AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.304

m20b25 skillnad på vanlig och ix?

Ha
7
Hartvik
325ik - 87
hejsan alla glada! kan någon förklara vad det är för skillnader på den vanliga m20b25:an och ix:ens m20 motor?
ta
2.494
tarzan325
E61 520d M-sport -08
7500 till 42100mil.

F11 520d M-sport -15
Den enda skillnaden mig veterligen är att oljetråget är anpassat för genomgående drivaxel samt fäste för framdiffen.

Diesel-räsern
/Rickard
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nej, det krävs massor med jobb och egna uppfinningar för att använda en IX motor.
Ha
7
Hartvik
325ik - 87
men går det att använda topp, block och kolvar tvärs över bara?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Det är i blocket som skillnaden sitter, tar sån tid att skriva på telefonen, återkommer när jag är hemma vid datorn.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Nu är jag hemma !!

IXen har en helt annan oljepump med inbyggd övertrycksventil, och som dessutom snurrar åt andra hållet.

Den vanliga har övertrycksventilen lös, och den är gängad i ett stort hål i blocket, ca 20 mm, IXen har där bara ett litet hål utan gänga. Kan man borra så stort, och hittat rätt gängtapp är det problemet löst.

Sen får man flytta över hela agregataxeln från den vanliga motorn, så pumpen snurrar åt rätt håll.

Nytt hål för oljestickan måste borras.

Några nya hål måste borras och gängas för oljetråget.

Motorfästena måste borras upp, och så får man skaffa M10 skruv med insexskalle, vanlig 6 kant 17mm får inte plats.

Tror jag kom ihåg allt //Rikard.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Tror jag har nån eller några bilder på det om det är intressant.
Ha
7
Hartvik
325ik - 87
men det betyder att så gott som allt går att använda från ix motor. jag har ett standard block med oljepump..

tack för infon du får gjärna skicka bilderna på hur det ser ut : tummen@aland.net

tack så mycket! :)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Allt går bara man vill !! Bilder kommer i kväll //Rikard
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.