|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Undrar om det är nån som kör med 5 extraljus modell större på sin e36a? Ska till och köpa mig en e36a och har ett fäste med 5 bosch navigator som jag tidigare hade på en 124a... E36an är ju så pass mycket lägre i fronten så jag började fundera på om det kanske kommer se dumt ut. Nån som kör med 5 ljus och har nån bild hur det ser ut? Fästet är byggt typ ____ så :) / \ | |
| Min lilla bild på hur fästet var byggt vart visst inte riktigt rätt :) Men tre uppe och två nere, snett neråt åt var sin sida skulle det föreställa :) | |
|
Kan tyvärr inte bidra med någon bild men BMW med extralysen ser rent förjävliga ut. Varför skaffar du dig inte en sån här mindre ljusramp, ser bättre ut än 5 stora lampor.. Men visst, säkerhet går före skönhet. |
|
|
MD: av den enkla anledningen att små fina ramper inte lyser lika bra som stora vulgära lampor Johan: du kan kolla min bil i galleriet för att se med 3 lampor i bredd iaf.. bara klicka på min användare.. Tror inte du kommer behöva 5 st navigator, 3 borde räcka gott och väl! Diesel-räsern /Rickard |
|
| Tänk på att 5 extraljus blir en hel del effekt! När man har stora extraljus vill man gärna sätta 100-wattare i dom - vilket innebär att du har 5x100 plus 2x60 watts förbrukning bara till ljus framåt när helljus är på - 620 Watt. Det blir 52 Ampère - enbart till framljus. Sedan, en kall och mörk vinternatt ska du driva andra lampor, kanske vindrutetorkare och ventilationsfläkt, bränslepump, elvärmesäten, elbakruta, motorstyrsystemet. Hur kraftig generator har du? | |
|
Tack för alla svaren, är ny på forumet men kan redan säga att det verkar trevligt här :) MD: Precis som tarzan säger. Jag tycker dom där små ljus ramperna är helt enkelt löjliga när det gäller ljus styrka, dock så håller jag helt med om att det är snyggare med sånna på en del bilar. Tarzan325: Har sett e36or med 3 förut, dock inte någon med 5 :) Enor: Jo jag vet att dom suger ström, jag har ett splitt nytt tudor ultra 95ah stående och ryms det bara så åker det i. Än så länge har jag ingen generator alls för jag har inte köpt mig min e36a ännu men den kommer så fort jag hittat ett fint exemplar till rätt peng :) Du har ju helt rätt i det du säger, på w124an jag hade förut så hade jag bara 55 A generator och med extraljus, slutsteg, värme osv så sög det ur med ström än det laddade men dom längsta sträckor jag kör är ca 7 mil så det hinner inte tömma batteriet på den tiden :) Finns det e36or med olika stora generatorer? Tänkte om man i så fall kan snöra i den som laddar mest i en 325a om det nu inte är så att 325an har störst generator i sin familj? :) |
|
|
Enligt realoem så finns iaf alternativet på en generator på 140A med till en 325ia -92! Det har jag tex i min 320d.. och 140A räcker en ganska bra stund faktiskt! Diesel-räsern /Rickard |
|
|
Har man 5 stora extraljus så kanske det inte heller är nödvändigt at köra med 100w i alla.. 3x55w + 2x100w räcker nog otroligt långt.. Då minskar man belastningen med ~10 ampere jämfört med 5x100w. Man kan ju iofs tänka sig att ha 2 urkopplingskontakter för ex-ljusen så att du kan köra med antingen 3 eller 5 ljus samtidigt om det är så at man vet att man kör alla sätesvärmare, bakrutevärmare, stor stereo och helljus samtidigt. Jag har varit med om att överbelasta laddningen på en gammal MB W123.. bilen gick sämre o sämre till jag slog av helljuset, då gick den bättre. Då var det bara att slå av extraljusen (hade en separat kontakt i kupén) och köra en 15 min. på "vanligt" helljus innan man kunde kräma på.. //amullo --- |
|
| Jo jag vet att det kan vara idé att sätta 55 i några lampor men jag vill ju inte det :) Letar hellre reda på en större generator och meckar dit den, ska det lysa så ska de :) Bor ju långt uppe i norr och här är det ju mörkt som fan och renar till förbannelse :) | |
| du kan få köpa min e36, tycker inte om extraljus på nåra bilar, kanske på stora arbetsbilar m.m. men inte på bmw | |
| Nä jag tror inte heller dom kommer sitta så snyggt på en e36a... Får börja fundera ut en altarnativ lösning med nå små xenon ljus eller nått... Har mest troligt hittat en 328a -96a som jag ska köpa :) | |
|
små extraljus ser ju ännu töntigare ut än stora ljus... på vilken bil de än sitter... Kör på 5 ljus du, kommer nog störa folk som fan :D Jag hade sex stycken BigKnick på en gammal audi jag hade en gång.. :D 3 st som i en triangel, på vardera sidan om regskylten... fult som stryk, men jävligt "rally" :D // Erik |
|
| Haha, ja nog fan ska det ha varit fult men som jag sa tidigare, ska det lysa så ska det :) | |
| har 3 bosch rallye extraljus monterade på raken, det ser då inte så illa ut, och har man orginalfronten som jag tycker jag nästan det ser bättre, lite mer sportigt rally utseende, men vill du inte ha där gör som den gamle gubben några hus från dig i norr och en jätte jätte stor på takräcket mitt på bilen, gärna 500 wattare =) | |
|
En bild på hur jag hade det på min vinterbil!=) Länk |
|
| Haha, stensth, bra ljus i all ära men haha, fy fan vad jävla fult ;) | |
|
stensth Bra ljus där va? Kanske inte snyggast men det är f*n funktionellt med ljus på taket! |
|
|
Ärligt talat så vet jag inte hur ljuset va... Satte bara dit ljusboxen för skoj skull och tog ett kort! Men bara 3st Hella 3000 lyser inte på långa vägar lika bra som 3st Lightforce 240! Men smakar det så kostar det! |
|
|
Länk så ser det ut med 3 xtra ljus =) |
|
|
Tycker själv om att ha stora och många extraljus. Men frugan oponerade sig när vi köpte vår 325ic e36. Jag vek mig och monterade små ljus som ni kan se i länken Länk Jag är nu helt nöjd med ljuset. Även om det är en kompromiss. Och det är snyggt och lättskött, inget "överhäng" utanför originalfronten |
|
|
kan säga en sak med mina extraljus det är att de syns ej innifrån cupen och det är ju alltid plus =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.