AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.618

Motorvärmare M70

Sida 1 av 3
Paap Reeder
Hej vinkeltolvor ... och särskilt kanske Erik W.

Har nu under några gånger provkört min egentillverkade motorvärmare. Den fungerar ju ganska okej ... men i o m att den först värmer upp "tvärslån" mellan topparna med tempgivarna till EML- och ECM-boxarna kommer den paradoxalt nog att bli mer svårstartad med motorvärmaren inkopplad än tvärtom!
(Den får för litet bränsle i startögonblicket)

Rutinen kommer således att bli - koppla in motorvärmare - jacka ur tempgivarna (så boxarna "tror" att motorn är kall och matar på mer bränsle ...)
[Det blir litet som att under VK II starta sin SPitfire på gräsbanan en dimmig höstmorgon för att ge sig ut över kanalen och jaga "Heinrich"]

Inte en värdig start på en limo-cruise.

Nu till Erik. Har sökt men inte hittat och är inte helt säker ... men visst monterade du en slangvärmare på nedre grova kylslangen in till 12:an ???

... eller var det ngn annan?

Funkar det bra?

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Inte för att jag vill verka tjatig.. men varför bråka med alla konstiga och krångliga lösningar när en oljevärmare fungerar så oerhört bra? Det är som natt och dag att starta med/utan.. så den fungerar, tro mig!
Paap Reeder
... tack, tack Johan!
Nu minns jag att du hade den lösningen.
Ber dig länka in den tråden där du beskrev hur du gjorde.

Efter att ha stött pannan blodig bangar jag inte på ngt sätt för att komma på andra bättre tankar och lösningar och ändra mig.

Walden - kör ett privat mail till dig. Måste absolut ha en fräsch pump.

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Länk

Lyfte tråden också..
Paap Reeder
Johan ... nu blir det omkonstruktion från kärn- till oljekraftverk.
(Litet haltande liknelse eftersom ju båda värmarna "går" på el ... men ändå)

Tackar.

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Hehe vad bra :) Återkom gärna med resultat och vad du tycker om det hela!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Jag har köpt en begagnad defa slangvärmare som satt monterad på nedre kylarslangen på en 750. Har dock inte monterat den, och tror inte jag gör det eftersom 750:n enbart är sommarbil numera.

Detta är ju normal placering för en slangvärmare, men blir det inte så att man mest värmer kylaren?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
623:an kostar 1030:- + en 500:-ing för kabelsatsen.
Next week åker nedre tråget ner.
Kommer att sätta den 20 mm upp från botten ... kanske 30 ty jag vill ha litet olja som "isolerar" nedåt.

Erik: lutar nog också åt att kylaren blir varm i 1:a hand med en slangvärmare eftersom M70:ians vattenpump är konstruerad så att en vattenmolekyl ... precis som människor i allmänhet och jag i synnerhet ... alltid väljer enklaste vägen uppåt och då smidigast kan passera från nedre slangen till den övre i vattenpumpen.

MVH /// Paap R

Jag installerade en oljevärmare på min M73:a i höstas efter Johans rekommendation. Jag är mycket nöjd med funktionen, och såg inget onormalt med oljan som dagligen värmts under vintern vid bytet i våras.

Däremot har jag noterat att den låga effekten gör att man behöver rätt lång tid för uppvärmningen, särskilt om det är kallt. Min elstolpe är tyvärr utrustad med en idiotisk timer som slår av efter max 2 timmar, och när det är kallt ute har jag konstaterat att detta är i kortaste laget.

Mvh. /Kjell
Paap Reeder
Kjell!
... har du ngn uppfattning om hur "högt över botten" i tråget den sitter?

MVH Paap R

Tyvärr, jag lät firman som sålde den montera den, och jag har inte haft ned tråget sedan dess.
Han muttrade att det var trångt, men jag tror han menade kabeldragningen... :-)

Mvh. /Kjell
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Paap, tänke du sätta den i nedre tråget?
Ta gärna lite bilder på den innan och under montering.
Kolla mailen.

Kjell, jag tror jag körde bakom dig i min E34 i torsdags kväll, när jag kl 19.20 var på väg hem från BMWCS-träffen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Paap Reeder
... lovar med bilder.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
Ja! ... då är den köpt. DEFA 623 oljevärmare till Lamburghini. Se bild på min blogg.
Den flummare man är så glömde jag att köpa nedre trågpackningen så arbetet får anstå till måndag.
275 W och kostade en tusing.

MVH /// Paap R

Paap Reeder
... jaha! ... Då bidde det ett Bullshitmek med oljevärmaremonteringen!!

Tömde oljan och tog loss tråget. Klart inom 15 min ... ty nu har jag fixat till en sladdlös - 18V - skruvdaragare med 10-hylsa. Går som hundan och låter proffsigt när man sedan drar dit bultarna ... men själva oljevärmarmonteringsmeket "sket sig" s a s.

Finns ingenstans att få rum med elementet.

Får inte gå emot oljepumpkedja, oljepumpsil med agremanger o s v. Sedan skall man få plats med själva kabelanslutnningen också. Det jag nu "kände för" var en montering rakt bakifrån men blev till sist osäker på om ngn del av oljevärmaren i s f skulle sticka upp över oljenivån eftersom den bakre gaveln lutar så att värmaren kommer att peka några grader uppåt.

Drog dit tråget igen och skall nu ta en bastu!

Det jag nu funderar på är:
- göra en absolut optimal placering av slingan i oljan. Exakt som jag vill ha den.
- det blir nog så att jag sticker in den från bakgavel - till höger om oljepumpsintaget - varvid jag får MIG:a fast ett fäste som gör att slingen ligger parallellt över botten ... ca 3 cm upp.

Det bidde litet otur men bättre att ta det en gång till än att hafsa.

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Min sitter då i botten av tråget och är bockad 90 grader. Exakt på vilken höjd den är bockad kan jag tyvärr inte svara på. Inte heller exakta positionen. Men det finns tydligen plats :) Vet inte om det skiljer sig mellan M70 och M73..

Förresten, snacka om snöoväder idag! Har nog aldrig sett så mkt snö i oktober!
Paap Reeder
... det är enligt iaf ETK inte samma tråg på m70 och m73.

MVH /// Paap R ... nu vet jag hur jag skall göra

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Kan det vara så att elementet tål att bockas? det måste ju ha böjts då man tillverkade elementet. Någon som vet? För då hade det ju varit lättare att anpassa till tex M70.

/Mats J
Paap Reeder
...funderat också på det med bockning men har ej vågat.

Nu blir det så att jag svetsar på ett nytt fäste på tråget. Fästet tillverkar jag av en bit 52 mm avgasrör samt en bricka 30/52 mm som jag svetsar ihop.

Sedan borrar jag upp ett 52 mm hål i bakgaveln - riktar in fästet så elementet kommer att ligga prallellt med trågbotten och sedan MIGár jag fast röret i tråget.

Detta blifer av imorgon eftersom man får en timme över på klockan.

MVH /// Paap R

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Som sagt, min värmare är bockad 90 grader, så det tål den!
mi
372
mick 750
750i -91
316 -87
Böjde om en motorvärmare som var nästan rak till nästan 90 grader för en massa år sen till min fina Ford Taunus..
Den höll inte så man kan nog inte böja hur mycket som helst, åtm inte med de verktyg jag hade (hammare och skruvstäd..)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.