|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Såg precis inslaget igrån Top gear och Clarson är att känna igen. Har sett andra tester där 130i leker med sinna systrar så vad dessa Britterna gör för få fram det motsatta vet inte jag men det luktar illa!!! Han måste blivit väldigt illa behandlad av BMW då han innan test redan har sinna förutfattade meningar "Always a driving machine" | |
| Pratar vi om 130i mot r32? | |
|
Japp! "Always a driving machine" |
|
| Speciellt negativ tycker jag faktiskt inte att han är, relativt sett. | |
|
Helt fel är de ju inte på det, eftersom baksäte och lastutrymme är mer eller mindre obefintligt kan man ju precis som de säger lika gärna köpa en Z4 3.0 och få en riktig sportbil. Och för att vara en småbil är den ju ruskigt dyr, trots allt detta tycker jag nog det är en av de snyggaste modellerna i BMW har just nu. Hade det blivit tal om tjänstebil hade en etta varit ett fint alternativ. /Fredrik |
|
| Clarkson hyser ont agg mot det företag som tog Rolls Royce och Rover ur brittiskl ägo. Därav de ständiga sågningarna av BMW. | |
|
Det var väl mot en GTi och inte en R32...? Jag kom visserligen in precis in slutet av inslaget, men tyckte att det stod just GTI i grillen på VWn. Blev dock förvånad att Golfen slog 130n på banan... / Mvh Joakim Fd 330ci: Länk |
|
|
Och vem bryr sig egentligen? BMW är inte världens bästa bil alla gånger. Samt att Top Gear väl inte är ett så seriöst och konsumentinriktat program. Å man kan ju faktiskt säga att 130:in är ett rätt "dåligt" köp rent ekonomiskt. mvh |
|
|
Ufo: Det var en R32:a och inte en GTI. Att golfen var snabbare på banan kan ju bero på att BMW:n rullar på RFT-däck. Skulle vilja se ett test med båda bilarna med samma däck då kanske utgången skulle vara en annan! Mvh Mats |
|
|
Det var R32, inte GTi. Clarkson hatar ju designen på ettan och därför är den liksom körd redan på förhand. Dessutom tar han (för första gången i programmets historia) upp baksätesutrymmet som ett argument i testet (troligen för att han vet att detta är ettans svagaste punkt). Dessutom bredde han på med att Golfen förvisso hade mindre effekt men MER VRID än 130i, och därför skulle vara mer kraftfull. Vad tycker Bjoerck om det? :-) I övrigt var det ett underhållande test. 130i ÄR svindyr, men jag gillar den väldigt mycket ändå! Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
ufo: Nej du såg fel. R32 var det. Länk |
|
|
Kan tilläggas att 130i har 315 nm och R32 har 320 nm - Clarkson menar alltså att denna skillnad á 5nm märks när man kör, även med Golfens fyrhjulsdrift borträknad? Ovanligt korkad kommentar för att komma från honom. Jag "rejsade" mot en R32:a med M5:an häromveckan faktiskt... Hade full (95 liter) tank, men var själv i bilen... gubben i R32:an var också själv. Vi körde från cirka 30 km/h och uppåt. R32:an hängde på riktigt bra upp till cirka 150 km/h, sedan blev den förstås akterseglad med besked :-) Gubben som körde såg inte alls glad ut när han åter kom ikapp ;) Jag gjorde "tummen upp", han svarade sympatiskt nog med att blänga gubb-surt. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
R32:an har 8.49 som varvtid på Nürburgring mot 8.35 för 130:n, så där det är viktigast, är med andra ord ordningen återställd! :-) Mvh Mats |
|
|
Stavros: På vilket sätt menar du att en 130 är ett "dåligt köp rent ekonomiskt" ? Det är på just den punkten jag tycker 130:n är ett fynd! Du får sportbilsprestanda till ett pris vad en vanlig "Svensson V70" kostar. Vill man ha bättre prestanda 0-100, varvtider etc. så får man betala mycket mer pengar än vad en 130 kostar. I Sverige verkar många ha någon form av tanke att priset på en bil avgörs av storleken på den (in- & utvändigt) Därför tycker många att drygt 300 000 för en BMW 1-serie låter dyrt, just pga att det är en relativt liten bil. Vänder man istället på resonemanget och tittat blint på prestanda och konstaterar att en Porsche Boxster S (gamla modellen) är relativt likvärdig 130:n så skulle nog de flesta tycka att om man skulle få en ny Porsche Boxster S för drygt 300 000, att det skulle vara ett riktigt fynd. De som köper en 130 kanske inte bryr sig så mycket om baksätesutrymme eller litet bagageutrymme, då väljer man nog hellre en annan bil om man prioriterar sånt! Mvh Mats |
|
|
Tittar man på prestanda kontra pris så ligger Mitsubishi EVO 9 bra till. En sådan kanske är lite dyrare än 130 med normal utrustning men den utklassar 130i och dess konkurrenter i alla körmoment! Flåklypa |
|
|
Inget oväntat, BMW är inte Clarkssons favoritmärke! :) Oavsett resultat är poängen med TopGear Clarkssons syrliga och lite cyniska kommentarer. Konsumentupplysning är inte deras starka sida. Vetefasen om jag skulle tagit någon av bilarna - skulle nog ha tagit 325Ci istället. |
|
|
Flåklypa: Kan inte annat än att hålla med dig ang Evo 9:an. Det är ett annat exempel på en bil som är ett prestandafynd i sin prisklass. Dock skiljer det ju drygt 60 000 i grundutförande mellan en 130 och Evo 9. Mvh Mats |
|
|
Tror att resonemanget med att 130 och kanske resten av 1-serien anses vara dyr beror på att de flesta verkar bara jämföra med bilar i samma storlek oavsett motor, kvalitét osv. Man jämför med Focus, Astra, Peugeot 206 m.fl. Dessutom anser många att små bilar är lika med en dålig bil och därför känns 300K väldigt dyrt. En Porsche Boxter anses aldrig vara en småbil även om den är liten därför får den kosta mycket. Clarkson verkar ju dessutom hakat upp sig på Bangle, iDrive och Tyskland vs. Storbrittanien. Dom har väl inte så mycket kvar av sin bilbyggarkultur längre. |
|
|
Clarksson gillar väll M5? En 130 är ju skitdyr om du kollar vad andra BMW-modeller kostar! _____Vraum!_____ |
|
|
Håller i princip med vad han säger, har lika svårt själv eftersom man påverkas starkt av att i princip alla nya BMW's är fula. |
|
|
Snatto: På vilket sätt är en 130 skitdyr i förhållande till andra BMW-modeller? Det skiljer 44.000 kr mellan en 130i och en 330i. Det skiljer 35.500 kr mellan en 120d och en 320d. Det skiljer 17.000 kr mellan en 120i och en 320i. Det skiljer 20.500 kr mellan en 118i och en 318i. Siffrorna talar väl sitt tydliga språk eller? Mvh Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.