AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
3.497

Betala Tv- licens för att man har TV i bilen?

Sida 1 av 2
Njuren
Hej! Har det hänt eller e frågn korkad?

man vet juh aldrig! =)

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Så här står det på Radiotjänst hemsida: "Enligt lagen om TV-avgift ska alla som har en tv-mottagare betala tv-avgift" och "Varje hushåll betalar en tv-avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare".
Torde betyda Ja, Tv i bil kräver licens. Eller om du har ett TVkort i din PC. Men om du har licens för din vanliga tv behöver du inte ha en till för bilen.

Fast frågan är ju om man surfar in på SVT och tittar på programmen över webben?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Ska inte behövas, enligt min erfarenhet.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
52
82
525istheshit
525i Touring -02
har du tv-mottagare så ska du betala.
Men betalar du redan för den hemma så räcker det.
aj
422
ajhp
BMW 745Li -04
Har du tv så ska man betala tv-licens.
Om du betalar är en annan sak..

Dom ändrade just lagstiftningen som tidigare var enbart riktad till folk som hade traditionella TV-mottagare. Numera så räcker det med TV-kort i datorn eller kanske till och med en iPod med nerladdat Poddcast material från SVT. Kontentan är att det krävs TV-licens även för TV i bilen. Men vem skall kolla det? ;) Angående ministrars moral så tyckte jag detta var riktigt kul: Länk
Ra
209
Rattmeister
850CiA -92
520dA Touring -08
Håller med VillaRosa. Dock kvarstår vad som begränsar hushållet?

Ex. vid samboförhållande: P1 äger huset, P2 äger bil och husvagn. P1 behöver husvagnen i sitt arbete (logi) pga 50 mil från hemmet (veckoarbete), där husvagnen har tvmottagare och tv. Kontrollant gör tillslag på platsen hos samtliga husvagnar, där P1 svarar för att han betalt licensen. Problemet börjar där kan man säga.

Anser att detta är personrelaterat och skulle lösts enklast (i detta fall) med besök hos prosten, med ring och allt vad det medför.... Men rent logiskt borde licensen gälla alla som är skriven på adressen.

Så svaret till dig Njuren blir: Står du som mottagare av Radiotjänst faktura och äger bilen du ev tittar på TV i, så är licensen gällande.
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Så här står det på vanliga frågor Länk

--
6. Hur definieras ett hushåll?

Till ett hushåll räknas de personer som bor på samma adress och ingår i familjegemenskapen. Till hushållet räknas också t ex fritidshus, husvagn eller tillfällig bostad på annan ort - förutsatt att man inte bildar ett nytt hushåll på detta ställe. Varje hushåll betalar en tv-avgift för ett obegränsat antal tv-mottagare, enligt 2 § lag om TV-avgift.
--

Alltså ingår bilen i ett hushåll, eftersom man inte bildar ett nytt hushåll i en bil.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Det praktiska är utrett ovan. Det är patetiskt att se hur många gånger lagen skrivits om för att försöka följa teknikutvecklingen. En TV kan numera finnas i de mest skiftande former och utrustningar, det man betalar är egentligen en mottagaravgift, för möjligheten att kunna kolla på SVT1 och 2. Som bekant förekommer det redan reklam och sponsorer i massor "detta program sponsras av...", alla har vi ju hört det osv. Ändå tvingas vi betala, de höjer avgiften när de vill (ofta) osv.
Lagen är förlegad, minst sagt, endast dumma svenskar ställer upp på detta. Nåja inte alla, och med de senaste händelserna och avgångna ministrar osv så kan man väl hoppas på att den rivs upp snart.

FP
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Hela konstruktionen med TV-licens är väl bland det mest kostnadsineffektiva man kan tänka sig...Ett stort antal saker i samhället "sponsras" med skattemedel, t ex åker man lokalbuss så betalar du en del och staten/kommunen en ännu större del. Detsamma gäller t ex dagis, teater, mm. I dessa fall så är det oftast en minoritet av befolkningen som utnyttjar det men alla skattebetalare är med och betalar. När det gäller TV-licensen så är det väl en försvinnande liten del som faktiskt inte har en TV-mottagare och de som ALDRIG NÅGONSIN tittar på SVT kan väl vara något större antal. Trots detta så kan man inte inkludera detta med Public service TV i statens vanliga kassakista. Vad kostar det inte att driva runt organisationen att hantera alla dessa räkningar som skickas ut, ta emot betalningar, springa runt och knacka dörr, mm mm. Räcker en halv miljard SEK om året. Man kan ju fråga sig hur mycket av varje licenskrona som verkligen går till SVT/SR?

Skippa detta och vi slipper ett storebrorsmoment i vårt samhälle samt garanterat sparar en hel massa pengar. Visst, ett antal personer skulle bli av med sina jobb men det måste väl ändå finnas något mer produktivt att syssla med?

Och själv betalar jag givetvis TV-licens...pga ett misstag MEN å andra sidan så vill man ju inte missa möjligheten att bli minister ;)

___
//Ulf
Jag betalar redan för tjänster jag inte använder eller där skattebelastningen inte motsvarar samhällets motprestation (föll tex nyligen ned från taket, skadade foten men åkte inte till "akuten" eftersom jag pga deadline inte hade tid att slösa bort timmar på att vänta i en ineffektivitetskö och fick istället en knastrande fotled. Ytterligare ett skäl att flytta till Tyskland :() och slipper gärna denna onödiga kostnad eftersom jag saknar tv (jo det är sant).

Mvh
Mikael
fa
249
faktor
BMW 750iA -97
Ta även med det exempel att du har parabol. För att titta på de "fria" kanalerna, ettan, tvåan, fyran, osv. Så måste man betala abonnemang hos viasat eller canaldigital. Någonstans så blir man blåst. Betalar jag nu tv-lisens så borde jag kunna slänga upp min parabol och kolla på dessa kanaler utan problem, men så är det inte. Jag måste även köpa ett abonnemang hos CD eller VIA för att titta. Skall jag strunta i lisensavgift om jag betalar ett abonnemang, eller skall jag betala lisensavgift och kräva att få tillgång till dessa "fria" kanaler av VIA eller CD?
Lagar och förordningar hänger inte med i utvecklingen. Man försöker att efterkonstruera lagar så att dom kan följa med i utvecklingen bara för att kunna suga åt sig pengar av ett redant skattebetyngt folk. Och för vad skall man betala pengar. Personligen kollar jag på min höjd på melodifestivalen på 1:an eller 2:an....
Kloka ord i den senaste inläggen.
Men visst kan du slippa abonnemang hos CD eller VIA, du behöver bara hårdvaran, mottagare och antenn för att ta in de fria kanalerna, förutom de fåtalet svenska så finns det 100-tals utländska osv. Bara att zappa på...)
Den så kallade TV-avgiften är ju en mottagaravgift, du betalar för att du äger en TV som kan ta in kanalerna. Många försökte ju tidigare med att använda rena monitorer utan kanalväljare, datorer för mottagning av satellit osv, men man skrev snabbt in liten passus i lagen som blockerade detta.
Storbror kunde lika gärna hitta på t.ex en sko eller cykelavgift, man sliter väl nån mikroskopisk del på gatan med dessa? Säkert skulle majoriteten av sveriges befolkning stå med mössan i näven och betala som vanligt...)

FP
Statens avgifter ja, jag undrar var det kostar i administration för registerhållningsavgiften på 35:- eller skattekvittot till bilen...?!
be
60
beemv
530iA Touring 03
Tv-licens?
Skiter väl jag i, som politikern sa..... :=)
Hoppas som sagt att det kan komma nåt gott ut ur denna mess som amatörministrarna fixat till. Att inte betala TV-avgift lär ju gälla en stor del av övriga riksdagspolitiker också enligt en nyligen gjord undersökning, förutom en stor del av övriga folket också. Med andra ord är det ju uppenbart att det är lagen det är fel på. Läge nu att ta tag i detta och se till att skaffa undan lagen, vem skulle sakna den? Nog har man förr fixat fram större summor i andra sammanhang än de som då skulle försvinna i avgiftsbortfall osv, ettobortfallet efter administation osv blir nog fullt hanterbart.

FP
no
163
novaland
520iA Touring -10
Väcker liv i ett gammalt lik... Men nu när det kommer omfatta datorer, behöver man betala TV-licens om man har dator i bilen?

"I hushållet".. är det även i bilen? Jag har liksom ingen dator, det är firmans dator, men bilen är i mitt "hushåll" även fast jag aldrig parkerar bilen i mitt hus. Var går gränsen till hushåll?

frågor, frågor...
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Jag har alltid sett AP som min andra familj, så eftersom någon i min familjegemenskap betalar TV-licens så slipper jag, eller? ;-)
Man betalar för möjligheten att se SVT, oavsett vem som äger utrustningen...
Givetvis får man låna prylar osv men "stadig tillgång" till utrustning som visar TV, brukar räknas vid 14 dagar osv, samma tid som man får testa grejor från affären osv, sen måste man skicka in uppgifterna och betala...
Helt skruvade och krystade regler som man hos SVT ändrat och filat på flera gånger genom åren.
Nu lyckades det inte att avskaffa som utlovats denna gången, men inom något år så lär TV-avgiften försvinna. Minst 20 år försent... men det läggs givetvis på skattsedeln i stället.

FP
Lagen Länk säger: "2 § En TV-mottagare är en sådan teknisk utrustning som är avsedd att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV- program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lag (2006:798)."

En dator är inte avsedd för att ta emot utsändning eller vidaresändning av TV-program.
no
163
novaland
520iA Touring -10
Egentligen känns det som att nu med datortillägget i tv-licensen mer handlar om smart-tv och att man kan ta emot tv-sändningar i TV'n och att tv'n i bemärkelse är mer en dator än en tv-mottagare. Att sedan pc-datorer halkar in på ett bräde är det mer slentrianmässigt ok med verkar de tycka.

För om man köper en TV idag så kan man normalt inte se på några tv-utsändningar, efter som det går inte att koppla in en antenn och bara se. Man måste ha någon form av mottagarenhet.. själva TV'n idagslägen möjliggör ju inte TV-tittande, dumt nog.. :P

Visst, det finns väl en del hur som fortfarande har någon form av analog utsändning, men det tillhör mer ovanligheten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.