AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
37.012

Funderingar kring 330 E46

Sida 1 av 4
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Hej.
Är helt ny här på forumet. Har haft bil i några år nu. Har kört Volvo och nu kör jag Saab. Har alltid dröm om en BMW, känns som om det är enda riktiga bilen. Funderar på att köpa en E46 330 bensin. Vad har ni för erfarenheter kring 330? Berätta om försäkring, service, ev. problem, bränsleförbrukningen, problem med de första årens E46, körglädjen osv.

Eller är kanske 325 eller 328 ett bättre val? Har 205 hk i Saaben så det skulle kanske kraftmässigt kännas som ett nerköp. Fast då får man ju en sexa i BMW.

Berätta gärna om era reflektioner.

Tack!
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Hej Aron och välkommen. Du har lite otur för ditt inlägg hamnade i forumdelen för 5-serie, men det är lätt hänt. Jag ska ge dig lite att suga på i alla fall. Först av allt, provkör en 330, men varning utfärdas den är beroendeframkallande:-)
Jag har kört både 328 och 325 och jag måste säga, den extra knuffen i 330 är värt de extra kronor och ören den kan kosta i drift, lätt.
Försäkring tror jag inte det skiljer så mycket och inte förbrukning heller.
Eftersom modellen har funnits med ett tag, så finns det massor att läsa här på forumet om den, gå på "sök inlägg" och börja leta, du har att läsa i många timmar jag lovar. Största och första varningen är nog ändå för galvsläpp på huvens undersida och på baklucka, detta är vanligt och skall åtgärdas på rostskyddsgaranti, om bilen är max 6 år gammal.

mvh

Heli
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Aj f-n. Feltryckning. Kan nån flytta inlägget? Tack.

Rolig läsning om 330. Känns som om man kommer att ångra sig om man köper en 325-328. Blir nog en 330 om det blir en BMW.
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Du menar _När_ det blir en BMW, eller hur? :-)

do
162
dopamin
530i Touring -07
Hej Aron. Jag har liknande bakgrund, körde SAAB hela livet. Gick från 9-5 Aero sedan och provkörde en 330, sen var det kört så att säga. Bara ljudet när säljaren slog igång bilen i hallen räckte för mig.

Försäkringen är lika som för SAAB:en. Servicen är billigare. Större problem har jag inte haft, standardfel mest. 1 tändspole och 1 luftmassamätare på 9000 mil. Bränsleförbrukingen är mkt lägre än SAABen. Då hade jag iochförsig automat, men BMWn ligger under litern. Det gjorde inte Aeron.

Jag var lite bekymrat om jag skulle sakna turboknuffen, men vridet i en 3-liters sexa är mycket behagligare. Bakhjulsdriften tog bort det oroliga i ratten när framhjulen krafsade efter fäste i SAABen. Mycket roligare med drivning bak.

Jag saknar INTE 9-5an längre.
Hi
915
Hillstreet
340i xDrive Touring M -2016
C 63 AMG -2011
Det bästa med 330 kontra 328 och 325:

- Motorn
- Bromsarna!
.. plus vetskapen att man har toppmodellen i 3serien :-)

Nackdelarna:
- Kan bara ha 17" fälgar och större vilket kan vara lite jobbigt på vintern. Fast det är ju snyggare.
- Finns, vad jag vet, inga openair filter att köpa. Får helt enkelt inte plats under huven.

//Joakim

Skjut inte upp till morgondagen det du kan skjuta ned idag.
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Tack igen. Men jag heter inte Aron i förnamn. Haha.

Känner igen Saab i den beskrivningen du ger. Är min 9-3 på pricken. Framhjulssläppet och chassiet kan ge en näradödenupplevlse när turbon börjar pumpa.
Hillstreet: det finns visst openair-kit o köpa. ex - k&n. tror optiflow har d med ;)
M3an är väl dessutom toppmodellen i 3serien.. men jag menar inget illa :) ta d inte personligt.. hehe

/// Bimmarkomanen
AronMaiden: försök få en med original m-paket, d e d rätta kan jag lova dig ;)

/// Bimmarkomanen
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Ja M-paket vore nåt. Har en polare med en 330 D med M-pkt. Riktigt fin! Vad kostar en M-pkt att köpa annars? 20.000?
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag körde en ny 330 coupé i tre år.

Den hade två nackdelar:
1. Dåliga högtalare i originalljudpaketet
2. Svenska fartgränser. Det blev dyrt.

I övrigt bara lovord. Motorn är helt fantastisk och drar inte mycket bensin.

Jag är uppvuxen med Saab och gillar deras 60- och 70-talsbilar men en modern Saab har inte mycket att komma med jämfört med en modern BMW.

Sök lite på forumet så har du läsning om 330 fram till jul.

Köp! Nu!

Finns på "stylabilen" och kostar ca 10000, MEN då får du inte m-chassit med och kanske nåt mer som exkluderas. Därför råder jag dig att hitta en med original m-paket dvs en som hade d redan från fabriken, eller så sätter du på bättre chassi efteråt som vissa andra har gjort.

/// Bimmarkomanen
Mo
420
Mocke
330 CI M-PktII -02
Ska iväg idag och förhoppningsvis komma hem med en 330 ci- M-paket II.
Kan gärna skriva några rader om mina första upplevelser.

Enbart stilrent!!!!
Fr
14
Fredrik_Stahl
525d Touring -06
Hejsan
Min erfarenhet är inte lång när det gäller BMW men...
För två månader sen provkörde jag en 330 D Touring.
Den är min idag!!!

Tips: Ska man inte köpa så provkör inte!!!

Mvh

Fredrik
Grattis fredrik och välkommen till autopower!

/// Bimmarkomanen
Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Vad ligger en 330 på i förbrukning? Min Saab 9-3 med 205 hk ligger kring 0.9 med min körning.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Min 330 touring höll sig nästan konstant mellan 0,91 och 0,93... ett tag undrade jag om färddatorn hade fått spel men det visade sig stämma! Körde 8.000 mil utan ett tillstymme till problem.

Huruvida M-sportpaketet är nödvändigt är en designfråga - men sportfjädringen är absolut nödvändigt!

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-)
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Suck... trots att min E91:a är en bättre bil på alla punkter (kanske inte designmässigt...) så saknar jag min gamla E46:a. UAN 409 - var är duuuu?!? ;-)

----
BMW CS #6212
Kombi och bilbarnstolar - den moderne mannens attribut :-)
Fr
14
Fredrik_Stahl
525d Touring -06
Tack Bimmer!
Förbrukningen på min 330 diesel är nästan osannolik!
Koncentrerade mig på att köra snålt en tank och förbrukningen landade på 0,52.

Givetvis lyckas man inte köra snålt med en sån bil så det brukar ligga på 0,68 blandad körning vilket ändå är riktigt bra tycker jag.

:-)
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

AronMaiden: Instämmer med alla ovan och kan bara lovorda 330:n. Underbar motor och en härlig och dirket känsla förmedlas i ratten. Jag njuter varje dag!!!

Tror att du kommer störa dig ute på vägarna sen om du köper en 325/328 om du nu är så inne på en 330. Som någon sa, den är värd de extra kronorna den kostar extra.

Några viktiga krav som jag ser det och som jag hade när jag inhandlade min 330Ci i våras va bla.

* M-paket inkl. chassi
* Sportstolar
* Komfortpaket ( farthållare, Xenon mm )

Har inte haft några som helst problem med den under det 6 månader som jag nu ägt den.

Mvh Jimmy

Ar
41
AronMaiden
325i E90 -05
Allt låter ju bara positivt om 330. Roligt att höra.

Vad kostar en service då?

Och har BMW kamrem eller -kedja? (kanske är en dum fråga men jag vet inte så mycke om BMW)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.