AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.371

Vilka här har köpt ny BMW i år och vad blev det!?

Sida 2 av 2
Vi köpte en ny 523 -06 i maj....

Med automatlåda, sportinredning, uppblåsbara kuddar i stolarna, elmanuvrerat... gps, backsensor, 17" fälgar... M.m... Nöjda ... Inget som har hänt än...
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Enl min slutsats så verkar som att 3 och 5 serien är den mest populära inom nyköp!
Är väldigt sugen på bägge modellerna, men tror att jag avvaktar i vilket fall till i vår!

MVH Patrik
Visa användare
153
hogan
BMW 530 XD Touring M-sport -14 (Frozen Blue Metallic)
Köpte för 4 veckor sedan en 530 xi Touring -06 som gått 2000 mil. Två anmärkningar hittills: Oförklarligt meddelande om att däcktrycket var för lågt. Körde in på en mack och kollade. Samma tryck runt om. Kollade också med BMW vad jag skulle ha för däcktryck (M-sportpaket och 18 tum) och de rekommenderade 2.3 kp - vilket jag också hade.

Sedan har jag märkt att bilen har en tendens att dra vänster varför jag var inne på en hjulinställning i onsdags. Förutom att bilen inte drar till vänster längre blev jag upplyst om att jag skall ha minst 3.0 kp tryck i däcken. 3.2 gör inget och aldrig under 2.8. Och se på f-n, gick inte bränsleförbrukningen ner direkt därefter. På 3 dagar har förbrukningen minskat med 0.6/100 km. Visserligen inte astronomiskt - men dock positivt. Kanske kan nå ner till min förra bils förbrukning (Volvo V70 T5) som låg på 10.6 per 100 km.

Annars är jag nöjd - förutom att det är jäkligt svårt att få bilen helt ren/blank (carbonsvart).
la
639
larsssss
325xi Touring -06 (E91)
hogan, mycket intressant! får en bli en däcktryckskontroll. behöver även kolla hjulinställningarna.

/Lars

Vägen är målet.
di
53
dindin
Bmw M5 2012
Efter mycket funderande över bilbyte blev det till slut en 535d -06 med m-sport, comfort, etc. panorama.

Bilen är tyst och trevlig på vägen, lätt att det går för fort. Man vänjer sig dock ruskigt snabbt vid det trevliga vridet så nu känns den inte så rask längre. (rullat 449mil sedan v 43).

Funderar allvarligt på att chippa alt köra box men avaktar ett tag.

Rft däcken rullande inte mer än 100 mil innan de åkte av (18") .

Det enda jag saknar nu i vinterslasket är 4wd, synd att det inte finns till denna motor.

Förbrukningen ligger runt 0,9, men då ligger jag inte på (så ofta, ler!).
M6
5.185
M635 forever
Swe E24 M6/M635 register

E24 M635Csi -84
E34 535i -92
E87 120D -08
E61 535D LCI -08

BMWCS #5984
BMWSC #481

Alla ni som valde 5 serien!
Varför valde ni den?
Provkörde ni 3 serien eller 7 serien?
Tänkte bege mig till BMW och provköra 335, 530 och ngn 7 serie så fort tiden räcker till!

MVH Patrik
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Valde 5-serien för att 3-serien var för liten för oss.
M

Min bil:
Länk
Visa användare
153
hogan
Har redan haft nya 3-serien - men den är helt enkelt för liten för oss. Även touringen är för liten. Då är det bagageutrymmet jag talar om. Bägge två spelar golf och när sambon började förra året fick vi inte plats med två set i bagaget utan att börja plocka ur klubbor ur någon av bagarna. Skulle man också ha vagn med sig var man tvungen att börja fälla sätena. En Volvo V70 blev räddningen men längtan efter BMW blev för mig för stor och så blev jag således med bil igen i oktober.

7-serien går bort av kostnadsskäl. Dyrare skatt, dyrare försäkring, drar mer bränsle och man får ta lån om man måste ha nya däck. Sen tror jag inte ens att den går in i mitt garage....
5-serien är dock mindre än Volvon i bagaget men man får ta den smällen....
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
5-serien pga kombi och vill ha en större bil när jag ligger ute på vägarna typ 5000mil per år.
mi
68
mickeolsson
X4 30i G02 -21
428i F33 -15
Var helt inne på en 325 touring, skulle precis begära in offerter från olika handlare när vi åkte en lite längre provtur med en 3a. Efter ett tag insåg vi att den var lite för liten, absolut inte trång men ändå... Började därefter titta på lätt beg 5or, insåg snart att det inte var lätt att hitta "rätt bil" när någon annan har specat den och inte blev det särskilt mycket billigare när man fått pressa priset åt rätt håll. Efter ett halvår med 525an kan jag bara konstatera att det blev helrätt, att 5an ser mycket grymmare ut kommer som en bonus. 3an ser lite lam ut i jämförelse, om man inte är ute efter coupen då...

"If you have a hammer, most things look like a nail".
Visa användare
153
hogan
Dindin - varför åkte däcken av? Och vad bytte du till och vad har det gjort för skillnad?
di
53
dindin
Bmw M5 2012
RFT däcken upplevde jag som mycket stötigare (efter provkörning av 550 med "vanliga" däck) samt, subjektivt upplevd högre ljudnivå. Nu sitter nokian allround däck på men till sommaren åker Avondäck på. (Har kört Avon på de sista 3 bilarna) och upplevt dem som mycket trevliga. Inte spårkänsliga trots bredd, tysta och mycket komfortabla.

Visa användare
101
falken102
530iA Touring-01
530iA T 01 hellt kanon, vilken bil..
Hade en 95 328ic behövde en större.
Valet stog mellan 525-530.
Det är lite mer drag i 530 tycker jag, så det blev en sån.med Navi för jag hittar så dåligt.

Jag är riktigt nöjd med bilen..
Stolt ägare..

Falken

What`s the time mr wolf
Bj
2
Bjunkan
325i coupé -07
Hämtade min 325 coupé -07 igår..
helt underbar bil..
körde senast volvo v70.. känns som att det är stor skillnad i kvalitet
till bmwns fördel..
det enda jag märkt är att den drar lite mkt.. ca 1,3 - 1,4
beror väl troligen mer på mig än på bilen.. :)
Ke
711
Kenta
G31 520dAT -18
325 Touring utr: M-pkt, 18", lemans blå, komfort öppning. comfort pkt, xenon, hifi, svarta bakljus mm.
Hel nöjd med kärran!

"Always a driving machine"
320i M-paket II
-03:a Sedan.

Sjukt nöjd. köpte den i våras. Fick iofs byta tändspolar precis efter köpet men det kan jag leva med.

Har gjort en vanlig oljeservice och bytt ut skivor + bromsar (den förra ägaren hajade inte motorbroms tydligen).

Jag har åkt många "premium"-bilar men jag är riktigt nöjd med denna. Lagom effekt. Varken mer eller mindre. Den drar inte så mkt soppa som en 330 direkt.. :)

Ska tona rutorna lite och chippa den lite "bara för att" till våren.

Helga
Undrar varför ni inte avbeställer RFT-däcken vid köpet? Måste bli många tusenlappar i sjön när ni slänger av dom efter ett par hundra mil.
Själv skulle jag absolut inte valt dom för E90 går ju grymt bra med "vanliga" 17 tum. Eller är det så att dom inte går att välja bort om man tar M-paketet?

//Helga
El
622
ElakaKatten
330iXTM -21
320iT -07
Mustang Boss 302 -12
Helga, det går inte att välja bort RFT på E90/91/92 ALLS. Nix pix, inte ens med M-paketet. BMW vägrar att leverera med vanliga däck, jag tjatade länge utan att lyckas. Vet flera andra som har samma erfarenhet.

/ElakaKatten

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.