|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
Jirar |
A lofgren: Du fortsätter att tjata om ditt muntliga avtal, tänk om handlarna skulle börja stämma alla kunder som säger att dom skall ha en bil och sen totalt skiter i att höra av sig, skulle va ganska kul. |
|
Det finns två typer av säljare, de som bara gör det de absolut måste göra för att inte åka dit och de som anstränger sig för att göra kunden nöjd. Företaget som nämns i tråden är uppenbart ett exempel på den förstnämnda typen. Om vi hade en fungerande bilbransch i Sverige (jämför Tyskland) skulle vi inte behöva höra lika ofta att kunden får skylla sig själv... |
|
|
Jag upprepar: En seriös handlare säljer inte en bil som en kund sagt att han ska köpa, utan att kolla upp detta med kunden först. Sådant är fruktansvärt dåligt och uppvisar bara ytterligare att bilförsäljare är det absolut slöaste säljarsläkte som existerar. Jämför det bemötande du får på ett byggvaruhus, ett elektronikvaruhus eller liknande med det du får hos en bilhandlare och man bara baxnar. Jag fattar inte hur ett släkte som lever på provision kan vara så makalöst dåliga säljare. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
andreas_: Vet du om firman hade möjlighet att komma i kontakt med killen? Varför låste han själv inte affären genom att åtminstånde skriva ett avtal? Trettiotre: Framgångsrika firmor fokuserar på att just sälja och har man den snurr på affärerna som Bilcity har så gör man väldigt mycket rätt på vägen. Jag tror absolut att de ansträngde sig för att göra den kund som stog med pengarna i hand mer än nöjd. Det är fan i mig helt sjukt att någon ska kunna svartlista en firma på så lösa grunder som trådstartaren. Vore grymt intressant att höra firmans version. |
|
|
Du ska inte behöva skriva ett avtal för att en bilfirma ska hålla en bil om man kommit överens om det. Dessvärre så vet vi ju inte exakt hur länge som de kommit överens om att hålla bilen. Det är en sak om de ska hålla bilen några dagar, då tycker jag inte att det ska behövas avtal. Om det handlar om veckor så blir det ju en annan femma. Skulle gärna höra bilfirmans version också. //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
kilroy |
Håller med Rolex. Har bilhandlaren haft möjlighet att kontakta BMWuhr i samband med att någon annan kund visade intresse för bilen, men inte gjorde det...då är det dåligt. Mvh kilroy "Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad" |
Jirar |
Skulle gärna vilja höra hela BMWuhr version också. |
|
BMWuhr är ju "indrivare" till yrket, så han borde ju inte ha några problem att hävda sin rätt... =) MVH Christofer |
|
|
Bilfirman hade numret. Sista jag skrev till dem dagen innan var att de skulle kontakta mig om det var något. Sen kan man ju fråga sig hur överföringen av handpenning skulle skett om uppgörelsen gjordes sent kvällen innan. Angående cash, så är det precis det man hade i backfickan ;) 3 anläggningar bla bla bla, verkar som nån vet precis hur väl (eller icke väl) fungerande deras affärsverksamhet går, 53 miljoner förefaller sig väldigt lite för att driva 3 anläggningar med X antal anställda per anläggning. Därtill lite kostnader såsom lokalhyror, el, vatten/avlop, arbetsgivaravgifter, semesterersättningar, mervärdesskatt... Ni som är ekonomer kanske kan räkna ut hur bra det gått på, iallafall inte på pappret... Skulle bli en intressant ny tråd som granskar hur bra det verkligen går. Säger det ännu en gång till alla negativa kritiker, jag har handlat helt rätt, och firman har betett sig väldigt dåligt hur ni än vrider och vänder på det hela. Engångsföreteelse eller inte, dom har gjort fel. Jag skulle inte chansa och köpa en bil av dem i framtiden. |
|
|
ha var där i lördags och provkörde en 525im touring 03 i lördags. Där dom håller till har det legat en massa bilskojarfirmor tidigare !!! Det är ingen traditionell bilfirma i ordets bemärkelse, det står en massa bilar överalllt och några unga killar sprang runt och flyttade på dom för att folk skulle provköra det var till 99% gamla 3 åringar (tjänstebilar) som dom säkert köpt billigt från nåt finasbolag osv. Det ser lite konstigt ut då det ligger 25 meter från ett jätteelverk i Danderyd bredvid motorvägen !! Däremot var deras fete chef ganska trevlig efter en lång stunds väntan på att han skulle fika klart så att man fick provköra 525an som inte imponerade på mig alls kändes mkt omodern osv. Deras 3 "anläggningar"är inga jättekomplex direkt, snarare små kontor med en massa bilar överallt. |
|
|
Kan bara hålla med, en del bilhandlare är så att man baxnar, men, som tur är finns det bra handlare också. Har själv bokat bilar flera gånger, de har alltid haft en lapp på rutan när jag senare hämtat dem som sagt "reserverad" eller "bokad" eller liknande, så att ingen ska kunna missa att de är tingade. Handlare som inte kan leva upp till en en så grundläggande del av en affär, ska inte vara säljare. Däremot, om köparen inte har lämnat telenummer, inte går att få tag på, visade ett halvdant intresse, etc... ja, då skulle åtminstone jag se till att köa upp spekulanterna utifall det skulle skita sig. För det är faktiskt också sant, att rätt jäkla många bilköpare också smiter från sitt ansvar att faktiskt komma in och köpa bilen som de har bokat. Så verkar dock inte fallet ha varit här, därför, shame on Bilcity! |
|
|
Svärmor köpte sin bil därifrån, de tar (förutom utgångna tjänstebilar ) hand om inbyten från Audi,bmw där bredvid. Bilar som av olika anledningar inte säljs i deras beg.hallar. (ålder,import,lågt pris m.m.). Med hennes bil var det iaf inga problem. |
|
|
Tjena grabbar, säljare från Bilcity här.! Först och främst så vill jag be om ursäkt till BMWUhr som har strartat den här tråden. Tråkigt att du fick ett dåligt bemötande från oss. Men jag ska försöka förklara varför. Jag har jobbat på Bilcity sedan mars, vi har som sagt tre anläggningar och jag jobbar vid alla tre då jag hjälper till då de andra är ldeiga och så vidare. Våra bilar får vi som tidigare nämt från ex Audi, BMW, Volvo, osv. Byter Mercedes in en BMW så ställer de inte ut den i hallen, de säljer den till oss. Sen är det så att bara för att bilarna står ute betyder det inte att verksamheten är oseriös, vi har ett bra rykte med många återkommande kunder. Vi säljer också mer bilar än någon annan handlare i vår storlek. Vad gäller ditt bilköp beklagar jag att du inte fick bilen. Men om du försöker att ser det från våra ögon. Varje dag mottager vi ca 30 mail, kunder som skambjuder på bilar, frågar 1000 frågor och återkommer inte. Vi mottager också 50 samtal om dagen från folk som säger att de ska komma och titta på bilar, exportera bilar, att vi ska "hålla" bilar och tillochmed säger att de ska komma och köpa bilen. Om 10 stycken ringer som du, och säger att de ska komma och köpa bilen så kommer, om vi har tur 2 st. Därför håller vi ALDRIG bilar utan handpenning, eller kontraktskrivning. Att säljaren inte framförde detta var fel kan man tycka, men jag hoppas du kan ha bättre förståelse iallafall. Sen är det tråkigt att höra att så många tycker att vi bilsäljare är slöa, det är fel. Vi är duktiga på att läsa av vilka som är köpare och vilka som är "mugghållare". Det är nämligen så att det strömmar så mycket folk in och ur en hall så man måste ängna sin tid åt dom som ska köpa bil. Jag hoppas att med detta inlägg så har folk kanske fått en gnutta mer förståelse för oss som firma. Och än en gång så är jag ledsen för att du fick ett dåligt bemötande från oss. Jag kommer att ta åt mig er kritik och försöka tänka på och förbättra oss på Bilcity. Ni som vill är självklart jätte välkommna till oss och titta och spekulera på våra bilar. Berätta att ni finns på Forumet så ska jag slänga med en bra deal ! ! ;) Väl mött Daniel Darlöf, Bilcity Danderyd. |
|
| Jäkligt märkligt angående detta med bilhandlare så fort någon skriver något självupplevt negativt så kommer genast en massa nätpoliser och hejar på..men när nu en anställd på firman det gällde kommer in och seriöst skriver ett bemötande ja då försvinner genast alla experter på hur det hela hanterats. | |
|
Står fast vid att det finns mycket att göra när det gäller service och bemötande i bilhandeln. Men det hedrar Daniel från Bilcity att han ger sin version på forumet utan att vilja ta heder och ära av den som klagat. |
|
| Bra skrivet av Daniel Darlöf tycker jag. Ligger nog en hel del i vad han skriver, sen kan ju alltid personer felaktikgtt hamna i kläm, men det är ju sånt som händer i livet. | |
| Inget kontrakt och ingen handpenning då är det väl ganska självklart att det är den som först hostar upp pluringar som får bilen, en reservation av bilen är ju inget värd förrän man åtminstone gjort en kontraktsmässig uppoffring som köpare. Muntliga avtal gäller visst i teorin men det var länge sedan det gällde i praktiken (ord mot ord) | |
|
"Vi är duktiga på att läsa av vilka som är köpare och vilka som är "mugghållare". Det var ni uppenbarligen inte i i detta fall eller hur? //Lövet Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es? |
|
|
Håller med att det är all heder åt att firman skrev här. Det gör tydligen nytta att klaga och vara "nätpolis" lite ibland. Vad jag blev nyfiken på är om de upplyste personen i fråga om att de inte reserverar en bil åt någon som inte har lämnat handpenning? Har de gjort det är det väl inte mycket att säga men om inte är de väl just så "slöa" som många andra bilförsäljare. |
|
|
Ett bra svar från Daniel. Har själv extraknäckt lite på bilfirma och känner igen det han skriver. Man kan inte anta att alla är seriösa köpare, även om man naturligtvis ska göra sitt bästa för att hjälpa kunderna, då hinner man inte med att serva de som verkligen är det. andreas_lofgren, Är Ingemar Stenmark bra på att åka skidor? Har han ramlat nån gång? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.