AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.270

Kör folk toklångsamt i hela landet?

Sida 1 av 2
Dr
342
Dredd
525d -10
Tjena!

Sen de höjde böterna på fortkörning och satte in lite resurser för att stoppa fartsyndarna så kör folk helt fantastiskt långsamt. Man får ligga i 40-45 hela vägen till jobb numera. Förut höll nästan alla 60-65. Detta har även fått till följd att folk verkar ha glömt att man skall planera sin körning så varenda väjningsplikt tar dubbelt så lång tid. Håller på att bli tokig varenda morgon jag kör till jobb!

Är det bara i Malmö detta fenomen upplevs?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Jag märker ingen fartskillnad i den kungliga huvudstaden.
Jag märker ingen skillnad över huvud taget här på Sveriges framsida heller... Speciellt inte på E6 mellan Gbg-Uddevalla där jag tillbringar större delen av tiden på resan till jobbet.
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Har inte märkt någon som helst skillnad. Och tydligen inte polisen heller för de tog lika många fortkörare i år som förra året den här perioden.
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
Jag har märkt en skillnad i Skaraborg (Jönköping, Skövde, Mariestad, etc.). Man kör exakt på eller strax under hastighetsgränsen i stället för strax över.

Annars är allt sig likt. Folk kör alltså lika dåligt som förut. Körriktningsvisare har t.ex. fortfarande inte riktigt slagit igenom här.

/Lars

Vägen är målet.
Jodå, håller med. Malmö har drabbats av laglydighet i trafiken... Fast det är ju bara att köra om, funkar iofs inte i rusningstrafik.
Paap Reeder
... VÄRST är dom fegisar som ligger och fiser i 70 på 70-väg i vänsterfilen.

Har nu övat upp mig att på dryga 5 E32-längder göra en "snävis" via högerfilen.
[M70 är för djä ... kvick kring 70-120 på S- läget och när 3,91:an åker på om 2 veckor kan jag korta en billängd i manövern ...]
Då börjar dom tuta och blinka men det enda dom ser är mitt blanka V12-emblem som blixtrar och försvinner allt längre bort ...
... allt medan radion spelar Mike Sterns Wishing Well från hans senaste CD - Voices.

MVH /// Paap R

Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
äää va? paap reeder: va?
å ja folk i m-lycke kör som dom vore 100, alltid kunnat ligga 90 på väg till från jobbet (70väg) nu får ja ligga i 60 med 20 bilar både framför å bakom, aldrig varit sån kö i denna lilla byn
Visa användare
1.504
Sigdarve
X3 3.0i -04.
Jag upplever också att folk kör långsammare här i Uppsala.
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Samma här. Seeegt som tusan!

Flytta på er!

"Den fege dör tusentals gånger, den modige dör bara en".
Visa användare
700
A Lind
635 CSi -87
Jag har varit dålig på att köra fort de senaste veckorna men det beror bara på att jag nu har 13 dagar kvar tills prövotiden går ut. Har blivit lite paranoid speciellt mot volvo och saab-bilar xD. Så om ni ser en svart 635 (ställs av nästa vecka) eller en röd Golf GTI mkV som håller hastigheten vet ni varför =)
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag körde NSthlm-Arlanda-SSthlm nu i morse, nog tusan kör folk långsammare. Essingeleden höll inte ~90-100 km/h i snitt som vanligt utan folk låg och fegade kring 70, trots gles trafik. Utt till Arlanda var det samma sak, låg i vänsterfilen hela vägen i ~120-130, en taxi var det enda som hann upp mig... Till Arlanda! Vadfalls, tror folk att det ligger poliser i diket kring E4 en fredagmorgon kl 6!?

Wilhelm Svenselius
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Folk kör lite lånsammare här också... Kristianstad/Blekinge-trakten.

Rätta för att åka fast... innan körde de i 50 förbi skolorna men efter att polisen börjat "hårdövervaka" 30-sträckorna så ka man nästan köra om folk vid skolorna, fast man själv inte kör i mer än 30!

He he!
Bilisterna borde knäcka Xtra som Optiker.

Så fina Ögontjänare som dom ääääär!

Men snart är resursallokeringen hos Blå slut (gällande kollandet av farter...) och då är det väl high-life på vägarna igen?

F
Mu
616
Mustang

540iat -94
Råkade ut för en störande Saab förra lördagen; körde en 6-mila sträcka som delvis har 110 och delvis har 90 70 och 50 genom byar. Såg han kom nära när jag körde genom byn jag började köra från, sedan kom ett kurvigt avsnitt där jag höllca 90 på 90-skyltat (tjejen gillar inte när det svänger) sedan blir det 110 då satte jag fartållaren på 120 och lyserna krymper i backspegeln men sedan kommer en by med 90 där sänkte jag til ca 90 100 och minsann då kom lysena tillbaka i bakspegeln och i slutet på byn kör han om och sedan blir det 110 och jagökar igen och kommer snabbt ikapp saaben som ligger strax under 110.... jag lägger mig i kanske onödigt men dock irritation nära bakom Kanske lite onödigt men tillslut börjar han trixa och konstra och bromsar men efter ett tag kan jag köra omnär mötena tar slut. Jag fattar bara inte dessa som slaviskt kör 89 och 108 på 90 och 110 och sedan har samma oavsett om det är 50 70 eller 90... Där det är skyltat 50 70 kan det ju finnas barn och annat löst fölk att köra ihjäl men där det är skog och 90 110 kan man ju bara göra illa sig på älgar och sånt...
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det kan jag inte förstå heller.... Kör till stan ca 1 mil, bertt väg, alla håller 95-100 på morgonen o jag stressar inte utan åller avståd. O så bilr jag omkörd för att han ska svänga av 200-300 meter längre bort!
Jaså, är det hit hade han så brottom till?

Jag märkte att folk tar det lite lugnare nu på den vägen jag kör dagligen(RV41 Borås - Skene).

BMW - Beroende Med Wilja!
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Här i skåneland så har trafiktempot lugnat ner sig märkbart...fast jag kör som jag brukar ;)

Till alla: sluta blinka på den där svarta e30 som blåser om er...jag vet att jag kör över hastighetsbegränsningen.
Samma här i Sundsvall, går betydligt långsammare.
Ändå har jag bara sett en enda kontroll senaste veckan, tycker man borde sett fler..
Paap Reeder
Mustang! ... inte för jag vill tala illa om min mor men på den tiden hon körde sin GolfII - skrotades p g a rost förra året - så hade hon en standarfart, nämligen 60 kmh.
Det höll hon på alla slags vägar sommar som vinter, på Coop´s takparkeringar, framför Domus, skolor, övergångsställen o s v.

Man körde om henne på motorvägen men på OKQ8- parkeringen susade hon förbi utan att man hade en chans.

Nu fyller hon 87 .. men förra sommaren var hon i farten så nu borde FB kunna göra premiesänkningar i den staden.

MVH /// Paap R

Mu
616
Mustang

540iat -94
Paap.. Känner igen beteendet- man möter en del såna i trafiken, i mina ögon farligare än att ligga 20 30 + på 90 110 skyltat mellan bebyggelsen.
Men det är väl klart enklare att ta de som kör fort och slå sig för bröstet och tala om nollvisioner och annat...
I lördags skulle jag hjälpa mina föräldrar att hämta en kyl med min VW pickup. Den gör inga jättehastigheter, så jag brukar ligga i 95 på motorvägen (och ja - hålla till höger).. Men döm om min förväning när jag inte blir omkörd en enda gång mellan lund och malmö - men får KÖRA OM en gång.. sanslöst.

När vi skulle hem - samma sak. Bara en kille i nån peugeot som bara var tvungen att köra om skitfort för att sedan köra in och bromsa in framför mig..

--
Markus
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.