|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Grandy: AC, Ariel, Aston Martin, Bentley, Caterham, Jaguar, Land Rover, Lotus, Marcos, McLaren, MG, Morgan, Noble, TVR og Westfield konstrueres og bygges i England. Rolls Royce og Mini har engelske utviklingsprosjektgrupper og produseres/monteres i England. Toyota, PSA (Peugeot/Citroën), BMW og mange flere bygger bilmodeller og/eller motorer i England. Store deler av den tekniske ekspertise i F1 (og tildels WRC) er lokalisert i England og de fleste ingeniørene/management er engelske. "Freude am Fahren" |
|
Coupén |
Håller med alpinvit130. 130 är ett fynd! Faktiskt förvånansvärt lågt prissatt (se ovan). Helt klart "bästa köp" 1-serie. Jag gjorde en jämförelse när jag köpte min och en 120i med samma utrustning som jag satte på 130'n blev inte så mycket billigare att det hade betydelse för beslutet. Grundpriset är rätt ointressant att jämföra, man måste givetvis jämföra bilar med liknande utrustning. För övrigt är kvalitén på 130'n helt oslagbar. Inte ett ende fel, har aldrig hänt mig tidigare (har ägt 6 nya audi och bmw). Vad gäller Golf så är den säkert också helt ok. Men jag vill helt enkelt inte ha en golf så jämförelsen känns helt ointressant. |
|
Hoppas BMW sätter en diffbroms på 135an... |
|
| Clarkson är ett BMW fan, det är väl därför han är så pass kritisk när inte något faller honom i smaken.. Han har bland annat ägt en "Batmobil" alltså en 3.0 Csl, och han har M5 som en av sina all time high. Sen att han har sågat Bangle designen, BMW förare som grupp, samt E87 är en annan femma. | |
| Någon större "sågning" var det knappast tal om heller ---> Länk | |
|
Everything that is good in this car (pekar på R32) is bad in the BMW. det är väl en klar sågning. förresten så är en Golf alltid en VW och en BMW en BMW. Sedan är clarkson alltid negativ till BMW oavsett bil (förrutom M5) Min BMW 116i Länk |
|
|
Jag måste säga att Clarkson oavsett hur rolig och duktig han är har en nagel i ögat gällande BMW. Detta gör att jag ej tar TOP GEAR som ett seriöst oberoende motormagasin. Annars så är programmet väldigt bra men som sagt... och det är synd. Men anser man fish and chips vara det bästa man kan få till middag så nkan man inte förvänta sig att de kan känna smaken av körglädje heller !! haha "Always a driving machine" |
|
| Testet som jag länkade till ovan anser jag vara rättvisande i det mesta. Men självklart finns det en del tyckade med i avseende design och så. Men var skall man hitta helt opartiska motorjournalister? Även om den Svenska motorjournalist kåren springer runt katten runt het gröt när dom ständigt utnämer Volvo och Saab som testvinnare i var och var annan test. Nationalpatriotism och personliga preferenser är legio i branchen m.a.o... | |
|
Tycker den där krullhårige britten är en fjant. Såg ett program när han rankade världens bästa bilar. Suck... För mycket onyttiga fetter i den hjärnan. Ungefär samma intelligenta nivå som när brittiska journalister tror att England är världsbäst i fotboll. Och deras matlagning... bläää.... Var i Manchester Mån-tis denna veckan och upplevde den. Ljuspunkten var bilen från flygplatsen. En Mercedes S-klasse. Man kunde bl a justera baksätena på alla möjliga sätt. Grymt lyxig. Men inget så vackert och sportigt som en Etta! På länken en video på två grymma 120d! Länk /Sören |
|
|
Visst är Clarkson hopplös på många sätt, men det är ju samtidigt det som gör honom så förbaskat skön. Är man ute efter konsumentupplysning finns det många bra källor, men Top Gear i sin nuvarande utformning är unikt. Och även om påhoppen på BMW oftast är måttligt befogade så förlåter ju enbart de underbara formuleringarna allt. Eller vad sägs om följande axplock: "If you are clincally insane - by which I mean you wake up in the morning and you think you ARE an onion - here's your car." - om X3 "Only half of it is styled!" -om 6-seriens design "It's like an enormous sofa with 4 little casters on the bottom." -om nya 3-seriens design "If you want the best car in the class, buy the 3-series. If you want to be percieved as a human being, get something else." -mer om 3-serien Eller varför inte min personliga favorit: "BMWs - built by germans, driven by tossers." Den sistnämnda skulle i alla fall jag vilja ha som bakrutedekal :D Licht an? |
|
| Karln har rätt i sina uttalanden, det är väl det som gör folk så j*vla förbannade. ;) | |
|
För att återknyta till testet mellan 130 och R32 så kan jag säga att jag har kört bägge och känner igen allt som sades. Skulle själv inte göra testet annorlunda förutom att jag hade sågat 130 mera med tanke på den billiga inredningskvalitén och den hoppiga komforten med RTF, vilket Clarkson bara nämnde som en parantes. På dessa punkter så är faktiskt Golfen bättre. Han pratade sig dessutom varm om 130 som det roligaste i GTI segmentet sedan 80-talet??? Va! 130 må vara en balanserad och raffinerad körmaskin precis som det anstår en riktig BMW, med sååå rolig är den verkligen inte på allmän väg. På bana så är det väl en annan femma men det har jag ingen erfarenhet av. Dessutom så korade han BMW:n som den snabbaste av dom två innan The Stig hade gjort sitt, vilket visade sig vara helt fel. Att sedan R32 är ansenligt mycket billigare i inköp gör att testvinnaren kan inte bli en annan än R32. Hur mycket man n gillar körupplevelsen som BMW:n ger. Mera, bättre, större och roligare för pengarna helt enkelt. Det är väl så seriös konsumentupplysning som det kan bli. |
|
|
Jag vill inte köra omkring i en golfbil. Spelar inte ens golf. ;) Tycker den är alldaglig och tråkig i designen. Spelar ingen roll om den skulle göra 0 -> 10 på 3 sekunder. Den har ju sett nästan likadan ut sen början på 80-talet. Skulle man välja inom VAG så är väl Audi S3 en fräckare bil. Spelar ingen roll hur mycket motor man sätter i en WW, Opel lr Ford. Väcker ingen "vill ha lust" hos mig. Är man ute efter mesta möjliga krut så är väl Porshe ett bra köp. |
|
|
Sahlback: Hehehe... kjører du en Golf kjører du minst 25% Porsche... :) "Freude am Fahren" |
|
|
Men då e d väl bedre till och kjöre 100%? :) |
|
|
Haha, Clarksoncitaten är bara för klockrena. Mycket brittiskt ;"Vi vet att era jävla bilar är bäst men det tänker vi ALDRIG erkänna." Nej man måste vara rätt humorbefriad för att ta honom bokstavligt. Som exempel när nya Golf GTI testades och JC anmärkte på vikten: "The new Golf GTI is a heavy car. Actually is weighs as much as ... South Africa!" Seriös och oberoende - skojar du? Intelligent underhållning, JA! Nu väntar vi bara på att Hamstern ska tillfriskna så att vi får fler nya avsnitt att njuta av. |
|
|
Vad tycker ni om Fifth Gear, med Tiff? SJälv vet jag inte clarksson är ju som han är men han gillar iaf M5 med M-knappen intryckt Min BMW 116i Länk |
|
| Fifth Gear kommer fram till egentligen samma slutsats men på ett mera svenskvänligt sätt utan att säga rakt ut vad man egentligen tycker. ;) Länk Fifth Gear är inget kul program egentligen men betydligt bättre än det mesta av den Svenska bil-TV:n mäktar med. | |
|
Top Gear är utan tvekan det mest underhållande motor programmet på tv, sen får man nog inte kolla på det som allt för seriös underhållning. Det enda som var påfrestande var hur sjukt bra alla Ford bilar var medans han väntade på att få veta om han fick köpa en GT eller inte. :) Men fantastiska kommentarer, det har han gott om. "A turbo, exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." "This is a Renault Espace, probably the best of the people carriers. Not that that's much to shout about. That's like saying 'Oh good, I've got syphilis, the best of the sexually transmitted diseases!'" |
|
| motorprogrammet som ett ord och "som allt för seriös konsumentupplysning" skulle det vara. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.