|
Sida 6 av 7
|
|
|---|---|
|
Jag kan nog med fog påstå, att växellådan är 'BMW-mässig'. Jag körde min 120d drygt 12.000 mil, och växellådan kändes tight och smidig hela tiden. Min 'nya' 320d E90 har samma låda som 120d, och nu efter 1.000 mil har kärvheten släppt och lådan är smidigheten själv. Det lär vara så, att dieslarna har lite mjukare gummibussningar i växellänkaget än bensinmodellerna (för att dämpa vibrationerna från dieselmotorn), men det är inget jag upplevt som störande. /// Gunnar E. |
|
|
0,51 var då i stort sett bara landsväg 70-90km/h Men som sagt, imponerande snål och stark motor :) Shit vad man längtar efter bilen, ska tillverkas V52 så den lär dyka upp efter årskiftet iaf :) |
|
|
Semi - det känns som om man försöker stilla sitt behov genom att gå in här ett par ggr/dag... =) Själv har man ju v9 som leverans! =( |
|
| Och jag vecka 14 :) | |
|
Och jag körde min nyss. :) Min BMW120d: Länk |
|
|
Just fått bilen Ditecbehandlad. Känns hal och fin på ytan. Hoppas den blir lättvättad också. Provtvättade en gång innan behandlingen efter bara 2 dagars körning. Smutsen satt rätt bra då. Här en bild på den nybehandlad: Länk |
|
|
Vad kostade Ditec??? Var tvättar du din bil? |
|
|
Ditec + Glastec 3200 inkl moms. Glastec verkar coolt. Vattnet bara flyger av men frågan är hur länge det håller. Ca 6 mån enligt Ditec. Har ju bara tvättat den en gång och det blev en tvätthall. Kommer nog att lämna in den för handtvätt ibland. Kostar 160 kr där jag fick bilen behandlad. Jag fick tag i en mycket bra telefonhållare också som sitter klämd till höger om växelspaken som du sa. Tack för tipset! Min BMW120d: Länk |
|
|
Sahlback: Kan man få se en bild på telefonhållaren också? Och var köper man den? Är ingen fan av vita bilar men jag måste säga att din är skitläcker, speciellt efter Ditec-behandlingen. |
|
| på brodit.se hittar du hållare till din bil och mobiltillverkaren har hållaren till telefonen | |
| Har en fråga som är något off topic. Har varit ute och kört med 120d idag och det har varit blött och smutsigt ute. Efteråt när jag öppnade bakdörrarna la jag märke till att trösklarna var helt nersölade och smutsiga, verkar som om det "stänker in" och lägger sig skit där? Någon mer som upptäckt detta, för så ska det väl rimligtvis inte vara? | |
|
Det blir tyvärr ganska skitigt på trösklar o dörrstolpar. Särskilt bak. /// Gunnar E. |
|
|
Jag köpte en Ipop igår, vit förstås. :) Grymt bra att kunna ha all musik där och slippa filppla med mp3skivor. Köpte med en 12v-laddare som har inbyggd lineout med inbyggd förstärkare. Blev riktigt bra ljud! Men visst är man sugen på den riktiga BMWkopplingen. Rackarns dyrt bara. Är det nån av er här som har köpt den? Min BMW120d: Länk |
|
|
Sören, ett alternativ är ju Dension IceLink, den är klart billigare. Info finns på Länk ! /// Gunnar E. |
|
|
En kompis till mig har skaffat Ipod interfacet till sin 523 E61. Man pluggar in ipoden i handskfacket och den laddas även genom sladden så inget behov av extra 12v uttag. Har man idrive som ju är standard på 5-serien så kan man bläddra runt bland låtarna på skärmen med idriven eller multifunktionsratten. Om man har väldigt många artister i sin ipod så blir det svårt att få överblick och hitta. Det går inte heller att använda alla playlists som man har i ipoden. Interfacet tar bara första bästa lista och använder den. Jag kollade med BMW och de skulle ha ca 5000 kr inkl. arbete för att montera interfacet i min 116i. Lite väl saftigt tycker jag, speciellt som jag bara har Radio Professional och ingen idrive. Jag kör vidare med AUX istället. Men jag är ju på g att skaffa en 520dT också och där kanske det blir ett interface till ipoden. Ett annat alternativ är att skaffa ett extra aux-uttag i handskfacket. |
|
|
Dension Icelink verkar inte funka på 120 om jag läser deras sida rätt. Verkar konstigt. Min BMW120d: Länk |
|
|
Sören, det verkar inte bättre... surt! IceLink GW500, som kommer i januari, ska ju passa men den kostar 4000, så där spricker budget-tanken totalt. Själv fick jag min TomTom GO 910 idag, riktigt cool apparat! Förutom att den har en riktigt bra Navi, så får det plats sådär 2000 MP3-låtar på det lediga utrymmet på 20GB-hårddisken, plus att den har komplett grafisk Bluetooth-handsfree för mobiltelefonen. Låter riktigt bra när jag ansluter den till AUX-ingången i bilen, och med fjärrkontrollen är det ett nöje att välja bland de dryga 1000 låtar jag fått in i den hittills. Kostade 4.990 hos pixmania.com, helt klart prisvärt för Navi + MP3-spelare + Handsfree! Nu återstår bara utmaningen att montera den snyggt - gillar inte att ha den uppe på panelen med sugkopp på vindrutan, så jag funderar på att offra förvaringsfacket framför växelspaken (då krävs yttre GPS-antenn, den köpte jag samtidigt). /// Gunnar E. |
|
|
Jag kör nog vidare med min navigator i mobilen än så länge men ska man rulla omkring i Europa i sommar så är det nog bättre med en riktig. GPRSkostnaden är rätt svår att ha koll på i andra länder. Det kanske är snyggare att ha navigatorn där nere men också kanske lite större risk att tappa trafikblicken. Fast du kör ju så mycket så du kan väl nästan blunda och köra. :) Den kopplingen jag har på Ipoden nu ger mycket bra ljud och jag kan reglera volymen så det får nog kosta lite mindre än 4-5 tusen om det ska va värt att kunna växla låt också. För man kan väl inte göra nåt mer typ bläddra efter en artist och sånt? /Sören Min BMW120d: Länk |
|
| Ber om ursäkt om det känns som att jag "kapar" tråden lite men vad tycker du om din 320d med KCR? Jag har en sådan på topp 3 på val av tjänstebil. 190 hk / och 380 Nm känns väldigt mummigt. Har du några prestandasiffror? | |
|
Ja, nu har jag inte KCR-box utan en från mehrleistung.com, med likvärdig funktion men till en tredjedel av priset. 194 hk/405 Nm märks, kan jag säga! Har inga egna prestandasiffror, men skillnaden mot original är markant - bilen går som tusan, helt enkelt (sahlback kan intyga, han har provkört). Enda avigsidan är, att förbrukningsmätaren visar 20% för lite, men det kan jag stå ut med. /// Gunnar E. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.