunna förklara att bilen väcks upp ibland.

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Borde den inte förbli "vaken" i 16 min? Därför tanken att det kanske är ett fil i ett ev. sleppmode relä.

Egentligen borde det vara 16 min, men det kan finnas flera funktioner. Man kan t.ex tända upp innerbelysning osv med fjärren på redan låst bil, osäker på om detta innebär 16 min vaket osv.
Reläet i sig tror jag inte på, möjligen styrningen från "consumer cut-off" och sleepfunktionerna. Dessa är elektronikmoduler med kretskort osv, kan säkert bli fel i dom men det känns ändå som det är nåt yttre som triggar igång felet.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

På båda mina E39 så har jag haft problem med tomma batterier på morgonen och i båda fallen har det varit fläktslutsteget som varit dåligt. På M5:an var det helt kass och fläkten gick konstant vilket tömde batteriet på mindre än en natt. Det var även problem att styra fläkthastigheten på klimadisplayen. På 530'n var problemet bara sporadiskt batteriet har varit dött 4 gånger på 2 år. Symptonen här var att då och då kunde fläkthasigheten "jazza" upp och ner samt att man vissa morgnar kunde se på framrutan att fläkten varit igång. Den levde allstå delvis sitt eget liv men stod sälla och körde en hel natt.

Nytt fläktslutsteg + arbetskostnad går på dryga 1000-lappen.

___
//Ulf
Mi
70
MisterK
525iA-01
Tack Ulf och Folke. Problemet är att motståndet för både huvudfläkt och AC är bytta på BMW verkstad. (Det kostade betydligt mer än 1000:-) Dessutom nytt batteri och diverse "balanseringar", men inget har hjälpt.

ka
7
kalle_35
BMW 540 -02
BMW Z3 -02
BMW 540 -94
Jag har också bytt fläktmotståndet för ca 2-3 månader sen och än så länge har felet inte återkommit.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.