AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
7.746

Import av "trimmad" bil?

Sida 1 av 2
Funderar lite på att importera en BMW från Tüskland. Har hittat en som är, vad man skulle kunna kalla, trimmad. Den har alltså högre effekt än vad som är från början. Det finns papper på alla förändringar av bilen och vad jag förstått så är den godkänd i Tyskland.

Kan man ta in en sådan bil? Hur fungerar det med besiktning etc?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nej, det kan du inte. Du kommer aldrig kunna registrera den bilen i Sverige - försök inte ens. Det finns gott om exempel på folk som importerat bilar med ändringar införda i Fahrzeugbrief som inte kunnat registrera dem. En god vän till mig importerade en chippad A6 2,7T Quattro med enda förändringen att bilen var chippad. Det blev tvärnit för registrering, han var tvungen att åka tillbaka till tyskland, regga om den i originalskick och sedan ta upp den till Sverige igen. Det kostade en slant så att säga.

Det som är problemet är att förändringarna är införda i fahrzeugbrief. Hade den varit trimmad utan att detta var infört så hade det kanske gått eftersom trimning i många fall inte avslöjas. Nu med ändringarna införda kommer du aldrig kunna registrera den.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Ah, ok! Tack för ett snabbt svar.

Men om det inte är upptaget i Fahrzug-beviset så kan det gå vägen? Och att man sedan kan registrera om den i Sverige efter att trimmat den här? Eller gör man inte det med bilar i Sverige som chip-trimmas här?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Är en effekthöjande förändring införd i fahrzeugbriefet ska bilen som sagt underkännas vid registreringsbesiktningen.
Vad man kan göra i det fallet är att få bilen återställd, och sedan få intygat av en märkesverkstad att bilen är återställd till sitt ursprungliga utförande.

Chiptrimning är aldrig tillåtet i Sverige, och kan därför inte heller införas på registreringbeviset.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Aha! Det är ju lustigt att så många företag kan leva på att chipstrimma bilar! :) Kanske är så att det är tillåtet att trimma men sedan inte att köra?

Ibland ser man (exempelvis för Saab) att det står i annonser att en bil är chipstrimmad från fabrik. Men det måste väl vara galet; borde väl inte skilja på om Saab eller MotorNord gör det?
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Vissa bilmodeller har samma motor i flera steg med olika effekt. Exempelvis VAG:s 1,8t motor eller Saab:s hederliga 2,0t som finns i olika versioner där egentligen allt som skiljer är programvaran. Då brukar det talas om "chippad från fabrik". Det är kanske det du tänker på...?

Kan ju vara så, har bara sett det i annonser som sagt. Kommer detta att ändras i och med att vi är med i EU?

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Den enda chippning "från fabrik" som jag känner till var Saab som sålde 190 hk kit till sina 150 hästars 9-5 för några år sedan. Det var verkligen en chiptrimning i efterhand, inte en motor som såldes i olika effektnivåer. Detta var onekligen tillåtet och alla garantier gällde också efteråt.

När det gäller chiptrimning i Sverige så är den som sagt otillåten men eftersom det nästan "aldrig" går att se om en bil är chippad så kan företag som säljer chip fortsätta att vara verksamma.

//Lövet

Hur är det med Alpina-BMW:ar då? De kan väl vara både chips-trimmade samt har större volym på motorerna... är de heller inte godkända?

Fast de är väl så från "fabrik", kanske? Den uppgraderingen sker inte i efterhand?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Alpina anses som egen biltillverkare så alla deras modeller är godkända att registrera i Sverige. Däremot så kan du inte registrera Hartge, AC-Schnitzer, Racing Dynamics modifierade bilar i Sverige. Inte heller Brabus, Carlsson, Oettinger, MTM osv kan registreras i Sverige om ändringarna är införda i Fahrzeugbrief.

//Lövet

Jesperado,

Saab och volvo har iallafall tidigare haft godkända trimmningssatser har jag för mig som går att typbesiktiga om. 9-5 2,0t hade en effektökning från 150 till 192hk om jag minns rätt.

Har för mig att det fanns chippning till Volvo 945 Ltt också som var/är godkänd.

Stämmer som Simon skriver likadant är det för Porsche:s trimmning av till exempel 996 Turbo, det pratades om en förändring mot Tyska regler kanske går fortare nu när dom värsta bilhatarna har fått minskad makt.

Mvh Stephan
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
simon_en: En biltillverkare kan mycket väl prova och få typgodkänt samma bilmodell med två olika mjukvaror för motorstyrningen. Då kan man köpa en "chiptrimmad bil" som ändå är typgodkänd...

Jeppe

Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Med tanke på att motorn som sitter i saab 9-5 2,0t 150 hk (som nämdes ovan) är samma motor som sitter i 9-3 154 hk, 9-3 185 hk, och 9-3 200 hk så kan man ju i praktiken säga att det "chippade från fabrik" eftersom det endast är programvaran som skiljer.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ja men skillnaden här var att du kunde köpa en 150 hästare och sedan åka in i efterhand och "chippa upp den" till 190 hästar. Inte bara välja mellan tre olika trimningsgrader vid nyköp.

//Lövet

Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Länk

Som jag tolkar pressmeddelandet: är bilen godkänd i tyskland är den det i Sverige med! (nu borde det alltså bli fritt att importera motorstarkare modeller av de "små" tillverkarna som Kellener och Hamann)

/// Viktor
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
Men inte redan idag glömde jag tillägga, hursomhelst tror jag att förslaget är ett steg i rätt riktning...

/// Viktor
Lusläser man förslaget ser man att import för eget bruk från tredje land avskaffas, trist om man någon gång skulle vilja ta in en jänkare...
Kommer det att accepteras av Sverige? Blev ju en kraftig debatt senast det var aktuellt...

Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
ViccoA: Det var ju en intressant tolkning, men jag tror inte att den praktiska användningen av de nya reglerna kommer att följa din tolkning. Skillnaderna kommer sannolikt att bli väldigt små...

Jeppe

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.