AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.493

Traktortomgång på 323i E21:a

Sida 1 av 2
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjena !

Var tvungen att köpa mig en E21:a, tomgången är lite orolig på den, lite som en traktor. Har försökt kolla alla slangar å sånt men hittar ingen. Ibland när man gasar på så kan man få små väldigt korta "ryck" också. Har någon nån ide om vad de kan vara ?

Annars måste jag säga att jag trivs med den :)

// Anders
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
E21 orna och speciellt 323 ÄR KUNGLIGA BILAR, har själv en 82a!!

Ditt problem kan bero på mycket, jag har själv liknande på min. Det kan vara allt möjligt. Hur är tomgången orolig, går den upp och ner??

Ditt problem kan vara tillsatsluftsliden som kärvar, då går tomgången upp och ner. För att veta detta ska man nypa åt en av slangarna som styr den, nyper du och inget händer så kärvar det förmodligen och den bör bytas, du kan ha en vätskekyld sådan eller en elektriskt styrd. På min 82 är den vätskekyld, du ser vilket genom att någon elektrisk koppling saknas. Den sitter under insuget ganska nära torpedväggen.

Ditt bränslehuvud kan kärva, blandningsregulatorn, uppvärmningsregulatorn, spridarna samt någon vaccumläcka men som du tydligen redan hade kollat.

VIKTIGA FRÅGOR FÖR DIG;

Luktar/(läcker) det bensin från motorn på något sett?

Hur mycket bensin tar bilen vid normal körning?

Uppträder den likadant kall som varm på tomgången?

Uppträder de små korta rycken oavsett körstil och motortemperatur?

Är din bil svårstartad på något sett?

Har du gjort komptest?
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjena !

Man tackar för svaret, tomgången är stabil på vervräknaren med är liksom stötig eller hur man ska förklara, de känns som att den ska dö stundtals.

När bilen är kall så går den på vad jag iaf tror är förhööjd tomgång, typ mellan 1500 och 2000 varv, då går de hur fint som helst. Det är när den är varm och tuffar på runt 1000 som det blir stötigt.

Rycken uppträder nog bara när man kör lugnt :)

Ingen bensilukt och jag vet inte riktigt vad den tar, ska kolla nästa gång jag tankar.

Svårtstartade skulle jag inte säga, men de e klart när den är kall så tar de några fler varv på startmotorn än när den e varm.

Ska nog göra ett komptest, den ryker lite väl mycket ibland.

// Anders
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Hur går den när du drar ur den på toppvarv?

Känns som om du har ett lite mindre fel, än vad jag först misstänkte!

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Jag tycker den går bra så fort man kör lite mer aggresivt, och när mna varvar ur den så är de inga problem heller.

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Börja kolla det klassiska som tändkablar, tändstift, bränslefilter, luftfilter om du nu inte redan gjort det?

Får du avgasknallar om du gasar hårt?
W_Lexell
hade nästan liknade problem på min e30 323i det kan vara en ventilfjäder som kan va av lr en vipparm, så var min det ryckte och hade så då! Och ett annat fel kan vara luftmängdmätaren om det sitter en sån på e21:an

//Wictor
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
W_Lexell, vad jag vet så går en bil sämre (låte lite mer) med brusten ventilfjäder eller vipparm, ioförsig lätt att kolla bara att ta loss kåpan på 15minuter!!

Luftmassamätaren finns ej utan det är blandningsregulatorn som gäller, den går att kontrollera genom att demontera gummibälgen och kontrollera att den där tunna metallskivan (som arbetar i Y-led under den) inte kärvar eller stannar för högt eller lågt.

Gör ett komptest så kan vi utesluta många punkter, kontrollera sedan ifall någon vipparm/ventil är trasig!!

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Inga avgasknallar !

Soppafiltret är inte kollat, ska lyfta på "locket" å titta lite också. Och kanske ett komptest.

När man komptestar tar man bort alla tändkablar och låter stiften sitta i dom cylindrar som för tillfället inte testas åså kör man runt startmotorn ? Soppa pumpsreläet ska väl också bort ?

// Anders
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Jag tog inte bort soppapumpsreläet och hade inga problem!!

Ett jämnt kompvärde från 10.0 är acceptabelt, 11 är ett bra värde enligt min tyska bok till E21 323/320-6 !!
W_Lexell
jo men på min var en ventil fjäder av det ryckte som satan när man gasa och hände inte mycket. Och på tomgången så lätt det som en gammal traktor. inte svårt att kolla upp heller.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Anders.L, då är det bara för dig att lyfta på ventilkåpan och sedan göra ett kompressionstest så kan vi nog hjälpa dig lättare, hur går det med bilen???
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjena !

Jag har inte haft tid i helgen, men nu i veckan så ska jag lyfta å titta och komptesta, får se om jag hinner idag.

Jag köpte mig en bok från bosch också, de e ju lite utav ett under att de där K-jetronic funkar, fy fan va en massa ventiler och mojutter de finns i de systemet.

// Anders
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tja !

Nu har jag lyft på locket och tittat där under, där var de inga problem utom en massa smeggig olja på insidan av locket och i ventilationen. Hur får man föresten bort, eller snarare tillbaka plåten som sitter över kanalerna till ventialtionen, den verkar nitad, men hur får men dit nya nitar i locket ?

Sen har jag en till fundering, finns det ETK eller liknande även för E21:or ? Den på nätet, realoem, verkar inte ha de ?

// Anders
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tyvärr vet jag inte vilken plåt du talar om? men det var bra att ingen vippa var av!!
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
JO de känndes skönt, ventilerna behöver iof en justering men kan den gå risigt av de ?

Jag ska ta ett kort på plåten nästa gång, dessvärre är jag mer eller mindre dränkt i jobb och man får väl dessvärre prioritera saker man får betalt för över saker som är roliga (meka bil) Ska göra ett komptest så snart jag hinner, man får tacka för engagemanget hittils :)

Den har sugit i sig runt 1.5l/mil, lite högt men visst jag har ju inte haft ägg under pedalen heller :)

// Anders
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Det var högt, min 323a tar/tog drygt 1.2l/mil vid buskörning och mycket grusväg. Jag vet att vid körning autobahn runt 180km/h tar 323E21 från 82-83 ca 1.4l/mil.
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Tjenis !

Nu har jag kompmätt, iof med kall motor men de såg inte så illa ut. Sett framifrån blev de följande: 12 - 10 - 12 - 11 - 12 - 12 bar.

Sen slet jag loss gummimasken till inuget och hittade lite utav en ansammling av gammalt gojs från vevhusventilationen. Det finns på bild i de nyöppnade galleriet :)

Länk

Jag lyfte även på luftmätarens viparm och där nere såg de inte så roligt ut heller. Unrars jag om man vågar öppna den där lådan eller om den aldrig blir sig lik igen om man gör de.

Om min bil tar lite mer soppa än vanligt känns de ju som att nästa felsökning blir runt alla ventiler och grejer, typ kallstartsventil och liknande.

// Anders
An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
En liten till grej, kan ett ventilglapp ställa till det med soppaförbrukningen, de borde de väl inte ? De borde väl vara nåt med sprutet ?
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Du har bra kompression 11,5 i snitt och med en max avvikelse på ca 17%, vilket är inom godkänt intervall med maxavvikelse på 20%.

Jag har själv 11 i kompression i snitt också med 1st 10a, men den sitter på plats 5 framifrån sett.

Du bör torka bort gammal olja i blandningsregulatorn när den ändå är av.

Jag öppnade luftmängdmätaren/blandningsregulatorn och kontrollerade att armen jobbade som den skulle dvs inte stannade kvar för högt eller kärvade på annat sätt (fjädern i den kan bli slapp också).

Jag fick startproblem efter jag satt ihop allt, fick hålla på i 5minuter och nöta av och till innan bilen hoppade igång som den skulle. Men det ska inte hända någonting bara du är noggran, men man blir ju alltid lite rädd när bilen inte är som den ska direkt efter en operation.

Ventilglapp ska inte ställa till det med soppaförbrukningen, vad jag vet!

Kontrollera ifall din uppvärmningsregulator är dålig, du ska mäta resistansen på den samt att den får ström som den ska. Den sitter framme till höger ganska långt nere och ser ut som en liten låda med en smal gummislang och en elektrisk kontakt ansluten.

Jag tror inte på kallstartsventil för då har du en segstartad bil eller en bil som luktar bränsle från motorn!!

Vi borde kunna konstatera att du inte har något allvarligt problem med motorn då kompressionen är helt okej.

Dina spridare kan vara dåliga (jag har 6st bra ligger), antingen läcker dem=bensin luft från motorn, eller så kärvar de, men då brukar bilen vara svårstartad då de kräver ett högre öppningstryck än normalt och man tvingas nöta. Jag är tveksam till att de skulle vara dåliga i ditt fall.

Du har något av eller en kombination av defekt givare (tempgivare), defekt blandningsregulator, uppvärmningsregulator som inte arbetar som den ska.
I värsta fall är bränslehuvudet dåligt som har en liten enhet (fjäderbelastad pinne) som ser till att trycket hålls som det ska, tyvärr går inte den "ventilen" att byta om den är dålig dvs repad = Nytt bränslehuvud som kostar 9700kr. Men du kan plocka ut den och putsa upp den med Autosol om du är försiktig när du tar i och ur den!!

Lycka till med felsökningen, jag har själv gjort allt detta på åmin 323a då jag blir vansinnig på startproblemen jag har samt det nya problemet som gör att jag inte använder 323an längre dvs förhöjd medelförbrukningen från 0.85 till 1.1l/mil.

An
226
AndersLindgren
BMW 525 Touring -92
BMW 540 Touring -00
Man tackar,

Jag har börjat lite smått och gått igenom de mesta, har inte öppnat bränslehuvudet, ska dra ut lite på den operationen :) Ska kolla över om de kommer ström till alla grejer åså skruva ihop å prova. Men de får bli nästa vecka.

Jag uppdaterar med eventuella framgångar, ska se om jag kan prova spridarna också. Vad ska du har för dina ?

// Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.