|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
|
Kommer vänta ett par tre månader innan jag åker till ditec tror jag, skulle vara rätt skönt att göra det på vårkanten så man får en rekond samtidigt efter vintern ;) Fick tag i dubbdäck + alu 16" för c:a 7000:- så det är ett vettigt pris. Jo man längtar rätt bra efter att få trycka på startknappen, nu väntar jag bara på besked om när bilen kommer att tillverkas.. Tror dock inte jag får den förräns i januari :( |
|
|
Ska nog också vänta några månader med lackskyddet. Har också hittat 16" fälgar och Nokian WR för 7000. Kanske samma som du. Har 4 köpare till min A4 nu. Synd jag bara har en bil att sälja. :) Min säljare tror att min kommer före jul och jag beställde den i förrgår. Vi får se... |
|
|
Nu har jag ändrat min beställning från M17 till M18"fälgen. Vet inte om den blir lite hårdare men det är så himla snyggt! Fåfängan vann över förnuftet och snodde mig på nästan 6000 till. :) Jag har fått byggvecka 47. Tycker det hade varit häftigt att få åka ner till München och se bilen byggas och sedan köra hem den själv. Det hade varit lite extra när man köper premiumbil. Tänk en premiärtur hem genom Tyskland med ny bil! Återstående frågor... Friktion lr dubb? 16" lr 17"? RFT lr inte? Vilket märke? Har inte kört med dubb på länge men det kanske man ska på en såpass lätt bil som dessutom är bakhjulsdrivet. Hakka5däcket har ju rykte. Bland friktion så verkar Nokian RSi och Conti Viking 3 vara i topp i år. Är det nån av er som kör 17" på vintern? (oj, vad mycket frågor det blev, men jag är nyfiken på ämnet.) /Sören |
|
|
Baserat på erfarenhet: Ta dubbade 205/55-16, och välj bort RFT. För de pengar du sparar på att köpa icke-RFT skaffar du ett BMW M Mobility System II för dryga tusenlappen, så är du rimligt garderad mot punkteringar. Körde Hakka 4 på min 120d, de däcken kan jag rekommendera varmt. Lite läsning med motivering till ovanstående hittar du här >> Länk /// Gunnar E. |
|
BadaBing |
Bra val att ta 18" när du kan välja !! Det kommer du inte att ångra, jag lovar. Jag har själv 18" på vinterhjulen, samma som på sommaren. Fåfängan säger att hoppa mellan 18" på sommaren och 16" på vintern är ett stort kliv :) dock billigare.. 205/50/17 är annars alternativet, då har du fortfarande samma bredd. Bodde inte du i norr ? Då hade jag valt dubbat och förmodligen utan RFT. |
|
Norr, nä jag bor i Elfsborgtown. Oj, 18" på vinter. Om man tar en 17" med nya Gislaved Norfrost 5 205/50/17 så borde det väl bita. Det är ju inte bredare än 16"varianten. Eller Softfrost2. Nokkiadäcken får ofta kritik för buller. |
|
BadaBing |
Ahh, ok.. sorry då är det en annan som köper ny 120 från norr.. De däcken och dimension borde bita som sagt ! Senaste testet jag läste fick Gislaved bra kritik. |
|
Sören, jag har kört 2 vintrar på Hakka 4 med 120d, och definitivt inte upplevt dom som bullriga. Visst hörs dom, särskilt i lägre farter ger dom ifrån sig ett tydligt 'vinande' ljud, men faktum är att de dubbade Hakka 4 (ej Run Flat, förvisso) låter mindre än original-sommardäcken, Michelin Pilot Premacy av samma dimension (205/55-16). Min gamla 120d hamnar faktiskt ganska nära dig (Kinna), det är min 'särbos' son som tar över den - om du vill låter han dig säkert åka med en sväng och lyssna på Hakka-däcken. Då kan du samtidigt få känna hur 120d går med effektbox. ;-) /// Gunnar E. |
|
|
Har du en särbo i Kinna. Då kan jag förstå att det blir massa min i bil. :) Klart det vore kul att köra 120d med effektbox. Köpte du den i Tyskland? Dom är väl mycket billigare där är t.ex. KCR här. Kommer nog iaf. inte köpa RFT men kanske ändå någon 17"variant med dubb pga fåfänga. Hakka har ju kommit med #5 nu och dom får alltid bra vinterbetyg men Gislaved är inte långt efter och sägs vara tystare. Tror skillnaden är ganska marginell i praktiken. Båda är nog bra nog för mig. Blev din bil törstigare med boxen? |
|
|
Jo, jag beställde effektboxen från Tyskland, kostade 239 € + frakt. Bränsleförbrukningen blev faktiskt marginellt, men mätbart, lägre med effektboxen! Borde inte kunna bli så, men jag tror det beror på att det går att åka på högre växel. Jag kommer att få Hakka 5 - ej RFT - till min 320d E90 nu i veckan, ska bli kul att se hur dom står sig mot Hakka 4 som redan det är ett toppendäck. Du får gärna 'provlyssna' dom också, om du är intresserad. Om du väljer 16" eller 17" är väl mest fråga om - som du säger - fåfänga, jag kan inte tänka mig att skillnaden i kör- och vinteregenskaper är ens märkbara. Vad som däremot verkar vara väsentligt på 1:an är, att bilen går stabilare på 205 breda däck än på 195 (som är 'standarddimension' för 16"). Dessutom upptäckte jag att 205/55-16 är BILLIGARE än 195/55-16, troligen för att det är en vanligare dimension och görs i större serier. Fast om du funderar på 17" är det väl 205:or som gäller hur som helst, antar jag. /// Gunnar E. |
|
|
Hittade en fälg som heter Ace Hexan 17" på gummihuset. Snygg fälg! Länk På länken kan man t.ex. välja BMW 1 färg vit och Hexan 17", även sänka den! Coolt. Med ett par Gislaved Nordfrost 5 205/50/17 så blir det 12695 kr. Kanske ca 3000 dyrare än motsvarande 16". Funderar på om det är värt det. Kommer nog fram till att det är det. Det blir ju min första BMW och det vore kul om den blev riktigt snygg. Jag tror Hakka5 är ännu bättre än Hakka4 och dom är ju allra bäst på riktigt isigt underlag men Gislaved är mycket nära i tester och tystare. Jag har ju kört friktion i ganska många år nu så det känns som ett bra val för mig. En sån effektbox får det bli när bilen har rullat ett tag. |
|
BadaBing |
Ser bra ut! Ett annat alternativ är att köpa 17" fälgar från en 330 E46 i samma dimension och köpa däcken separat.. |
|
Om du kommer fram till att du vill köra 16", kan du få köpa mina 16" original BMW Stjärneker 140. Jag hade såna fälgar till både sommar- och vinterdäck på min 120d, så jag sparade en omgång för att använda på min nya 320d E90 som jag hämtade förra veckan. Tyvärr visade det sig att BMW lömskt nog har annan fälg-offset på E90 än på 1-serien E87 (som i sin tur har samma som äldre 3-serier, både E36 och E46), så det blev lite fel när jag monterade fälgarna. E30 har ET34, medan E87/E36/E46 har ET44 eller däromking. Så nu försöker jag hitta en lösning - visserligen kan det funka med spacers, men det vore trevligare att ha 'rätt' fälgar. /// Gunnar E. |
|
|
Sahlback: Teknikens Värld testade Hakka 5 med omdömet: dålig årgång? Det framkom att det var bra på snö/is som väntat, men sämre än Hakka 4 på vått och torrt. Men Nordfrost 5 är billigare och antagligen tystare, har själv Nordfrost 3 och är väldigt nöjd. Mvh |
|
|
Där ser man... Då litar det ännu starkare år Gislavedfemman för mig även om jag tror jag blivit rätt nöjd med Gisl3, Hakka 4 lr 5 lr Michelins senaste också. |
|
|
Var hos min BMWhandlare idag. Bilen är byggd och är snart i Halmstad. Se ska det ta 2 veckor innan jag har den. UNDERBART, då är årets julklapp till mig iaf fixad. :) Har ni nån erfarenhet om det brukar hålla med 2v från Strawtown? |
|
| 3 veckor från fabriken var det på dom farsans och min... Dock har jag varit med om att bilen stått i Halmstad i över 4 veckor :( | |
|
Jag kommer att få alldeles för bra kondis om jag ska fortsätta att gå till jobbet ända till jul. Handlarna får tydligen ingen förvarning exakt utan plötsligt dyker det upp bilar hos dom. Hade ju varit bra om man hade lite koll på dag så man kan fixa bankväxel och ta ledigt en dag för att bara köra och dregla. En kompis till mig provkörde en 520da idag, samma motor som jag ska ha i ettan tror jag. Rätt bra drag trots vikten och automat. Måste bli riktigt pigg i ettan. Jag har ju inte kört en 120d än. |
|
|
Jo vi såg att Farsans bil hade kommit innan säljaren hade gjort det ;) Dom kan komma när som helst, ibland mitt i natten och ibland på helger. |
|
| Jag kör med 225/45/17 michelin x-ice north dubbade och kan verkligen rekommendera dessa. Hakkaprestanda i fråga om fäste men mycket tystare. Låter inge mer än mina hårda contisport sommardäck. X ice vann AMS test förra vintern och ligger i topp i alla test. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.