|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Skall under bilen imorgon igen med spättet och leta glapp. Måste ju hitta det någon gång. Skall väll inte behövla lämna bort den! Ingen som knegar på BMW verkstad som stött på det på jobbet verkar ju inte så ovanligt direkt. |
|
| Vid byte till vinterdäck så gjorde jag ett försök att lokalisera missljudet. Upptäckte att jag kunde känna vibrationer i främre länkarmen på vänster sida då jag slog på bromsoket med handen. På högra sidan var det stumt och även i övriga länkarmar. Så idag bytte jag främre länkarmen, behöll dock powerflexbussningen och till min stora glädje rullar nu bilen som på bomull över brunnslock, kullersten o dyl :) | |
| Har också haft problem med ett klapprande ljud från framvagnen då man körde över ojämnheter. Det försvann vid inbromsning och vid rattutslag. Det var nedre bakre länkarmarmen i framvagnen som glappade massor ute vid hjulet. | |
|
Ju jag tror att jag vet vad det är som är felet..... Har varit så irriterad på oljudet att jag köpt nya pendelstag [nummer 6 på bild i länken nedan] , bytt stöddämpare inklusive fjädrar osv.... så jag börjar närma mig vart felet ligger, jag är inte helt hundra men efter mina undersökningar så verkar det vara gummibussningarna som håller pendelstagen eller balanseringstagen som vissa kallar det. Måste kolla det eventuellt imorgon ifall jag får tid... [nummer 2 på bilden i länken nedan] är den bussningen som jag tror är slut på, bilprovningen kunde inte hitta någe som helst glapp på detaljerna runt styrl-led och sådant, bmw sade att det var pendelstagen, min första tanke när jag hörde det förskräckliga oljudet var pendelstagen, så om det inte är själva pendelstagen i och med att jag köpte nya så kan det ju vara så att hela stabilisering-stagen glappar, kolla det ni med så skriver vi till varandra här snart igen.... Länk |
|
| Min bil gick igenom bes utan anmärkning med denna länkarm glapp.. Det samma på en BMW 528 iM -00 som jag hade tidigare.. 528:an besiktades i Sala och 523:an i Södertälje.. Hissa upp bilen och ta en stor polygrip och bit ihop kulledrena längst ner vid hjulnaven.. Glappar det i höjdled så har du problemet där.. Besiktningen brukar inte märka dessa glapp.. | |
|
På 3-ser. e46 är ju dessa pendelstag/stabilisatorstag nån form av förbrukningsvara. När jag köpte min så bytte jag och nu efter ca 4-5000mil fick jag byta igen. Upptäckte då att Biltema hade börjat sälja dem nu så jag provkör just nu deras variant för att se hur länge de håller, finns till e39 med för 119:-/st å med deras priser (mer än halva priset jmf övriga bildelshandlare) kan man ju byta dessa stag årligen istället om det skulle behövas. / Micke |
|
|
Måste byta pendelstagen på min också, det är en jäkla massa stag å tjafs överallt.... Har dock beställt mina på mekonomen för ca 240 kr .. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.