AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.854

Någon som har tittat på denna E39 M5 på GeMo i Malmö?

Sida 1 av 3
Pajazzo
Länk

E39 M5 på GeMo i Malmö. Någon som har någon erfarenhet från bilen eller firman?

-------------
Ma
104
Mathias
Bmw 745 iA-02
Ford Mustang Mach 1 -03
Chevrolet Camaro Cab-95
Bilen vet jag inget om, har dock varit intresserad av andra bilar från firman som oftast har bilar till vettiga pengar, de som jag tittat på har dock varit både skruvade mätare och krockade efter närmre kontroll med Carfax. Oseriöst enligt min åsikt.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
När jag bodde i Malmö så var jag och kikade på den här bilen --> Länk en jagga som skulle ha rullat 10 000 mil dryg och skulle vara i bra skick. När jag kommer dit så blir jag av en äldre säljare ombedd att inte röra bilen när jag börjar titta på bilen. Bilen visar dock sig vara väldigt sliten och hans bemötande gör att jag lämnade hallen.

___
Bilbloggen: Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Mugge,

Hahaha, det ställer XJ40:s kvalitetsproblem i ett helt nytt ljus. Jag körde en riktigt murken Daimler -90 förra året men den fick man minsann röra. :-)

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Det är fina vagnar ändå :-)

___
Bilbloggen: Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Ja, det måste man säga. Särskilt tolvorna.

M5:an Pajazzo länkar till ser sliten och trist ut invändigt. Köp en annan bil, det finns många fiskar i havet.

St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Hur kan du säga att den ser sliten och trist ut invändigt när du bara sett ett par suddiga bilder?
Mitt tips är att åka och klämma och känna om det inte är alltför långt att åka.
Och framförallt kolla mätarställningen och serviceboken.
Chimeras
Jag kommer aldrig att förstå varför man inte lägger till lite mer pengar till en 01-03 istället.. Eller köpa något helt annat.. De flesta borde väl vid det här laget veta vilka barnsjukdomar/defekter just 99:or samt första hälften av alla 00:or har.. Märkligt.. Varför chansa..? "BMW ÄR en bra bil.. men inte alla.."
Vilka är det som uttalar sig? De som ej har haft -99:or & -00:or.
Lyssna istället på de som har haft dessa modeller.

Priset & skicket avgör vilken man köper "99-03".
Folk som söker en bil i utställningsskick kan köpa en ny istället.
Vrak borde skrotas & ej säljas.

Visa användare
758
bilfreak
Z3 Coupé
varför man inte väljer att köpa en 01-03 istället för tidigare modeller..?.. mm jag tror att ekonomin i de flesta fallen sätter stopp för det..kanske är ekonomin tärd redan vid inhandling av en -99 och däför finns det absolut inga möjligheter att lägga ytterligare 50-100k för att få en nyare bil ..

Chimeras
Har haft dessa årsmodeller och har bekanta osv.. Och min uppfattning om dessa motorer är ju väl dokumenterat och vida känt.. såklart svider det väl i själen om man sitter på en sån modell och få bli påmind om det ;-) Har man inte råd ska man inte ha är min livsfilosofi.. Har man knappt råd att köpa en "billig" 99:a så har man förmodligen inte råd att serva och underhålla den.. än mindre reparera den heller.. .. Men VARFÖR köpa något som uppenbarligen har mer problem än andra.. Valet är som tur valfritt på denna jord.. :-) precis som rätten att uttala sig:-)

"BMW Är en bra bil.. men inte alla.."
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Om man tuggar på marginalerna redan vid inköpet av en exklusiv bil, typ M5 E39, så ska man avstå. Visst, de kan verka "billiga" när man ser inköpspriset rakt upp och ner, men driftskostnaderna är inte lägre än när bilen var ny och kostade en förmögenhet att köpa. Snarare tvärtom för en bil som har sex-sju kanske hårda år på nacken.

Risken är dels att man ruinerar sig, dels att bilköpet ger en massa problem som förstör nöjet och vad har man då uppnått? Kanske bättre att leta en riktigt fin M5 E34 och ha några slantar över till att hålla den på topp. I mitt tycke en coolare bil än E39an.

Själv valde jag mellan att köpa en ny eller nästan ny BMW 3/MB C-klass med bra motor för cirka 400 000 eller en XJR (gammal drömbil) för 200 000 och acceptera att den kostar mer i underhåll och reparationer (och V-power). Har icke ångrat detta ett ögonblick utan njuter tvärtom varje dag av en bil som grannen garanterat inte har.

kilroy
Chimeras*

Mig veterligt är inte din uppfattning om dessa motorer väl dokumenterad och vida känd...åtminstone inte på AP.

För övrigt förstår jag inte varför vissa medlemmar börjar yra om ekonomin. Ärligt talat är det inte ekonomin som styr vilken bil Pajazzo skall köpa.

Det är inget fel på -99/-00 E39 M5. Det finns hur många bra exemplar som helst, det finns en och annan sunkig men dom upptäcker man ju snart.

Pajazzo*

Jag har lite info om bilen, du har den i din mailbox redan.

Mvh kilroy

"Med ett hyfsat järnrör kan man slå världen med häpnad"

74
72
745i
BMW 745 i-81
BMW 750 i-96
BMW M5-00
Hej.....måste bara tillägga att det är skicket som avgör....har en M5 från 1999.
Körd ca. 112 000 km ....inga brobleem som helst...drar olja ca. 1 liter på 3500-4000 km....Betalade över ett år sedan 180 000 kr kontant.Sen har den ALL utrustning + "facelift". Kanske hade tur den gången. Men det var många på kroken...
Kollade igenom bilen innan jag köpte den.....
Chimeras
Det är fascinerande.. Frågar man 10 personer får man 10 olika svar/reaktioner.. Mao det finns en profet i varje människa;-) Om nu motorerna var så kvalitativa och felfria på 99-00 så undrar man varför BMW gjorde dessa radikala förändringar/förbättringar på 01-03:s motorer..? min vilda gissning ;-) blir nog uppkomna svagheter som idag ÄR väl dokumenterade om någon har missat det.. Om motorn hade lämnats orörd hade m5:ans rykte/status äventyrats än mer negativt .. naturligtvis med minskad försäljning och badwill för märket.. Förmodar också att BMW inte uppdaterar en helt nyutvecklad motor efter 1 säsong för att de har för lite att göra på verkstadsgolvet.. Motorn hade defekter.. så enkelt är det.. de som klarat sig utan motor-ras eller onormalt hög oljeförbrukning/vanosproblem.. cylinderfoder/kolvar.. är bara att gratulera. Men varför chansa..? det kan man göra på lotto.. Ett motoras med motorbyte innebär 100000-150000 beroende på vem som gör jobbet åt dig.. Du kan alltså behöva köpa din "billiga M5:a" 2 gånger.. För mig är det inte svårt att gissa vilka människor som överhuvudtaget överväger att köpa en 99:a.. Helt enkelt för att få äga en drömbil för överkomlig summa.. Bara för att man KAN köpa den betyder det inte att man har råd att äga/köra den.. Och vad blir lidande då..? Jo.. Verkstadsbesöken.. Summa summarum.. Huxflux blir det panik i leden som inte klarar av att hålla den rullande.. och därför finns det det 99-00:or som kostar från 160 tusen och uppåt.. där bara gud och den tidigare ägaren vet vad som gjorts och INTE har gjorts på bilen.. Ett litet tips till dig som ändå vill åka m5 e39.. Räkna med en kalkylerad budget på minst 3-5000:- /månad för löpande sevice/underhåll.. dvs om inget onormalt inträffar..

"BMW Är en bra bil.. men inte alla.."
Lasse Karlsson
Chimeras!

Självklart har du rätt!!!! Varför skulle ett vinstdrivande företag lägga ner massor på uppgraderingar?? om det inte var så att de var tvugna för att upprätthålla sitt rykte/status osv?? Kostade säkert BMW multum, med alla motorblockbyten, Vanosbyten, givarbyten osv, som man måste göra på goodwill eller garantirep!!!!!

Sen finns det förstås 99:or och tidiga 00:or, som är repade/uppgraderade eller bra skötta, så de sluppit dessa problem, och därmed också säkert är i bra skick! men jag skulle som du inte chansa!! Man blev ju ganska skeptisk till att överhuvudtaget köpa BMW M5 E39 när man läste om modellens alla fel och brister, problem, dyra reparationer osv, osv här på Forumet! Men ju mer man läst, har det bättre och bättre framgått att alla problem till allra största delen funnits på de tidiga modellerna!!

Kan jämföra med nya Saab 900 som kom 94. Massor med fel och barnsjukdomar gjorde 94 och 95 års modell till mindre skräckexempel!! medan 96 och framåt var en väl rekomenderad bil!!

Men visst!! Hittar man en fin välskött M5 99, där ev brister åtgärdats tidigt, och som sedan vårdats med omsorg, så är det säkert ett bra köp!! Men på dessa modeller är det nog bra mycket bättre att lägga 30-40 tusen mer, för ett riktigt bra ex, än att bara stirra sig blind på det billiga priset!!

Själv kan jag bara säga att jag är supernöjd med min 02:a, och den har gått helt problemfritt i dryga 1 och ett halvt år! Har inte haft några problem som gjort att man skulle ångra köpet, tvärtom!! Underbar kärra till "vanliga" pengar som har det mesta!! Så jag ska inte klaga!!

HA DET!!!!
För folk som ej vet vilka uppgraderingar som har gjorts på M5 E39.

Länk

Lasse Karlsson skrev:
Alla vet ju efter att läst på detta Forum, att Vanos i allmänhet rasslar på M5 E39 modell 99 o 00, att 01:ans modell uppgraderats med en backventil, som håller kvar oljan i Vanos och därmed slipper man rasslet! Rena Vanosras är utmordentligt sällsynta! i allmänhet är det annat som spökar på denna kärra, när den går "taskigt" än själva Vanosen, ex: igensatt bränslefilter, LMM, taskiga magnetventiler mm.mm! Att Vanos blir den uthängda delen i detta sammanhang beror mycket ofta på dåligt pålästa BMW-verkstäder!!

Kopplingen är alltid uppe till diskution! och om detta har jag lärt mig: kör man bilen som man ska, med gas då kopplingen är fullt uppe, är den lika hållbar som på vilken bil somhelst! Men med massa slir på densamma och 400 kusar bakom, ja då rasar det snabbt!

Sen kan man ju tillägga att i Mars 00 uppgraderades motorn med bättre foder, vilket i många fall fick ner den stora oljekonsumtionen som kunde förekomma på tidigare modeller! Dock berodde detta på felaktigt handhavande av förste ägaren som körde in bilen fel! Är också av den uppfattningen att kör man bilen rätt, servar som man ska, och sköter den på ett bra sätt, så rasar inte Vanos osv, men det är ju min åsikt!

Annars är det en underbar bil, till helt rätt pengar efter några år! min var som ny när jag köpte den i maj förra året för strax under 300.000 och då var den bara dryga 3 år! Riktigt mycket "kanon" bil för de pengarna enligt mig!!
Lindeberg
Var bara tvungen att skriva att det är riktigt bra läsning när man går i tankarna på m5 E39.... Det hära med -99orna blev jag dock lite orolig över!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Lindeberg har du lästbegagnatguiden för E39 modellen? Länk

___
Bilen: Länk
Lindeberg
Japp, jag har läst det.
Läste att det sitter en vanos / cylinderrad och det skulle kosta ca 16000:- / vanos om dem går.
Men vad är en vanos? Aldrig hört det förr...
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Vanosen är ju samma på alla M5 e39 så varför skulle det va ett problem på just 99-00.
Den uppgraderades med en backventil 01 men det va bara för att få bort missljudet som inte är skadligt.
LMM är väl också samma på alla årsmodeller=lika ohållbar.
Så min slutsats är att man kan lika gärna köpa en 99-00 som en 01-03 om man räknar driftkostnad.
Om man nu inte måste ha en DVD baserad navi och 16:9 display: )
Det som är värst är nog föregående ägare som inte har haft råd att serva och åtgärda fel som har varit tex LMM.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.