|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej Har beställt en 320d Touring som levereras i november. Min första Bmw. Hitta detta forum i morse när jag sökte på RFT däck. Blev förvånad när jag läste allt negativt om RFT däck. Valde bilen på grund av kör känslan så den vill jag inte äventyra. Finns det någon som har positiva erfarenheter av RFT däck? Eller ska man gilla läget och skaffa vanliga vinter däck? | |
|
Hei! Välkommen!!! Tja, RFT vinterdäck är väl inte så bra, iaf förra generationen var dåliga. Hört rykten om att det ska komma en ny, bättre version av RFT vinterdäck, men jag vet om dom har kommit än.....Kolla Nokian iaf... annars så¨kan du säkert få bilen levererad med normala däck om du så önskar eller så køper du bilen med bara sommardäck och köper vinterdäcken+fälgarna separat på en oberoende däckfirma(sannolikt mkt billigare också) MVH: Sakke |
|
| e90/e91 är väl den bmw som lider minst av RFT däcken som jag förstått, men inte är dom lika bra som vanliga däck inte. | |
|
Min E91 är bättre på alla punkter än min gamla E46T gällande körupplevelsen. Då har jag Continental Sport Contact 2 RFT på. Har dock inte haft förmånen att provköra E90/E91 med konventionella däck så jag kan inte relatera till just det. :-) |
|
|
Du måste skämta. Det finns inget positivt med RFT-däck, över huvud taget. Hela konceptet är feltänkt. /// Gunnar E. |
|
| Håller med gunnare, det finns inget positivt att säga om RFT-däck. Speciellt inte när man har provat E90 med vanliga däck! Dessutom så är dom fortfarande 1000 kr dyrare per däck jmf med vanliga däck. | |
|
Hej! Jag tror han var ute efter erfarrenheter/kunnskap om VINTERdäck (runflat vs vanliga) då är det inte så mycket körupplevelsen men vinteregenskaperna som säger att man ska välja vanliga vinterdäck...... Sommardäcken har väl börjat bli ganska OK som RFT... MVH: Sakke |
|
|
Ok, ja då ska han ha vanliga vinterdäck, det har jag och det funkar utmärkt och man får åka komfortabelt på vintern iaf. Keep Your Distance! |
|
|
Det går inte att avbeställa RFT-däck från fabrik. Finns inget positivt alls i RFT. Dessutom fruktansvärt jobbiga för däckmontören att kränga på och av. Schnelle fahrt, Härliche fahrt. Länk |
|
|
RFT vinterdäck är lika mycket skräp som sommardäcken. En produkt tänkt ut på skrivbordet, såld av en marknadsförare men kommer att haman där den hör hemma och började sin bana, på fordon med behov av skydd från skott från ett vapen. Mvh Asken Våga vägra RFT:) |
|
|
Ja visst är det bättre med vanliga däck. Men jag måste säga att nuvarnde Michelin RFT sommar 18" är mindre dåliga än de Bridgestone 18" jag hade på min Z´4á. Kanske beror på att chassit är bättre på att ta upp hårdheten? Enligt däckhandlaren så väger ett RFT minst 500 gram mer än ett vanligt och denna döda vikt för inget positivt med sig. "Always a driving machine" |
|
|
14400 mil på RFT, jämnt fördelade Bridgestone Potenza sommardäck och GY Ultra Grip vinterdäck (dubbfria). Största nackdelen jag upplevt är ljudnivån. Satt på dubbade Michelin X-Ice North (inte RFT) igår och första intrycket är att de inte lever om mer än RFT-däcken trots dubben. Viktigt att välja rätt "vanligt" vinterdäck om man tänker frångå RFT. Många har haft problem med DSC samt RPA på grund av för mjukt däck. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
| Jag tycker också att de bullrar mer allteftersom de blir mer slitna | |
|
Herr gaspedal: Kanske inte, men man behöver ju inte beställa bilen med TVÅ upsättningar av RFT. Bilen levereras ju bara med ett sett däck som standard så mitt förslag var ju att beställa bilen med RFT sommardäck, och köpa vinterdäck/fälgar på en däckfirma...... MVH: Sakke |
|
|
Jag har precis beställt konventionella vinterdäck. Får återkomma med en jämförelse när dom sitter på. |
|
|
Jag hör till dem inte har några större invändningar mot RFT, åtminstone på sommaren (har inte hunnit köra med RFT vinterdäck). Har iofs inte kört min bil med vanliga däck, men mina 18" Michelin har fungerat bra. Antagligen något spårkänsligare och stötigare än normaldäcken, men eftersom jag tycker att idén med RFT är bra kan jag leva med det. Ser dock fram emot nästa generation RFT som enligt vissa källor redan sitter på E92:an (någon som kan bekräfta/rapportera?). /Lars Vägen är målet. |
|
|
Som jag skrev har jag ganska mycket erfarenhet av RFT-däck (och andra däck för den delen oxå) och så hemska som vissa gör gällande tycker jag inte att de är. Största invändningen är ljudnivån som dessutom har en tendens att öka i takt med slitaget. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
Det hade varit intressant att höra om någon har fått punktering på RFT-däck och hur däcken fungerade utan luft. Lika bra som reklamen påstår? En annan detalj som jag funderar över är lagning av RFT-däck. Jag har hört att en del däcksfirmor inte vill reparera RFT... Eller är det mening att man ska köpa ett nytt så fort man har fått en skruv i slitbanan? Erfarenheter? Någon? /ElakaKatten |
|
|
Jag har frågat 3 st olika däckverkstäder och alla säger att man kan laga en punktering om skadan sitter på slitbanan och inte på däcksidan. Hans Olof BMWCS #5381 "Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några" |
|
|
hoppe: det låter lovande, speciellt om däcksfirmorna resonerar så även i Göteborg =) /ElakaKatten |
|
|
RTF-generation 2 som sitter på 335 är faktiskt helt ok. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.