AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.377

Skrammel i framvagn e39.

Sida 1 av 2
tr
80
tryffen
530 IM -01
Jag har en bmw 530 med m-chassi och jag har något som skramlar i framvagnen har haft uppe bilen på liften massor av gånger nu men jag hittar inget glapp i någon led eller stag. Kan det vara någon bussning för fjäderbenen? Eller vad tror ni innan man byter allt i onödan.
Det kan vara stötdämparen.

/Anders
Visa användare
431
JONTEP
318d Touring -13
Pendelstagen brukar skramla när man kör över ojämnheter i vägen om något av dem är slitet.
Känn på dom när bilen står på marken, vrid ratten fullt åt något håll, så kommer du åt dem.
tr
80
tryffen
530 IM -01
Jag har ruskat i varenda stag och länk i framvagnen utan att hitta något fel så det måste vara dämparna då om det inte finns några busningar som ligger på¨toppen på fjäderbenet? Kan det vara något annat än dämparna? Hur märker man om dämparna är slut förutom att det blir gungit som bilen för övrigt inte är.
På min hörde man "klonket" när man gungade på fronten på bilen. Häng dig på bilen så att stötdämparen trycks ihop.

/Anders
tr
80
tryffen
530 IM -01
Nu har jag kollat dämparna också inget fel där. Vad kan det vara?
Finns mängder med trådar om oljud i E39.. om du använder sökfunktionen så kommer du att hitta en hel del läsning..
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
testa att lyfta hjulet uppåt med bilen i midje höjd.. (krävs sin karl) ;).. så ser du om det glappar i lagringen för dämparen... men den behöver dock inte glappa (synligt) för att låta mkt illa...förutom k-stag så är länkarms/bärarms bussningar vanligt annars..

Ge han olja Bara!!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Främre nedre kulbulten är ett tips, nästan omöjlig att hitta glapp i förräns man kommer exakt i rätt läge, jag böt nästan allt annat efter att både jag o bilprovningen inte kunde hitta nått, men dunkandet fortsatte vid körning över ojämnheterm till slut när jag hissade upp hjulet på domkraftsfästen ca 5 cm kändes o hördes glappet.

///MVH Hasso
Länk
På min E39 skramlade det väldigt mycket när jag körde i gupp och ojämnheter. Jag bytte hjullager och sen dess är det tyst.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Henkez: Hade du skrammel i ojämnheter även vid inbromsning innan du bytte hjullager?

Jag har bytt dämpare, fjädrar, fjäderbenslagring, bussningar (powerflex) och styrstag utan att bli av med oljudet. Återstår länkarmar och hjullager så snart borde det vara borta.

Det som är karakteristiskt för mitt missljud är att det endast låter i låga hastigheter vid brunnslock, kullersten, tvättbrädor. Dock blir det tyst om man vid ex vis körning på kullersten svänger kraftigt eller bromsar. Är mest inne på att det skulle vara hjullagret eftersom detta borde stabiliseras under inbromsning och även få en annan belstning då man svänger.
Vet inte om det blev mindre skrammel vid inbromsning ellr när jag svängde. Det borde vara hjullagret som är dåligt eftersom du har bytt så mycket annat utan att det blev bättre.
tr
80
tryffen
530 IM -01
Dojjan: Mitt problem låter precis som ditt det blir tyst i högre hastighter.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
tryffen: Har du testat om det även blir tyst under inbromsning?
tr
80
tryffen
530 IM -01
Kollade nu det är tyst under inbromsning.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Då lär det ju vara samma orsak till oljudet som vi har, hjullager ser jag som det mest troliga.
stagen mellan fjäderben o kränghämmare skrammlade på min .. bytte dom så blev det tyst

HP
tr
80
tryffen
530 IM -01
Bytt hjullager idag det blev inte bättre har börjat låta på båda sidor nu.
Do
183
Dojjan
M3 SMG -03
Det lät ju inte bra, jag som var på gång med hjullager jag med. Kanske nån led i nån av länkarmarna trots allt...
Visa användare
72
såxåh
520i-78
635csi-83
Känn på bromsoken om dom glappar mycket,har skrammel i min framvagn med och hittade inget annat än bromsoken som glappade.Tog en pollygrip å böjde till fjädern som sitter på oket så att den spände emot mera,blev genast bättre! Ska byta gummibussningarna i oken sen för att få bort glappet helt.
Visa användare
433
ez
330CI cab E46 -02
318d F31 -15
Intressant läsning, min skramlar också i låga hastigheter när man kör över små ojämnheter, blir dock tyst när man lägger foten på bromsen. Har reducerat en stor del av det större slamrandet efter att jag bytt det ena casterstaget men trots det så kan jag sparka på hulen framifrån och höra ett tydligt skramlande, det bör vara knasterstagen men blir dom tysta när man bromsar? Har ett belägg bak/inre som sitter väldigt löst men jag uppfattar att det även skramlar framifrån... Fortsätter följa tråden med intresse.

// Henke Bleifuss
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.