|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Ja, dom RFT som sitter på 335 är helt klart godkända. Keep Your Distance! |
|
|
Fabrikat på 335:ans däck? Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Däckfirman jag anlitat lagar RFT, även mindre hål i däcksidan. Bra!! "Always a driving machine" |
|
|
Kenta, Hoppe: Tack för svaren! Det blir att börja kolla med däcksfirmorna runt om - i rent förebyggande syfte. =) /ElakaKatten |
|
|
Hoppe: Bridgestone Potenza är det på den 335 jag har kört. Keep Your Distance! |
|
| Vet någon om det går att se utav däckets märkning vilken generation det är. Det finns en del siffror och tecken, det står inte direkt i tyglig text vilken generation däcket tillhör. Kan det finnas en kodbeteckning tro? | |
|
Jämför Pirellli P Zero nero 325 mot Michelin"Pilot sport" Primacy RTF däcken jag har på 335, så är RTF däcken MYCKET sämre. Sämre grepp, sämre kurvtagnings förmåga, sämre körkänsla, låter mer! -utan känsla vid aktivkörning, så är det kört! |
|
| Någosn om har en en aning om vilken generation RFT som sitter på en Z4 som kommer från frabriken nu? | |
|
RFT däck bra för vissa, dåligt för andra! Exempel Ett: En väldigt cool farmor (Hugo & Sixtens) har en Mini Cooper S med RFT däck, tyvärr lyckas hon få in smuts/skit mellan däck och fälg vilket resulterar i att luften försvann. Luften sipprade ut ur däcket. Tyvärr upptäcks det försent att luft saknades. Jag tar racern (farmorMINIwagen) till däckmånglaren som bekräftar att däcket har gått varmt och att det behövs ett nytt (däcket har rullat 195 mil)…. Det nya kostade mer än 3 000,00 SEK!! Slutsats från mig: RFT däck går inte att laga vilket medför att det blir dyrt för alla som kan, vill och har möjlighet att byta däck. För farmor eller en amerikan (som däckkillen sa) som får punka på fel område och inte tycker att det är jätte käckt att byta däck just nu är RFT toppen. Slutsats nummer två: Farmors MINI Cooper S (Paddellåda) går j-vligt bra……. |
|
|
Hmmm... Ren dumhet/okunskap är svår att värja sig från. Är huvudet dumt får plånboken lida :) /ElakaKatten |
|
|
Enligt däckkillen går inte ett RFT däck att laga såsom ett "vanligt" däck, om man lyckas ex. få ett spik i däcket. Man skall dessutom inte köra längre än 80 km med ett tomt däck eftersom det går varmt och blir värdelöst därefter (farmors hade inte gått mer än 40 km i 50-60 km/h). Om man alltså råkar ut för ett läckage måste det åtgärdas omgående innan man kan köra vidare vilket inte alltid är så lätt jämfört med att byta till ett reservdäck. Det är dessutom endast ett fåtal däckfirmor i Helsingborg som kan byta RFT däck, hur är det ute på landsbygden då? Jag anser även att komforten blir lidande samt att bilarna spårar betydligt mer, detta givetvis pga. den betydligt styvare stommen i RFT däcket jmf. med ett "vanligt" däck. Har man valt ett RFT däck har man redan bestämt sig för att plånboken skall lida, eller så har man valt det pga. dumhet/okunskap eller….. Jag anser att RFT däck är jättebra om man inte kan, vill eller har möjlighet att byta däck själv. Det är ju toppen om man är äldre, handikappad, saknar kunskap, saknar fysisk styrka, rädd för att bli smutsig eller om man får punktering på ett ”fientligt” område mitt i natten. Man får väga nackdelarna mot fördelarna och välja det som passar en bäst eller hur taskiga kissen. |
|
|
Mathie: Hur går man till väga om man vill ha en ny E60:a med stjärneker 122, 17 tum från fabrik, UTAN RFT. Jag vill inte välja RFT, men har jag något val om jag vill ha 122, 17 tum ? Troligtvis inte, Så därför råder knappast okunskap etc som du skirver, utan det enda val jag har är 122 eller något annat. |
|
|
Eastwood Jag ironiserade ett tidigare inlägg då jag skrev okunskap! (Huvudet dumt etc.) Jag är bekant med problematiken vid nybilsköp eftersom jag relativt nyligen har beställt en E61, valmöjligheten är begränsad om man skall ha 17” och större. Man kan beställa reservhjul som option, jag tror att det gick på 1 000,00 SEK om man beställer bilen med RFT däck. |
|
|
Även jag var ironisk i mitt inlägg ovan (vilket den glada gubben skulle visa). Inget illa ment. Jag har själv svårt att förlika mig med tanken att behöva pynta 2500 spänn för ett nytt däck om jag kör på en skruv istället för att laga det för 200 spänn... =P /ElakaKatten |
|
| Jag fick punktering på ett RFT förra året. En skruv hade trängt igenom slitbanan. Detta lagades för c:a 200 kronor och jag kör fortfarande på däcket. Lagningen överlevde även bankörning på Gotland Ring. | |
|
Tack för infon, Nockenwelle. Jag har hört sägas/tyckas att det ska resp inte ska fungera, men det här är första gången jag hör att någon verkligen har lagat ett RFT-däck. Skönt att få det ur världen. /ElakaKatten |
|
| Jag kan tänka mig att olika tillverkare av RFT däck ger olika rekommendationer till däckverkstäderna. Svaret kanske blir olik aom man frågar Pirelli, Bridgestone, Michelin, osv. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.