|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Nä man måste kanske ha något att bocka den runt eller nåt. Kommer inte ihåg hur han sa att han gjorde.. | |
|
Jag har för mig att i Defas instruktion till en slangvärmare som skall stickas in i kylarslangen till någon VW, står att de skall bockas så att elementet inte vidrör kylarslangen. Kolla lite på deras hemsida, där finns mycket nyttigt. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Paap Reeder |
... talade med DEFA alias K.G Knutsson idag och de rekommenderade bara en bockning i efterhand av max 5 grader och då med en speciell bockmaskin så det inte skulle bli några knix. Problemet sades vara den s.k värmetråden i slingan som kan komma att bli för kort vid en bockning. Isf får man väl löda loss trådens ändar ... min kommentar. Nåväl! ... jag skippar detta med bockning utan kommer aqtt köra min metod med dett nytt fäste. MVH /// Paap R |
|
Hej.Tänkte bara berätta att jag kör en motorvärmare som man kopplar på slangarna till värmepaketet.Det är allså en sep kokare eller vad man kallar den.Det är universal mod till traktorer finns med olika watt antal. fabrikat calix.har provat den i ca 2 mån nu och är mycket nöjd.efter ca 3 tim så passerar den det blå fältet på temp mätaren. |
|
Paap Reeder |
... prövade idag min vatenvärmare. Temp -5 grader. Tid några timmar. Väääääldigt svårstartad. Den får för litet bränsle ty tvärbanken mellan cyl-halvorna, där alla tempgivarna sitter blir varm medans resten av motorn inte blir "lika varm" och den får för litet. Skall nu intensifiera "ändan ur" ... och meka dit oljevärmaren. MVH /// Paap R |
|
Paap, behöver du verkligen en motorvärmare till M70in i stockholm? Här i Göteborg är det inte så kallt och det tar inte många minuter innan man har värme i kupén. Visserligen så har man ju en skrattretande förbrukning innan motorn blir varm, men 5 litersn volym och 12 förbränningsrum ger sitt lilla bidrag i form av värme. ___ Bilen: Länk |
|
Paap Reeder |
... rätt Mugge! Imorse var det -5 och den hoppade igång från iskall på en gång. Precis som du säger så dröjer det en ordentlig vägsträcka innan förbr.nålen börjar visa sig från högersidan. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Jahaa! ... då var det klart då! ... utom elen men den fixar jag imorgon. Överraskning: tråget är ett dubbelplåtstråg. Var tvungen att svetsa fast fästet även på insidan. Resultat: tror att jag fick in elementet i oljan exakt som jag ville ha det. Minus: bulten som sitter alldeles ovanför el-fästet till värmaren är från och med nu den svåraste jäkla bult att få dit på min M70. Fästet måste sitta precis som den sitter för att få plats m h t framvagnsbalken. (Tidigare var det 5:ans stift eftersom jag har Webasto). Se bilder i min blogg. Printa om du vill spara för din montering. MVH /// Paap R ... hoppas det inte är ngn oljepöl under i morgon bitti!!! |
|
Såg inte ut som ett allt för enkelt projekt! Hoppas du blir nöjd med resultatet sen :) Men det lär du bli! För eventuella andra som ska installera oljevärmare så kan jag påpeka att "DEFA alias K.G Knutsson" verkar ha fel angående bockningen eftersom att min och några andra är bockade 90 grader. Troligen behövs bra grejer för att det inte ska bli felaktig knäck på den så att säga, men det finns säkert någon verkstad som kan hjälpa till med det. |
|
Paap Reeder |
... för en M70 är den optimala monteringen ovanför oljepluggen men då måste man knäcka den 90 grader som synes. Man kan då göra en "mjuk sväng" med en radie på 50-70 mm så elementet kommer mera mitt i tråget. Betr bockningen ... om det går eller ej är jag mera osäker och lät det således vara. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Nu är projektet avslutat och jag är nöjd med denna oljevärmare och M70 är fortfarande torr under magen. 275 W gör 1:- på 4 tim i kostnader ... eg billigare ändå eftersom jag kör dygnstariff på nätdelen ... men å andra sidan som nybliven pensionär så hinner man nog in på den dyra tariffen innan man ger sig ut ur stugan på möra. Tack i a f till Johan S som varit drivande i detta oljekokarprojekt. MVH /// Paap R |
| Kul att du blev nöjd! Jag var själv skeptisk från början (mycket pga andra "experters" påståenden om att det inte kan fungera bra), men blev mycket nöjd med funktionen när jag väl fick prova själv. | |
|
Jag pratade med en tillverkare av värmare. Dom tillverkar alltid elementet som ett rakt rör som man trär i en ledare i mitten och bäddar in i magnesiumpulver. Sedan bockas den till önskad form. Han sa att vill man vara säker kan man förvärma med gasol och bocka runt en stång så böjen blir jämn. /Mats J |
|
| Visserligen kanske man vid tillverkningen använder en "för lång" tråd som sedan kommer passa perfekt när bockningen är färdig. Men å andra sidan tror jag inte att en enda bockning på 90 grader gör många tiondels mm. Även om ytterröret sträcks något på ena sidan tror jag inte det gör innertrådens väg mycket längre. Dessutom är det tveksamt att tråden skulle vara spänd till sträckgränsen och framför allt inte till brottgränsen. | |
Paap Reeder |
Mycket bra info till "nästa gång". MVH /// Paap R |
|
Jag funderar på om man inte kunde fixa en lösning där man petar in värmaren i oljepluggshålet. Då måste man ju lossa kabeln varje gång man byter olja men det är ju inte så besvärligt. Jag återkommer om det blir något av det. jag har en kylvattenvärmare till Saab 9000 som har en ytterdel som roterar och värmaren står still, så det skall gå att dra åt muttern utan att elementet behöver rotera, detta medger då att ett krokigt element kan stickas in i tråget. Felet är väl att vattenvärmare har lite för hög effekt och riskerar koka oljan, så man får koppla via en dimmer för reducerad effekt. Ett problem till med Saabelementet är att det för närvarande är för stort för att få in i oljepluggshålet, men det är gratis och kan misshandlas... /Mats J |
|
|
Bumpar tråden lite. Vad tror experterna om detta? Länk Om man läser lite så ska det vara löjligt enkelt att installera, bara att tejpa fast på oljetråget..(!?!) Har skickat mail till dem med frågor angående pris och leveranstid och kostnader, inte fått nåt svar änn men jag väntar med spänning. |
|
| Kollade tempen lite med en IR-mätare här om dagen. Det var runt -12 i luften. Tempmätaren visade mellan +2 och +8 på de övre delarna av motorn. Då har bilen stått två dygn sen den senast var igång. Oljan och själva blocket lär vara ännu varmare. | |
Paap Reeder |
... det handlar är ju om ett plåttråg och det får absolut inte bli för varmt för oljan på insidan. Min "doppvärmare" är på 275 W vilket är "just ingenting"för 7,5 lit oil mot en vatten-dito på 550W jag har i M30. Personligen tror jag att all uppvärmning av olja är förkastligt men i valet mellan ingen värmare eller denna lågeffektsvärmare ... får det väl duga. Får väl minska på oljebytesintervallen med 30%. MVH /// Paap R |
|
Varför är uppvärming av oljan förkastlig? Så länge man inte bränner oljan så borde det ju vara bättre än att värma upp kylvätskan enligt min mening iaf.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.