AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.550

Verklig förbrukning vs. färddatorn

Sida 1 av 2
Visa användare
14
iS-glass
BMW 523iA Steptronic -99
Godmorgon! Sitter här på kontoret och undrar om det bara är jag som tvivlar på färddatorns uppgifter om genomsnittsförbrukning? Har en 523iA -99 med 18-tums 265:or bak, vilket tillsammans med automatlådan rimligtvis borde ha en tydlig inverkan på bränsleförbrukningen. Enligt färddatorn ligger mitt genomsnitt (mestadels landsväg och motorväg) på 0,85-0,95 l/mil, men vid nollning av tripmätaren i samband med tankning visar sig den verkliga förbrukningen ha varit ett snäpp högre, närmare bestämt runt litern.

Någon som har kommentarer och tankar kring detta fenomen?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
På e34 kan man själv kalibrera färddatorn efter verklig förbrukning. Jag vet inte om det går på e39, har inte letat efter det än.
Du verkar definitivt behöva kalibrering av din.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Verkar skilja rätt friskt mellan olika bilar. Färddatorn i tidigare BMW jag haft har i regel visat 5-6% fel (färdatorn visar alltid lägre än den faktiska förbrukningen). Min nuvarande 530 visar nästan exakt, max 1-2 cl lägre än den faktiska. Däremot så visar min 320 rejält fel, ca 25%, så detta ska kollas vid nästa service.

Vad jag hittat så går det att kalibrerara färdatorns förbrukning i E39 men ej i E46...

___
//Ulf
Hur kalibrerar man i e39??

En färddator visar ju alltid fel på alla bilar.
Man ska inte lita blint på den

En Bmw eller?
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Min 530 visar också ganska exakt...

MVH Christofer
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Här Länk finns lite info om hur man tar sig in i de dolda menyerna.

___
//Ulf
I mitt fall så visar E34 tokfel (visar på 1,55 - verklig förbrukning 1,91)

E38 visar däremot EXAKT rätt :-) Besynnerligt

Mvh,
Kalle
___
Bilarna: Länk
se
661
seb_540
328i M F30
10% fel på min e39.
Sa
440
Saij
X3 -12
>Programmer

Intressant det där med 320:n - har liknande erfarenhet - men i vårt fall är det i mitt tycke förbrukningen som är FÖR HÖG - färddatorn visar vad bilen (enligt tillverkaren) BORDE förbrukat!!

Vad är din verkliga förbrukning på 320:n?

Mvh/Saij
Har en 320iT från 89 som enl färddatorn drar 1.1-1.2 liter/mil men vid verklig körning aldrig kommer över litern. Hur kommer man åt dolda menyer å sånt i e30n? Går det att kalibrera?

//Calle
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Saij: i princip är det likadant i vårt fall. Bilen ska enligt tillverkaren dra 0,55 landsväg och 0,71 blandad körning. Tidigare så pendlade min fru 2 x 8 mil/ dag och det var nästan 90% motorväg. Hon ligger i regel med farthållare på 120. I regel så låg förbrukningen någonstans 0,66-0,68 trots att färddatorn visade 0,52-0,53. När jag körde hem bilen från tyskland (65 mil) så körde jag på rätt bra...Färddatorn visade 0,60 medan verklig förbrukning var 0,75 vilket då är över den angivna blandad körning. Körde ungefär samma sträcka när jag körde hem min 530 från Tyskland och då hamnade förbrukningen på 1,01 och på den bilen är angiven blandad körning 1,09.

Så summan är ju att färddatorn anger ungefär vad som vore normalt "hyffsade" förbrukningssiffror. Har inte haft bilen inne på kontroll än men hade en kort diskussion med verkstaden när jag var där i annat ärende och dom hade inget självklart svar eftersom bilen går bra i övrigt. Dom menade att färddatorerna kan visa en del fel samt att olika bilar av samma modell kan dra olika mycket. Jag menade dock att aningen hög förbrukning i kombination med så stor felvisning borde tyda på att något inte står rätt till. Dags för service om någon månad så då får vi se om dom hittar något...

___
//Ulf
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
måste säga att min stämmer faktiskr relativ bra. 12,1 visar den i datorn men ung kör jag på 12,1-12,5 Helt ok!

MvH Bmw 4-ever
He
478
Heli
330eT -20 Portimao blå, M paket,mm..
Senaste tankningen 54liter/ 52,5 körda mil => 1,02857....l/mil
snittförbrukningen enl färddatorn = 1,03. Det är inte så illa fel:-)
Men jag tror nog mest på att det är en tillfällighet , jag skulle säga att den normalt diffar på ~5%
Sa
440
Saij
X3 -12
>Programmer

Välkommen i gänget! ;-)

/Saij
Färddatorn visade 0,67 l/mil men verklig förbrukning var 0,65 l/mil.

/Anders
Visa användare
14
iS-glass
BMW 523iA Steptronic -99
Märkligt detta! Finner det smått ologiskt att färddatorn kan vara felkalibrerad då den måste få sin data någonstans ifrån, och styrenheten borde rimligtvis veta hur mycket bränsle motorn får. Varifrån hämtar färddatorn sina siffror? Den kan ju knappast gissa sig till förbrukningen? Nåja, det är uppenbarligen mer komplicerat än så... :)

/Henrik
fi
100
fiat131
530da touring 02
523i sedan 99
min dator fick spader när jag stoppade i kcr box den visar 0,53-0,57 men den drar i verkligheten 0,7-0,8

hej o hå
bengan
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

fiat131: anledningen till det har ju sin naturliga förklaring då boxarna har som uppgift att "lura" bilens dator att spruta in mer bränsle. Körde själv ett tag med en box på min 320d och då var siffrorna än mer optimistiska än jag angett ovan. Kunde ligga på 0,42-0,43 utan problem på färddatorn när det i själva verket var närmre 0,7.

___
//Ulf
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Lyfter en gammal tråd lite!
Jag har problemet att bilens sk färddator menar att bilen skulle dra 1,2-1,24L/mil.
I morse så skulle vi åka och käka lite mat med släkt ca 10 mil bort.
När vi lämnar bostaden så visar datorn att det är ca 330 km till tom tank och jag tänker för mig själv att den kommer att ligga på ca 100-120 när vi kommer hem, men nu låg den på 300 blankt dock så står det fortfarande 12.0L/100km.
Tankmätaren visar ca 28 liter.
Kört lugnt och sansat med lite omkörningar.

Hur kan det komma sig att jag får sådana siffror som inte stämmer?

Jag har stora hjul på bilen och automat, men jag får inte ihop ekvationen av dagens körning!

Det är en 528 touring med 265r18 bak.
Sa
440
Saij
X3 -12
Lånar tråden för gammal fråga

>Programmer
Hur gick det med förbrukningen på 320:n - hade verkstaden nå'n kommentar. I "vårt fall" säger de att "bilarna drar alltid mera än specen säger"! Eller:"förbrukningssiffrorna är alltid för optimistiska"!

Med de 530d jag haft har verklig förbrukning motsvarat uppgiven förbrukning mycket bra.

>Don Corleon1

Har inget bra svar, men verkar märkligt att datorn inte "räknar ner" kvarvarande sträcka. Har på en bil (BMW) haft problem med tankmätaren när en ABS-givare var lite "knasig" (samma givare förser hasighetsmätaren/vägmätaren med info) - här blev följden att datorn inte "räknade ner" tankinnehållet. Så 1/4 tank var lika med soppatorsk!!

Fortsatt Glad Påsk!!

Mvh/Saij
En anledning till att många bilar har en högre förbrukning än specifikationerna anger, kan vara att rätt så många är välutrustade vilket gör bilarna rätt mycket tyngre. Detta medför en högre förbrukning eftersom specifikationerna bygger på "nakna" bilar som saknar extrautrustning. Erkännes att detta är en teori och inget jag vet, men jag vet att de bilar som jag importerat var rätt så mycket tyngre än vad deras svenska specifikationer angav.

Mvh
Mikael
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.