AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.859

Någon som har tittat på denna E39 M5 på GeMo i Malmö?

Sida 2 av 3
Lindeberg
Låter ju lovade Stefan:)
Med andra ord behöver man inte lägga till 50tusen bara för att få en -00 ist'ället för en -99.... Finns ju fina -99or med!
Hoppas det inte gör nåt att jag lånar tråden lite..:D
Chimeras
"Vanosen är ju samma på alla M5 e39 så varför skulle det va ett problem på just 99-00.
Den uppgraderades med en backventil 01 men det va bara för att få bort missljudet som inte är skadligt.
LMM är väl också samma på alla årsmodeller=lika ohållbar.
Så min slutsats är att man kan lika gärna köpa en 99-00 som en 01-03 om man räknar driftkostnad.
Om man nu inte måste ha en DVD baserad navi och 16:9 display: )
Det som är värst är nog föregående ägare som inte har haft råd att serva och åtgärda fel som har varit tex LMM. IP: ...[6.43.81]"

Märkligt att en del ändå inte förstår fast det finns svart på vitt.. suck.. men det är väl därför man kan sälja älgskit i fina glasburkar oxå.. INGENTING kan förvåna mig i den här världen längre...

"BMW Är en bra bil.. men inte alla.."
Chimeras
Lindeberg.. Vi pratar inga 50000 :-.. 50000:- är 3 normala servicebesök.. och absolut inte om det vill sig illa med en motor från 99- halva 01.. Jag har själv en 99:a som är som ny i kaross och invändigt. MEN den tidigare ägaren fick ett ordentligt motor-ras. PGA dåliga cylinder foder (se stället där kolvarna åker upp och ner i ;-) Varpå inte bara kolvarna skar utan en del annat smått och gott fick smaka på lite felriktade krafter. Motorblocket.. Ventiler bla bla bla.. Den "överkomliga extrakostnaden" kostade honom en begagnad motor (2003) från skroten med 1600 mil på nacken 140000:- + montering på en BMW verkstad för 40000:- = 180000:- Vilket jag har kvittot på. Så där har du en liten fingervisning om vad det är för division bilen spelar i..Om det skulle hända något. Inga toyota-priser direkt. Jag å andra sidan är jättglad över att ha en jättefin 99:a med en motor från 03 som nu gått 4200 mil. Har du täckning för vad som kan hända med en M5:a mellan 99-01 så ska du absolut handla en.. Men har du svårt att lägga en genomsnittlig summa på ca 4-5000:- /mån på den ska du köpa något annat. Kolla upp vad en "service 1 & 2 kostar samt hur långa intervallerna år. JAg försöker inte skrämma dig på något vis.. Vill bara inte att du ska få en chock ifall att det händer din "billiga M5:a" Så tro inte för ett ögonblick att man kan "spara" 50000:- det kan du mista i ett ögonblick eller mer därtill..

Lycka till med ditt val..

"BMW Är en bra bil.. men inte alla.."
Lindeberg
Du lyckades skrämma mig...
ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Klart att det kan bli dyrt, det kan det bli med alla bilar,Men inga 3st servicar för 50000kr....Jag tror att Insp 2 kosta ca:8000kr och den gör du inte varje år precis den är gjord vid ca: 7500mil på min.Vad Insp 1 kosta kan jag inte svara på, men det är ju billigare än 2an.Jag gjorde olje service nyss och det kostade ca:3000kr
2st LMM kostar ca: 7000kr att byta.
Bromsar runt om med skiver o belägg ca:15000kr
Så man bör ju fundera lite innan man köper en,
Och service intevallerna beror på hur man kör, men ca:2000mil
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Jag skulle vilja ha lite statistik på hur många motorer som har rasat pga cylinderfodrena.
M5an är ingen billig bil det tror jag alla är medvetna om men man behöver inte överdriva.
En 99-00a som är servad och skött som den ska är inte en sämre bil än en 01-03.
Lindeberg
jimbmw850 och stefan har lyckas ta ned mig på jorden igen... Alla bilar kan ju åka på motor ras... Klart att en m5 motor är lite dyrare än en 325as...

Men är det oftare m5or rasar än andra bilar? Menar om bilen är servard som den ska, inte gått mär än 15tusen så borde man inte smälla på otroliga kostnader? Allt kan ju hända man har otur..

Sett en del bilar som har bytat avgassystemet till nåt trimm, kommer ej på namnet. Bytat Vanos så det inte låter som en disel eller nåt... Ger sånt hära någon effekt eller är det enbart för ljud och utseendet?

LMM står för...?
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
LMM=Luftmängdmätare
Vanosen kan låta lite när bilen är kall.
Avgassystemet är nog mest för ljudet det gör ingen märkbar skillnad.
Hittar du nån fin bil så kolla mätarställning och servicebok.
Mätarställningen kan din BMW verkstad kolla åt dej för en slant och det är det värt
Bj
4.789
BjörnB
Ferrari F430 -09
BMWSC #367
"Mätarställningen kan din BMW verkstad kolla åt dej "

Skulle vilja påstå att dom inte alls kan det om det är "ordentligt" gjort.
Visst kan det vara bra att kolla med BMW men ring även runt till verkstäderna som servat bilen och försök verifiera mätarställningen.

Racerbilen: Länk
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
"Mätarställningen kan din BMW verkstad kolla åt dej "

Skulle vilja påstå att dom inte alls kan det om det är "ordentligt" gjort.
Visst kan det vara bra att kolla med BMW men ring även runt till verkstäderna som servat bilen och försök verifiera mätarställningen.

Märkligt nog uppträder inte samma hysteri om någon har funderingar på att köpa en E39 540. "Nänä, köp inte en -97, lägg till lite pengar och köp en -01 istället"...

Självklart är det mestadels "bättre" att köpa en så ny bil som möjligt vilket inte per automatik betyder att det är en bättre bil. Men den är åtminstone nyare...

50.000:- för 3 servicebesök, det känns som om någon tullat på julglöggen lite för tidigt...

Jag tror inte det är många på detta forumet som provat så många E39 M5 som jag gjort. Är man noga vid kontrollen av dokumentationen så är det inga problem att hitta en -99/-00 av E39 M5 i mycket bra skick. Slarvar man så kan det bli dyrt men det gäller alla prestandabilar.

Vanosreparationer är inte speciellt vanliga hos E39 M5 även om det finns folk som tror det. Jag har rätt mycket kontakt med servicefolk på BMW i Tyskland och deras uppfattning stödjer min egen.

Den största kostnaden med E39 M5 (förutom kapitalkostnaden) är rimligtvis försäkringskostnaden, inte servicekostnaderna.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

Lindeberg
Får man höra med någon m5 ägare vad ni betalar i försäkring ungefär?
Hittat ett par st på blocket som verkar lovade.

kilroy, du nämner att du testat många m5or. Har du någon erfarenhet om vissa går mkt sämmre än andra eller?

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Lindberg: vill du få en uppfattning om vad du skulle få betala i försäkring så är det bästa att hitta ett regnr på en svensksåld och sedan surfa in på de olika bolagens hemsidor så är det bara att knappa in så får du premieförslag. Själv kollade jag för några månader sedan och skulle då få betala knappt 10' per år. Som jämförelse så betalar jag drygt 7' för min 530. I mitt fall så är inte försäkringskostnaden någon anledning att inte köpa en M5 utan det är behov av kombi och automatlåda som är de parametrar som är svårt att få med i M5-köp. En Alpina B10 V8S Touring är väl det nämaste man kan komma men tyvärr dyrare i både inköp och försäkring.

___
//Ulf
Lindeberg
Har varit inne på både folksam och trygghansa. Både står det speciella regler krävs....testade säkert 8st m5or varav 1 säker svensksåld. (stod det iaf)
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Lindeberg:
Lyft telefonen och ring stället.

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Ma
23
Mallo
BMW M5 -00
Jag betalar 13k/år i försäkring. Bilen står i garage, jag är 38 år och har haft 5 skadefria år. Jag förstår att pratet om reparationskostnader kan avskräcka men jag tror det är från hjärtat. Alla som äger en M5, kanske speciellt den i tråden omtalade -99, -00 besväras av (i inköp) billiga M5:or som folk behöver bli av med snabbt då konkursen är närliggande. Värdet sjunker ju på våra pärlor :) I alla fall då det handlar om att reparationskostnader som mest handlar om dåligt skötta prestanda bilar. Jag har själv precis köpt en -00, svensksåld, M-testad och nyligen renoverad för 54k på Danderyd BWM (som en följd av slarv). Jag anser ochså att det inte finns någon större anledning för ett märke som BMW att göra några förändringar på en så "ny" motor om man inte upptäcker svagheter men för den sakens skull är inte BMW M5 -99, -00 någon dålig bil, det är fortfarande kvalitet vi pratar om.
kilroy
Lindeberg*

Jag betalade för min förra E39 M5 10.336:-/år. Det var en -00, importerad, en ägare i Tyskland samt killen som importerade den. Jag hade samtidigt min hemförsäkring samt min dykutrustning i samma bolag.

Min nuvarande M5 är försäkrad i ett tyskt försäkringsbolag, den ingår i tjänstebilsflottan hos ett av de företagen som jag utför uppdrag till. Den är därmed gruppförsäkrad och jag betalar inte mer än ca 450:-/månad så den är inte representativ i sammanhanget.

Jag har provkört ett antal M5 som gått markant sämre än vissa andra. I de flesta fallen så handlade det om icke utförd service. I något fall var kopplingen slut. Ett fåtal har varit "sunkiga" dvs gett ett slitet intryck med kaross- och lackskador, ofräsch inredning m m.

De flesta har varit helt OK men där en investering på 10 lakan skulle få bilen till ett mycket bra skick.

Rent maskinellt har de flesta varit i bra skick. Jag har provat några 20.000-milare och de har faktiskt varit helt OK. Problemet med M5 som gått 20.000 mil är ju att de är iskalla den dan man vill sälja den.

Jag har kört en del M5 med vanosrassel vilket inte påverkat prestandan alls.

Koll av dokumentationen är A och O. Lita inte på uppgifter som "miltalet är kollat på BMW". Kontakta samtliga ägare, kolla serviceintervall, kolla besiktningspapper, kontakta de företag som utfört service, även de tyska företagen. Lägg upp en metodisk tidslinje för bilen från tidpunkten då den såldes till dagens datum. Lägg in ALL dokumentation i tidslinjen med datum och MILTAL. När det är klart upptäcker du snart om det finns luckor i tidslinjen och om dessa luckor kan ge misstankar om mätarskruvning eller fusk med service.

Mvh kilroy

Lindeberg
Kilroy har ju flyt med sina 450kr / månad.
Hade varit kul att få ett finger på ungeför vad de drar?
kör min 325a på 0.9 landsväg och 1.3 i stan.... Detta är inte gas hela tiden då:)
Antar att siffrorna är 1.1 landsvägoch 1.7 i stan. HUr var min gissning?
ji
42
jimbmw850
850iA-92
M5-99
Hej,
Jag kör min på 1,36 enligt färddatan,(blandat)Plus lite gas har och där.
Men du kan ju köra billigar och dyrare, det beror ju på hur du kör.
Jag tycker dom går ganska billigt för vara en bil med 400hk,
Lindeberg,har du hitta någon bra på nätet än?
Mvh Jim
kilroy
Lindeberg*

Om du bekymrar dig över bränsleförbrukningen så skall du nog fundera ett par extra gånger innan du funderar på en E39 M5...

Dom drar inte mer än motsvarande prestandabilar från andra tillverkare men någon billig sopparäkning blir det inte.

Mvh kilroy

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.