AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.552

Verklig förbrukning vs. färddatorn

Sida 2 av 2
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Tyvärr säger 265r18 ingenting om storleken på hjulen, framförallt inte diameter och rullomkrets. Blir väldig skillnad om de är 265/40 eller tex 265/60... Annars tror jag inte man kan lita på färddatorn till 100%, bäst att mäta körd sträcka och tankad volym. Förutsatt att körd sträcka är känd, dvs "rätt hjulomkrets", annars är den också fel. Även vid omkalibrering kan det bli fel om hjulen är "fel".

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Ahh ok jag var lite otydlig där, men det är 265-35r18 och fram 235-40r18.
Ja jag ska föra bok över det ett par tankar och se vad resultatet landar på.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Så här korrigerar man förbrukningsdatan på en E39 (åtminstone på min 97:a):

1 Sätt på tändningen (läge 2)
2 Håll in Check Control (CC) ca 10 sekunder tills "Test 01" visas
3 Tryck trippnollställaren 1 gång så visas chassinumret (man måste göra det även om man vet sitt chassinummer för att kunna låsa upp senare)
4 Addera siffrorna (ex: DR14425 -> 1+4+4+2+5=16)
5 Tryck CC 18 gånger så "Test 19" visas
6 Tryck tripp upprepade gånger tills din summa från punkt 4 visas
7 Tryck CC så låses testen upp ("Lock: Off" visas)
8 Tryck CC tills "Test 20" visas
9 Tryck Tripp för att ändra korrektionsfaktorn ett steg i taget. Skriv upp originalvärdet (om du råkar fippla bort dig). Vet inte än exakt hur känsligt det är så tills någon utrett det får vi gissa oss fram... Skalan går från 800-1200 och för varje tryck minskar värdet med 1.

gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Men, jag misstänker att beräkningen av förbrukning sker på fel sätt i färddatorn:

1. Den blir alltid för låg. Jag misstänker att dom inte kan sin matematik ordentligt eller måste snålkoda(programmerarlingo för att vara extra smart när man programmerar - i det här fallet så smart att det blir fel) på något sätt, dvs de använder egentligen inte några bra data att räkna från. Man får ett medelvärde om man beräknar ett medelvärde över tiden av förbrukningen, ett annat om man medelvärdesbildar över körsträckan. Jag är inte på djupare vatten än att jag kan demonstrera med matematiska formler vad jag menar men ett enkelt exempel kan göra det läsbart i vanlig text.

Du kör 30 mil i 150 km i timmen med förbrukningen 1,2 l/mil och sedan 30 mil med 60 km i timmen och förbrukningen 0,6 l/mil.

Tidsmedelvärde = (300/150 timmar x 1,2 l/mil + 300/60 timmar x 0,6 l/mil)/ 7 timmar = 5,4 / 7 = 0,78 l/mil

Medelvärde över körsträckan = (30 x 1,2 + 30 x 0,6 )/60 mil = 54 l/60 mil = 0,9 l / mil

Naturligtvis blir det svårare att räkna om hastigheten varierar hela tiden men principen blir densamma och den rätta beräkningen är medelvärdet över körsträckan, men i färddatorn är tidsmedelvärdet lättare att beräkna eftersom man hela tiden har momentanförbrukningen i l/100 km beräknad.

Ta det inte så allvarligt, men efter många års stirrande och räknande på förbrukningen känns det som om det är tidsmedelvärdet man får från färddatorn - och motsvarande kvarvarande km till tankning.

2. Även vid en lång och jämn körning från full till tom tank verkar det som om det blir virvel i tanken mot slutet - och det hjälper inte ens att lätta på gasen och börja köra försiktigt. Kilometrarna kryper ner fortare än dom verkliga hur man än gör. Det är knappast någon tröst att det ibland(?) finns några liter kvar i tanken trots att man fått indikeringen --- km...

Hur många känner igen sig här, och hur många vill säga emot mig?
gu
339
gunnarh
320iA -99
225xe -19
Så här skulle det vara!

pbengtss har alldeles rätt när det gäller korrigeringen som kan göras: På skalan innebär 800 80 %, 1000 100 % och 1200 120%: Exempel: Om din färddator visar att bilen drar 8,8 l/100km och du vid tankning ser att den har dragit 8 l/100km korrigerar du genom att ställa in test 20 på 8,8/8 x 1000 = 1100. Jag förutsätter att inga ändringar tidigare gjorts, varför test 20 står på 1000 innan du gör ändringen, annars får du sätta in det värde som test 20 har före korrigering istf 1000. Tyvärr går det inte att göra större förändringar än 20 % ... Notera att serviceindikatorn går på den indikerade förbrukningen, varför du också får motsvarande kortare sträcka mellan inspekitoner och oljebyten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.