|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| ja har du inte två kablar där bak så är de lika bra att du släpper den tanken, för då måste du dra helt nya och de är inte så lätt de.. | |
|
huggarn: fel, fel och fel... är det inte dags att en gång för alla avliva myten om att det är så himla svårt? har man lite grundläggande kunskaper om hur man läser beskrivningar så är det långt ifrån omöjligt.... Finns väl ett flertal personer här på forumet som har genomfört operationen... Jag själv är en av dem, fast jag har int efått liv i hastighets-mätningen än, har inte haft tid att pilla med det sedan jag gjorde det i somras, och jag misstänker att jag vet vart felet ligger. |
|
| ja hur lagar man kabelmattan? | |
|
Micke_gbg: Ja men då kan ju du ta och beskriva för Chis76 hur han gör då, om de nu absolut inte är nå svårt, är själv j*vligt intresserad av att höra den beskrivningen... väntar ivrigt |
|
|
Är bara att googla lite så hittar du den info du behöver, finns nog redan i andra trådar här på forumet också... Vad du behöver är i princip: * 1 st 18-knappars OBC * 1 st extra kontakt att plugga in i OBC:n om du bara har den ena. Går lätt att få tag på från skroten. Det funkar bra med den kontakten som sitter på alla E36 med något "maffigare" än analogklockan, fast då måste man knippsa av en plastflärp för att den ska passa. * Kabel * Verktyg (t.ex skruvmejsel, tång, osv) * ca 1/2 - 1 timmes tid Rekommenderat är också att skaffa en extra sådan kontakt som sitter bak i kombiinstrumentet för man behöver några extra stift från en sådan. Även den kan man få på skroten... Jag fick båda kontaktdonen gratis när jag köpte 18knappars OBC:n från skroten. Jag fick också blinkersspaken med BC-knappen på gratis, denna spak är helt frivilligt att byta, det funkar utan, om man inte redan har BC-knappen också, fast att man inte kan bläddra sidor från ratten utan den). Beskrivningar hittar du bland annat på: Länk Länk Finns nog ett flertal länkar från andra trådar i det här forumet också... med det var dessa instruktioner jag använde när jag bytte från 8-knappars klockan/temperaturdisplayen till 18-knappars OBC:n. |
|
| Finns väl ett flertal personer här på forumet som har gjort detta... magican har väl gjort det också har jag för mig... | |
| jag har gjort de o de va inga som helst problem | |
| move X1070-pin17 (ground) to X1071-pin13, dom betyder vad? vad är x1071? | |
| Cruser: det betyder att du ska flytta pin 17 på kontakten x1070 till pin 13 på kontakt x1071... vilken kontakt de olika beteckningarna står för står även det i beskrivningen... | |
|
ok, tack kostar en stor dator på skrot/ny? |
|
| Det är nog ganska varierande vad den kostar på skroten... Göt lite förfrågningar på Bildelsbasen. När jag letade varierade priserna från 500 kr till 2500 kr. | |
| I vilka bilar kan det finnas en chans att det är fördraget båda kontakterna då? Jag har ju bara den där löjliga checkcontrolen med digital klocka men om det kan finnas fördraget för färddatorn så kan ju det vara kul att trycka i utan att behöva göra en massa tattar kopplingar :) | |
| är nog knappast fördraget i nån bil som inte haft stora från fabrik, och nån bytt till lilla under årens gång.. men dom få kablarna man kopplar in sig på är busenkla och det e skit lätt o få de snyggt | |
| har int läst besk. än, men är det bara från gammla kontakten man för över kablar till den nya? eller får man dra från nått annat ställe oxå? | |
| vad heter den på bildelsbasen då? | |
| man får dra 4 st från instrumentpanelen! | |
| behöver man alltså lossa instumentpanelen då? | |
| japp..2 skruvar! | |
| är ratten oxå ett måste att ta bort? Install the turn signal stalk= vad är det? | |
| ja tar inte bort ratten, visst känns de som man ska bryta av mätarhuset men visst går de.. de e om man ha en blinkersspak med extra knapp för menyerna i datorn | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.