|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
100Kr/styck eller helst 600kr för 6st. Du ska inte öppna bränslehuvudet, då får du räkna med problem!! dessutom är det väldigt svårt. Det du ska göra är att plocka loss den skruv (på bränslehuvudet) som sitter på den sida som är mot vä-främre lysen, det finns bara en skruv på den sidan av bränslehuvudet och tar du loss den sitter den fjäderbelastade pinnen instucken i x-led. Ta loss den försiktigt pga av lösa delar och kontrollera om pinnen är repad, då måste du putsa upp den med Autosol annars är det bara att byta bränslehuvud tyvärr. |
|
|
Såg i din bilblogg att du jobbat på ordentligt men genomgången av vad som orsakar din tomgång. De siffrorna jag uppgav 20% avviklese och minst 10 i kompression har jag fått från en tysk bok (från en tysk gubbe) som behandlar 3serien E21 mycket seriöst, den heter Jetzt helfe ich mir selbs 323/320-6 E21 skriven av Dieter Korp. Under 10 i komp + mer än 20% avvikelse = renoveringsbehov!! Blir intressant att se om tomgången blir bra efter rengöringen av blandningsregulatorn, se till att kontrollera bränsletrycksregulatorn som jag berättade om som sitter på vänstra sidan mot fromtpartiet när du ändå håller på. |
|
|
Jo, de enda som egentligen verkade dåligt var att luftflödesmätaren var väldigt smutsig. Om jag förstått allt rätt så sitter regulatorn på/i de där bräsnslehuvudet, på just den sida du talade om. Har inte skruvat loss den skruven, är ute å sågar ner träd på landet nu i helgen men tänkte ta mig en tur ner till garaget i nästa vecka och skruva upp den där å inspektera. Jag hittade en bok från bosch som var riktigt bra, kanske ska försöka få tag påden tyske rackaren du har. Jag tänkte jag skulle försöka skriva ner lite grejer i bloggen, så kan folk se på bilderna och se vad jag gjorde för att få den bra. De e hur som helst trevligt med bilder på grejer, de blir mycket lättare att orientera sig då :) I boschboken så reder dom mer eller mindre ut allt i "stora ord" ang de mesta. Jag är lite sugen på att mäta trycken i de dom kallar "styrtrycket" (eller nått liknande), de vill säga de tryck som hjälper till att styra soppamängeden tillsammans med luftflödesmätaren. Man skulle vad jag förstår få väldigt mycket info om hur systemet mår om man kunde mäta de trycket och ha några siffror att jämföra med. Tar tysken upp nått om de ? Jag hoppas lite på att den ska bli bra, jag har nämligen ett litet problem med "bruksbilen (eller huvudbilen)" 525:an suger i sig olja som ett fyllo och har 6 i komp på två cylindrar så jag tänkte köra E21:an under tiden jag river isär 525:ans motor, men med vinter och kyla och ett absolut behov av bil så vill jag vara ganska säer på att "klenoden" funkar som den ska innan jag sätter igång. Dessutom är jag sugen på att öppna ett bränsle huvud, egentligen bara för att se hur de ser ut, så de e väl inte läge att öppnat sitt eget om de funkar och ett nutt kostar 10lök, men man kanske skulle försöka leta reda på ett som är paj bara för att se hur de ser ut där inne :) |
|
|
Jodå den tyska boken tar upp det, både styr och systemtryck. Jag har även fått tag i ett felsökningsschema som BMW har (hade) på den tiden 323E21 "fanns" för att kontrollera felfaktorer, som tex -bilen startar inte kall! -kontollera kallstartsventil osv. Ja styrtrycket är mycket viktigt tryck, du kopplar in dig till vänster om insuget nära gummibälgen. På min får man demontera en "platta" för att kunna koppla in sig. Man måste ha en T-koppling och jag har ej kunnat fixa en sådan som passar den tryckmätare jag har tänkt pröva med. I mitt felsökningschema så står det vad som gäller för vad, dvs mäter du upp ditt tryck kan jag enkelt se om det är för lågt eller högt och vad som orsakar vad. Min gissning är att ditt styrtryk är lite för högt, med tanke på bränsleförbrukningen. Felet till det kan mycket väl sitta i bränslehuvudet, dvs den fjäderbelastade pinne som sitter i x-led inskruvad i den kan kärva pga repighet. Finns som sagt flera faktorer, vill minnas det finns 4-5 faktorer för varje felkälla, lågt styrtryck 5 =orsaker, högt styrtryck= 5 orsaker. Blandningsregulatorn är också en av huvudkällorna, den fjäderbelastade arm som höjer och sänker "skivan" måste arbeta på rätt sätt. En bra koll är att ha bilen avstängd och bara starta bränslepumpen, dra skivan uppåt långsamt 2 gånger och släpp, den ska sjunka långsamt och se då till att den stannar precis vid en linjemarkering, inte under eller ovanför den för då är fjädern antingen dåligt spänd eller så kärvar det. Den 3e gången du drar skivan uppåt ska du hastigt dra den mycket fort uppåt, då måste du känna ett omedelbart motstånd!! |
|
|
Tjena ! Jag har surfat lite efter den där boken, men inte hittat den, kommer du ihåg var du hittade den ? Jag hittade ingen liten lucka men jag kan väl iof ha tittat på fel ställe, jag har nämligen tillgång till en schysst verkstad i ungefär en månad så då ska jag passa på å tillverka en adapter / t-stycke till min mätare så jag kan mäta de där trycket. |
|
|
Jag hittade inte boken, utan fick låna den av en "tysk gubbe" vars son jag köpte topplock + andra grejor ifrån. Det är möjligt att den bara finns i tyskland. I vilket fall som helst ska du koppla in dig i insuget för att mäta dessa tryck. "Luckan" är inte allt för tydlig, se det mer som en plugg som sitter på vänster sida om insuget (på aluminiumdelen) strax efter där gummibälgen är påsatt med sin slangklämma runt den cirkulära öppningen i insuget. Du ska alltså stå på vänster sida om bilen och blicka rakt mot insuget för att följa min instruktion, men det antar jag att förstår. Jag ska kolla upp den igen. |
|
|
Jag har hittat boken hos Länk vilket mycket riktigt är en tysk site, dom har en massa gammla BMW grejer, ska nog ta å beställa den bums. Ska kolla efter luckan imorron. Men går det nån styrtrycksslang upp dit i närheten av insuget ? // Anders |
|
| Det går ingen styrslang upp till "luckan" eller i närheten av insuget vad jag vet, utan du ska demontera den själv genom att skruva bort den, sedan blir det ett öppet hål som jag inte vet hur man ska koppla in sig i (gänga in sig).Den där tyska boken visar hur detta moment går till, kan kolla upp hur detta under dagen. | |
|
Jag har kollat på din motor på bilderna i din blogg, det jag direkt reflekterade över är hur många slangar du har. Ett tips om du vill få märkbar högre effekt är att plocka bort EGR-ventilen (tror den heter så) dvs avgasrenaren som sitter bakom kylaren (en liten klump som är inkopplad via metallrör) som dessutom har en svart gumislang som löper bla från din insugsdel till själva ventilen/klumpen. Det blir inga problem med besiktningen kan jag lova och du får både mer effekt och ett mer lättarbetet motorrum med mer plats. Om du tittar på din tomgångsinställningsskruv som sitter på Aludelen av insuget, ganska nära den anslutna gummibälgen (dock bortplockad på din bild) så kan du se den där "plattan" eller stället där man ska koppla in sig för att mäta styr och systemtryck. Jag ser den inte på din bild av motorn men den ska sitta där i närheten av tomgångsskruven. |
|
|
AndersLindgren, jag upptäckte att den där tyska boken inte visar det där med styr och systemtrycket, men dock många andra bra saker. Dessa tryck och hur man kopplar in sig framgår av mitt utdrag från BMWs egen mekarhandbok som jag fått faxat till mig. Jag har läst på lite mer nu. Du kopplar in dig med en T-koppling (gängar fast?) in i hålet som uppstår då man lossar på plattan, från den kopplar du in ditt mätinstrument och öppnar sedan ventilen. Du ska mäta med OBSERVERA VARM motor (beroende på att man mäter bara på kall motor om du har startsvårigheter på något sätt vilket jag förstår att du inte har). Du ska mäta dels på "tomgång" och avstängd motor. Tänk också på att du ska aldrig starta motorn, utan du ska tvångsstyra bränslepumpen när du testar tomgång, dvs du tar loss pumrelä+diodrelä och kopplar in dig!! Avstängd motor ska ge 2.7-3.1 bar "Tomgång"(påslagen bränslepump) ska ge 3.4-3.8 bar Om inte dessa värden uppnås ska varmkörningsregulatorn bytas eller/och den undertrycksslang som går mellan varmkörningsregulatorn och insugningsröret bör kontrolleras. Systemtrycket kan också vara intressant, då kopplar du in dig på samma sätt, men har här 2-vägsventilen stängd. Ditt tryck skall vara 4.5-5.2bar och här finns det massor av felande länkar, en av dem är den där fjäderbelastade kolven i bränslehuvudet jag tidigare talade om som kan kärva, men det beror på om ditt tryck blir högre eller lägre än 4.5-5.2bar. För lågt värde= defekt varmkörningsregulator För högt värde=defekt varmkörningsregulator + otillräcklig bränsleretur (dvs kontrollera bränslereturslangen). Intressant är också systemtrycket som tyvärr kan bero på många saker, du kopplar in dig likadant |
|
| De 5 sista raderna kan du strunta i, de ska inte vara med!! | |
| Anders, hur går det med skruvandet? | |
|
Tjena, Det går inte alls, jag har inte haft tid och kommer nog inte ha de på några veckor, men sen ska jag sätta igång, är grymt sugen på å få igång den :) // Anders |
|
|
Jag väntar själv med spänning på om min E21a ska starta efter 9 månaders sömn, får svar på det i helgen! Sedan kanske du kan tala om för mig hur man kopplar in själva T-kopplingen, måste själv få tag på en sådan. |
|
|
kan vara egr ventil tag bort en slang ur ventilen då brukar bilen gå ryckfritt och blir mycket piggare även bättre på tomgång |
|
| AndersLindgren, hur går det?! | |
|
Tjena ! De går väl sådär, meckandet har stått stilla från i höstas tills nu ungefär. Jag var å skulle kruva ihop den å testa i förra vekcan men då tog jag bort induget istället. Packningen där var faktiskt rett så muggig. Så nu tar de väl ännu längre tid innan de blir ihopsatt. Jag återkommer när jag fått ihop den för testning. De var kanske bara lite rengöring som behövdes, hoppas på de :) // Anders |
|
| Ja ibland kan det ju vara så, dålig tomgång är ju typiskt en sådan grej som mycket väl kan bero på igensättningar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.