AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.124

varför urladdat batteri 540 -01

Sida 2 av 8
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Hur mäter ni strömmen medlåst och larmad bil? Rent praktiskt alltså...
Sleepmode går in efter 16 minuter, lätt att se på en automat eftersom dioden vid växelväljaren släcks. Felsökning av traditionell modell är därför inte så enkel och snabb som magican skriver i detta fall. Laddlampan lyser heller inte alltid vid utebliven laddning, vid vissa fel och vissa generatormodeller, bäst är att mäta spänningen direkt på batteriet vid startad motor och lite belastning på, skall visa runt 13,8-14V. Notera att tomgången på 540 är lite låg i vissa fall om t.ex inte AC är aktiverad, då blir laddningen på gränsen, varva upp lite vid testen.
Rätt max ström när sleepmode är aktiv och allt OK är 30-40mA, enda "snabba" sättet att felsöka är med BMW-verkstans DIS som kan snabbstoppa och/eller aktivera sleepmode för just dylika felsökningar.
Fläktmotståndet nämndes, då menas säkert effektsteget som styr fläkten eftersom inget mostånd finns till denna i E39. Här kan mycket väl orsaken till problemet ligga om kupéfläkten lever sitt eget liv och går utan anledning när bilen stoppats. Det är ju lätt att konstatera om det är fläkten som blåser osv.

FP
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Säkringsförteckning finns självklart här.
Länk

///MVH Hasso
Länk
micke35
Tackar för länken Hasso.Har idag kopplat in ett fluke oscilloskop,precis som
folke sa sjönk strömmen från 0,45A till 0.025A med enstaka toppar upp till
0,061A efter 16min.Med andra ord inget fel som en bmw verkstad lär hitta
utan större problem heller.Låter väl navispelaren vara frånkopplad ett tag.
Jag hade exakt samma fel på min förra vintern. Det visade sig att fläktmotståndet var trasigt, fläkten gick hela tiden även när tändningen var avstängd.

/Anders
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Jag har precis varit i garaget och försökt felsöka. Carsoft hittade inga relevanta felkoder.

12,4V på batteriet med bilen avstäng.
13,6V på batteriet med bilen igång.

Låst och larmad bil drog först 2A men sjönk ganska fort till 0,55A för att sedan efter 15min gå in i sleep mode och sjunka till stabila 0,04A.
Allt verkar helt rätt alltså men eftersom problemet med urladdning inte är konstant så är det ju ganska svårt att mäta sig fram till.
Precis. Jag har samma fel i mellanåt på en annan tysk från Wolfsburg. Det kan bero på en mängd orsaker förutom rent uppenbara som lampor i dolda utrymmen som inte släcks. I mitt fall är båda framdörrarnas brytare ur funktion, innerbelysningen tänds inte när dörrarna öppnas.
Fixa detta? Nja, det inbegriper en större demontering av dörrarna för att sedan lirka ut hela låsmekanismen osv, där sitter små mikrobrytare som ger signal för öppen dörr osv. Ej möjliga att byta/reparera, hela låsh----t skal isf bytas. Får allt vara, men huruvida detta kan göra att bilen i mellanåt drar ut batteriet på 2-3 dygn är svårt att veta. Jag har mätt (för hög) tomgångsström en gång men innan jag ens hann börja ringa in felet genom att rycka säkringar osv så var felet borta och strömmen nere på normala värden igen.
Jag kommer att montera gamla herderliga konventionella brytare i a-stolparna när andan faller på och koppla in på kabeln för innerbelysning osv, sen får vi se. Har redan gjort så på vänster bakdörr, endast höger bak har fungerande originalbrytare. Även motsvarande brytare i skuffluckan är reparerad, här gick det dock att fnula in en ny microbrytare. Låsen och brytarna är illa utsatta för fukt och korrosion i låsmekanismerna, värme innifrån samtidigt som vinterkylan trycker på utifrån osv, kan bara bli skit av detta. Hoppas biltillverkarna lär sig av sina misstag, fast ibland undrar man...)
Liknande förhållande kan säkert råda på andra bilar och det finns en del att kolla som kan ligga och förbruka ström när man tror att allt är nerkopplat.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Min drar ur batteriet på mindre än 12 timmar när det händer.
Man kör på kvällen och på morgonen är de dött.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
ravve. 12,4 Volt är lågt, ladda batteriet i 24 timmar med laddare.
ett fulladdat batteri håller >12.7 volt .
Är batteriet till åren kommet dvs över 5 år, kör du mycket kort tid/ korta sträckor dagligen ?

13,6V är rätt lågt med bilen igång också, men det är ju värden som ändrar sig beroende på belastning mm. normalt känns 13,8-14,2 bättre.

///MVH Hasso
Länk
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Batteriet är max ett år gammalt, bytte de förra vintern nån gång.

Blir en del korta sträckor i stan men annars är det bara till jobb som gäller och då är det 6 mil på sträcka.
Och mätinstrumentet är kollat mot känd rättvisande referens? Inte helt ovanligt med typ +/- 0,2V eller så mellan olika exemplar.
Om vi säger att batteriet ändå är friskt och laddat till runt 70% som är det vanligaste i bilar under "normal" användning så är dränering på 12 timmar eller mindre rätt allvarlig, det bör innebära kanske 2-3A ström eller mera och måste kollas upp.

FP
Visa användare
2.765
ravve
Volvo V70R AWD -04
Nej mätinstrumentet är inte kollat osv såklart, en helt vanlig billig multimeter.

Klart att det måste kollas upp, de är ju de jag håller på med :-)
Hade samma problem på min 529 -00.
Lämna in den på BMW och det visade sig att fläkten till AC:n låg och tjuvade ström hela tiden. 3000:- och problemet var löst.
Då menar du kondensorfläkten fram, inte kupéfläkten eller? Vad bytte man för så mycket kosing tro?

FP
Inte kupéfläkten utan den som sitter vid kylaren. Vet inte vad den heter.
Det var lite pyssel att få bort den tydligen. Felsökning ingår också i priset.
ch
277
chni
535xd -16
545iT -05
Ett fullt batteri skall ha 12.6V, men man har en minneseffekt om man precis laddat batteriet som ger högre spänning och kan ligga kvar närmaste dygnet.

Tips: Håll koll på att bilen alltid blinkar när du låser den så vet du att alla dörrar osv. är stängda. Glappar de så borde bilen larma efteråt.

För felsökning så skulle jag starta och stanna bilen mellan varje strömmätning om du inte får felet. Om du får felet igen, försök att komma ihåg exakt vad du gjorde sist du lämnade bilen och återskapa det. Mät på bilen och se om den går ner i sleepmode ordentligt.

Lycka till, jobbigt med fel som kommer och går.

/chni
Helt riktigt men gäller knappast med batteriet monterat eller i bilarna ovan. Det handlar snarare om några minuter efter laddning, sen har spänningen sjunkit under 13V osv. Innan sleepläget (16 min) så drar systemen ner spänningen relativt snabbt, det ligger runt 2-4A last beroende på utrustning osv.
Jobbigt att felsöka är det, ofta får man ta till verkstadsdatorn hos BMW som kan snabbmanövrera sleepläge osv.

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Har liknande fel på min 525iA-01. Drar 1,7 amp innan den går in i sleep mode efter 16 min. Därefter drar den 0,08 amp, MEN efter en tid går den oprovocerat tillbaka till 1,7 amp och man ser också att den lilla indikator-lampan vid växelväljaren tänds. Efter ca 1 min släcks den igen, men detta upprepas så ofta att batteriet töms på 3 - 5 dagar. Har varit på BMW verkstad ett antal gånger och lagt ett antal tusenlappar på batteri och fläktmotstånd osv men inget hjälper. Tips?
Finns det någon eftermonterad utrustning, larm eller annat på bilen?
BMW borde kunna felsöka ganska djupt på detta med verkstadsdatorn, det finns program för just sleepmode och en hel del omkring detta i datorn.
Redan 0.08A (80mA) är för högt i sleepmode, runt 30mA är mera normalt så man kanske kan börja med att söka källan till denna förbrukning.
En känd orsak till just oprovocerad återgång från sleepmode är vissa eftermonterade larm där man tagit signal från belysningen i skuffen till larmet.
Hoppas det inte är BMW som förordat batteribyte pga felen, varken batteri eller fläktens effektsteg bör orsaka att bilen går ur sleepmode, isf borde verkstadsgarantin gälla eftersom ursprungsfelet inte blev avhjälpt.

FP
Mi
70
MisterK
525iA-01
Det finns ingen eftermonterad utrustning eller larm, däremot telefon, parkeringsdistans osv. BMW uppgav att 0,08 A var godkänt. Det är först efter ett antal verkstadsbesök som jag upptäckte att den hoppar ur sleep mode, så BMW verkstaden vet inte om det. Har varit tveksam till att lämna in på verkstad igen, det brukar kosta 2-4000 per gång.

BK
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.