AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.750

Nya regeringen höjer bensinskatten med 9 öre

Sida 1 av 2
Vad säger man?
Det gillar vi inte. Men dem tid att arbeta istället så fixar dom det på sikt :)

Mvh
jiggerdanne:

Vad ska man säga?

jag säger verken bu eller bä men inser att för att man ska sänka skatter så måste man höja andra skatter, ganska enkelt.
Bedrövligt, dom gick till val på att inte höja bensinskatten och på sikt sänka den något!

Keep Your Distance!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Var har du läst detta?

___
Bilbloggen: Länk
Scheckheft
Hej

Tabell 5.2 Skattehöjningar på grund av indexuppräkning för el och vissa bränslen för år 2007 exklusive mervärdesskatt (utdrag)
Energislag Energiskatt Koldioxidskatt Summa
Bensin,öre/liter 4 3 7
Diesel, öre/liter 1,6 4,0 5,6

Källa:
Förslag till statsbudget för 2007, inklusive finansplan (pdf 4,6 MB)
Länk

Mvh
Scheckheft
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att bensinskatten höjdes beror på att den ska följa den allmänna prisutvecklingen. Det var alltså inget eget beslut att höja skatten.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Och den allmänna prisutvecklingen styrs ju tex av bensinpriset....

så går bensinen upp..
så går skatten upp....
så går bensinen upp..
så går skatten upp....
....

em
538
emilsson
i4 M50 -22
Nu ska det väl sägas att inga avgifter har höjts, dom har dock tagit bort avdragsrätten samt subventionerna för avgifterna.

Skattesänkningen är med i budgeten och kommer träda i kraft vid årsskiftet.

Men jag har en plan, vi gör som USA och subventionerar bensinen plus motorstarka bilar, sen när växthuseffekten höjer havsnivån och stora delar blir översvämmade blir vi i sverige inte lika hårt drabbade och kan sälja mark dyrt och få hit massor med arbetskraft när det blir för trångt i andra länder.... :)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Tja, jag blir inte upprörd i alla fall. Skulle vi fått en röd-grön regering så skulle höjningen varit betydligt mer än 9 öre.

Eller vad sägs om följande sköna citat från miljöpartister

"Vägnätet är kapacitetsmässigt färdigbyggt"
-Den som åkt Essingeleden en fredagseftermiddag har nog annan åsikt

"En lämplig nivå på bensinskatten är 15 kr per liter"
-Birger Schlaug för inte så många år sedan.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Hemska tanke! Visst är miljön viktig men det måste ju vara humant också.

Nej tack. Inga miljöterrorister, men det är möjligt att miljöfrågan kommer spela en central roll om ett par år i framtiden. Frågan är om vi har tillräckligt med moral och är villiga att ändra om våra liv för att våra barn ska få en bättre värld. Tror det finns mkt framtid inom miljö & teknik. Inte minst inom bilindustrin!

Vad gäller vägnätet så tycker jag moderaternas förslag om att bygga ut och förbättra är väldigt bra, det är på tiden, vissa vägar är ju värdelösa. Det kommer nog bli en spännande tid dem närmsta åren, men jag har inga direkt förhoppningar och kan således inte bli besviken på nått.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Så trött på detta ultramega bullshit om miljön, det måste fan vara värdens sämsta ursäkt för skattehöjningarna.

Vi betalar över 100.000.000.000 kr i energiskatter. Av dessa satsar regeringen 400 millioner (-05) på stöd till utvecklande av nya miljövänliga energikällor och lösningar, alltså 0.4%

Varför inte satsa 10% av energiskatterna på framtagande av nya rena uthålliga energialternativ, eller 20% eller 50%....inte 0,4%

Det visar ju att allt är ren bullshit och man skiter i miljön till 99.6%

pe
75
pershav
320i cab -91
Precis, känns så urbotat dumt att skylla på att vi måste tänka på framtiden o miljön. Här handlar det först om att skapa ett vettigt alternativ, sedan kan de ju tvinga in en på det alternativet. Men som det är nu har vi ju för fasen inget o välja på :(
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
I dagens globaliserade värld finns det tre saker som stannar i Sverige; fastigheter, låginkomsttagare och bensin/diesel. Därför är skatten på dessa hög och kommer så att förbli.

"Erst kommt das Fressen und dann die Moral" sa Brecht. När das Fressen (skatteintäkter) och die Moral (miljöfrågorna) går hand i hand finns tyvärr inte så mycket annat att hoppas på. Regeringsskiftet ändrar inte på det, snarare tvärt om eftersom de har ambitionen att sänka skatterna på arbete (vilket tyvärr är mycket smartare än att sänka bensinskatten).

Jag tänker med stolthet på hur mycket vård skola och omsorg det offentliga kan köpa varje gång jag tankar Katten. Nu går den mest i stadstrafik och snittar 1,7 per mil (men då kör jag lugnt) V-Power.

Precis som andreas_lofgren är inne på så korreleras bensinskatten vid varje årsskifte mot den allmänna prisökningen. Detta har gjorts så sedan rätt många år tillbaka och är inget påfund av den nya regeringen.

I slutet på 90-talet resulterade denna regel i en minskning av skatten på bensin (5 öre/år) pga den dåvarande prisutvecklingen.

För de som minns fjolåret så blev höjningen 6 öre (index höjning) samt 19 öres skattehöjning (pga s+v+mp). Inalles 25 öres höjning.

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Kristoffer_L: Jo, jag vet att man alltid höjer priset vaje år. Men året är ju inte slut än. Denna artikel stödjer inte din teori så som jag förstod den:

Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ännu mera överkvalifiserat skitsnack....

Bara för att en tidigare vänsterregering beslutat att dra upp bensinskatterna varje år med index så måste den nya regeringen göra likadant ????? Innebär det att de inte kan ta några egna beslut eller!!!!

Vad är det för idiotisk nojja. Om de hade skrivit in det i grundlagen så krävs ju två beslut med ett val imellan för att ändra grundlagarna.

Nu är det ju bara ett skattebelut som regeringen kan ändra över dan om man vill.
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
OH SHIT nu stannar Sverige...

Eller inte, bilen behövs... dessutom så har jag inte sett så "billig" bensin som vi har nu här i trakterna sen... -ja när???

Nästan 10 jämt för 95 oktan och 30-40 öre mer för 98...

_____Vraum!_____
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ytterligare ett trick för att blåsa folk. Höj bränsleskatten samtidigt som oljan går ned så fattar inte folk vad som händer eftersom det inte märks direkt vid pumpen då ju priset just då går ned.

Sen när priset går upp ännu högre igen skyller man på råoljepriset.
BMW_MAN: Överkvalificerat skitsnack eller ej, det är väl ändå ingen i tråden som har påstått att den årliga indexuppräkningen är knuten till grundlagen, eller att den nya regeringen inte kan fatta egna beslut :-)

Mitt inlägg var mer en kommentar till massmedias forumlering av skattehöjningen, som fick den att verka vara en ny skattehöjning (som fjoårets höjning med 19 öre).

Jag stöder inte alls den årliga uppräkning pga de faktorer du själv nämner i ditt första inlägg. Självklart kan (och borde) den nuvarande regeringen ta bort denna löjliga uppräkning av bensinskatten snarast.

Jag håller också med dig om att miljömedvetandet är rent nonsen när det gäller höjningar av den svenska bensinskatten. Se det snarare som ett tecken på Sveriges politikers pinsamma vana att agera världsamvete.
Betydligt mer av skatteintäkterna borde gå till forskning och utveckling av bränslesnålare fordon och alternativa drivmedel om det nu fanns något politiskt intresse för detta.

MD: Det står väl ingenstans i artikeln NÄR höjningen träder i kraft, eller hur?

Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Man kan vara blå eller jävligt blå....
Men hur man än vänder och vrider på det så lovade moderaterna att inte höja skatten på bensin/diesel och att höja reseersättningen..
Vilket var rent skitsnack...för man höjer skatten och kallar det index höjning och man sänker reseavdragen. Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.