|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
|
AM: Service är intervallstyrd och går i regionen varje 2000-2500mil beroende på körstil och annat. Oljeservice´ca 2kkr, Inspektion 1 ca 3-4kkr, Inspektion 2 ca 6-7kkr. Det går i intervallerna Oljeservice, Inspektion 1, Oljeservice, Inspektion 2. BMW har kamkedja och hålelr minst 30.000mil om inte mer bara man inte kör stockcarrace med bilen samt underhåller den som den skall, typ varvar maxvarv innan motorn är varm. Kan tala mig varm för 330an med automatlåda då motorn är så stark att det bara blir en tillgång för aktiv och rolig körning. Steptronic med manuell växlingsmöjlighet. En 330 är mig enligt mitt tycke vackrast i som coupe. Gå in på bytbil.com och sök efter 330 coupe respektivt 330 diesel. Dieseln ligger nog 20-30kkr högre i pris pga lite dieslar i Sverige. Förbrukningen i min erfarenhet ligger på 1.2l/mil i stan, 1 liter blandad körning och 0.85-0.9 landsväg. Detta med automat och breda däck. |
|
|
AM, bytte i somras från en 530 -03 till en 330 -03 med M-paket (och dessutom cab) Flinet som man har när man åker går inte bort i första taget. Ljudet är det som man reagerar på först, iaf om man kommer från en 5-serie. Men vridet och accet är klart beroendeframkallande. Själv kan jag tycka att M-chassiet är lite väl hårt satt, (jmf min 5:a som oxå hade M-pkt) men då ska du veta att jag mest kör på Stockholms "gator" som bitvis är värsta lapptäcket. På bra vägar är det en dröm!! Alla sorter (sedan, kombi, coupe och cab) är väldigt snygga, i synnerhet med M-pak och lite större fälgar. Coupen är nog den snyggaste, fast cabben är BÄST! Jag är ju lite partiskt då :-) Beror mest på vilka behov man har i vilken bil man hamnar. Jag har haft min bil för kort tid för att kunna veta vad som felar eller vad som är dyrt. Förbrukningen har jag valt att blunda för. Det kostar att ligga på topp!!! Försäkringen är inte så blodig, betalar i runda slängar 900 spänn i månaden, helförsäkrad i Stockholm (Villa lite utanför) Gå med i BMW Club Schweden så blir det billigare och ett ändå större nöje att åka BMW. Många fina aktiviteter och erbjudanden där. Kort sagt, underbara bilar! Niklas Fransosen |
|
|
Tack Asken för ett bra inlägg. Det där med servicen lät inte så blodigt om jag förstod det rätt. Håller med om att coupén är snyggast. Men jag är lite mer för 4-dörrars. Det är mer praktiskt för mig. |
|
|
Jag pungar ut ca 8500kr/år för att helförsäkra den, tycker att det är ganska billigt. ;)) /// Bimmarkomanen |
|
|
AronMaiden: Precis som "Fransosen" va inne på så kolla försäkring med BMW Orginalförsäkringar... Länk , de va helt klart billigast för mig när jag letade i somras. Betalar runt 900kr/mån för helförsäkring, 26 år bosatt i Helsingborg. Blir du sen medlem i BMW Club Sweden (kostar 400kr/år) så har du 10% på hela försäkrings beloppet. Mvh Jimmy |
|
|
Bimmer 330ci: Det va billigt! Var har du den då försäkrad någonstans? Har du den dig själv, 22år i Gbg? Mvh Jimmy |
|
|
ja på mig ja! hahaha, kan säga att jag lånar bilen ett tag ;) Ps. Det är inom gbg, inte utanför. /// Bimmarkomanen |
|
|
AM: En 330 köper man inte för att leka taxi utan för att nuta av den som förare, folk som får förmånen att åka med får ju samtidigt en gymnastisk övning, helt gratis. Spana på coupe så ser du vad jag menar. Hur ofta har du mer än digsjälv elel en passagerare egentligen?:) Ju mer utrustning desto roligare bil. Sen är det ju inte fel med svensksåld om den är väl dokumenterad och välskött. Många importer, speciellt nyimport med X som första bokstav har tyvärr en förmåga att vara miljusterade vid de kontroller jag har gjort. Lycka till! Asken |
|
|
Hämtade min bil igår. Är för trött och måste till jobbet, men lovar att skriva lite om resan ikväll. Allt som allt, den är beroende framkallande!!! All ära gamla trotjänare 328, men 330 spelar i en annan division!!! Enbart stilrent!!!! |
|
|
Hej Mina erfarenheter då, efter att ha bytt från Aeron och innan dess A4T till just 330 -01. Råstark motor Törstig! Ingen raket, men skönt drar på lite högre varv. Steptronicen är suverän! Från att ha rynkat på näsan åt automatlådor är jag nu helt såld på den. Härligt ljud Och just E46:an är väldig snygg att se på. Tuff bil. Faktiskt den enda BMW-modellen jag tycker är snygg bortsett från 850:n ; ) |
|
|
törstig!!? ok, det var skumt. Jag upplever 330in som rätt så snål jämfört med andra bilar som tillochmed har färre cyl. och motorvolym. Själv hamnar jag mellan 1,1-1,2 blandad körning då jag struntar nästan jämt i hur mycket jag slösar. Men hade jag tänkt på förbrukningen så kunde jag lätt få den under litern, blandat. /// Bimmarkomanen |
|
|
Håller med Bimmer330ci, 330:n är ju inte törstig i förhållande till sin motorvolym och hk. När jag kör i stan ligger jag på ca 1.2. Men att dra den ner under litern på /motorväg/landsväg är ju inga problem. Körde på 0.85 fram och tillbaka från Hbg till Gbg med 4 pers och packning, och det är ju GRYMT bra tycker jag. Mvh Jimmy |
|
| Det jag reagerar på är att ni hyllar motorn så mycket, ok den går bra men det känns som vissa överdriver lite väl.....det är ingen raket, å råstark....tja allt är väl relativt | |
|
Det är inga överdrifter från min sida iaf. Jag tycker att den e hyfsat stark, är inte törstig och låter gött ;) och nu menar säkert många i förhållandesvis mot de mindre m54 motorerna. Därför kan det kanske låta lite så i dina öron, jag ser enbart personer här som är nöjda med sina 330is och som vill stolt påpeka det. ingen raket - instämmer. men... ja det finns alltid ett men om man vill fortsätta. /// Bimmarkomanen |
|
|
Jag är på det hela taget mycket nöjd med 330:n. Frågar man om för- resp. nackdelar så är det dock dessa jag pekar på. Som någon (så elakt) uttryckte det någon gång - 330 är ingen sportbil. Inget under av prestanda, men en mycket bra bil både kvalitétsmässigt och när det gäller körupplevelse. Genuin maskin, helt enkelt. 335:an är nog annars det mest optimala när det gäller en prestandabil som inte är utpräglat framtagen för race. (ja, bensinaren ; ) |
|
|
Har haft bilen nu i hela 4 dagar. Hade mycket att göra på jobbet så har inte haft tid för bilen, förs idag. Idag var det stortvätt in och utvändigt. Det är en 02-a med i princip all utrustning förutom navi. Har följt vägskyltarna hittils och tror att jag klarar mig ett tag till utan navi. En sv såld. bil 9500 mil, med två ägare och bekräfftad historik. För att jämföra med min 328 e46, så är den bättre i alla avseende förutom förbrukningen. Älskar ljudet, och varvvillighet, väghållning, bromsarna är i en helt annan klass i jämförelse med 328-an. Försäkrigen är billigare än 328-ans. Pga att den var import. Om det är nu värt dubbla priset, vetti fan, men bilen är i en helt annan klass än min gamla och då menar inte jag utseendemässigt, utan ren körglädje. Rekommenderas starkt!!!! Enbart stilrent!!!! |
|
|
Hej Aron! Jag har just köpt en 330i årsmodell 2004. Innan körde jag volvo s60. Efter fem minuters provkörning av 330:in så var jag såld. Så jag utfärdar härmed en varning ;) Bilen är i särklass den bästa jag ägt. Motor, växellåda, inredning är helt perfekt - för att inte tala om motorljudet.. Bränsleförbrukningen är bra. På långkörning (60 mil) har jag kommit ner under 0.8/mil. Då snålkörde jag utan gasade normalt med lite toppar här och där. Inne i stan drar den runt litern och mer beroende på högerfoten. Försäkring, jag valde ett erbjudande från BMW med deras originalförsäkring till rabbaterat pris. Den kostade mig 2000kr för ett halvår med alla typer av extraförsäkringar. Efter dessa sex månader blir det troligtvis sveland som bolag då dom har mkt bra priser i förhållande med BMW och andra bolag. Efter 400 mil i min BMW är jag helnöjd och kan inte annat än att rekomendera dig att köpa 330... Min är för övrigt en touring vilket gör att jag får det bästa från två världar - både sport och utrymme. Lycka till! |
|
|
Allt låter ju klockrent ännu en gång. Fast ännu en gång, jag HETER INTE ARON. Haha. Rent driftmässigt blir det för mig inte mycker dyrare att byta ut Saab 9-3 mot BMW 330. Utom på en punkt. Har ännu inte hittat ett försäkringsbolag som ligger under 15.000/helår. Det är ett problem. Har redan 10.000:- helår för Saaben. Mycke pengar. |
|
|
Aron: Du kanske kan få någon att "låna ut" en 330 till dig nån gång.... eller varje dag kanske hehe. Inte så svårt egentligen Aron :) /// Bimmarkomanen |
|
| Jaa jag vet... Grejen är att mina föräldrar bor 25 mil från mig. Sen har jag en princip om att försöka klara mig själv. Såå. Måste hitta en lösning. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.