AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
4.032

Hej har köpt en 328 e36 o vill trimma den dats den ska klara av besiktningen hur?

Sida 2 av 2
Nima_Blade
föresten jag vet inte om jag hörde rät man ska kolla om allt dehära komer passa ihop efter min chiptrim hos sthlm tuning om det komer passa ihop allt som tex chiptrimmen som jag har nu sen byta insug o extraktor..?

Blade
Nima_Blade
föresten har hört mycket om K&N Luftfilter ska det ge mera hp?

Blade
kan vara skadligt för motorn, om inte det så mot lmm. Rejäl värmeavskärmning behövs så du inte tappar effekt.

/// Bimmarkomanen
Nima_Blade
jaha mr.330 ok tack för tipset då slipper jag köpper denna K&N sport Luftfiltret som alla snakar om hehe ; ) eelr vad sa du om (mot lmm) vad betyder det?

Blade
Lmm = luftmassemätare, den sitter innan insuget och mäter hur mycket luft som strömmar in i motorn. Öppna luftfiltrar som k&n osv. måste man olja in försiktigt annars, om för mycket olja på filtret så kan det fastna lite på lmm med och d e inte bra - lmm kan gå sönder. En till grej med öppet filter som är dåligt är att den har förmåga att släppa in mer skit i motorn än ett vanligt original filter.

hehe o d e lugnt du behöver inte säga mr. ;)

/// Bimmarkomanen
Ca
1
Caféracer
BMW 328i coupé -97
Hejsan, jag är ny på forumet och skulle bara senkommet vilja kommentera Nima_Blades frågor om trim av 328 E36.

Jag har själv en E36 328 (M52 motorn) som jag har trimmat på ett motsvarande sätt.

Jag har låtit sätta dit ett aluminiuminsug från Dr. Schrick (det är tyvärr både dyrt och tungt) i kombination med större spjäll (uppfrästa spjällhus, från CA-automotive i England, men det kanske går lika bra med 325-spjällhus, vad vet jag) eftersom detta insug passar direkt.

Dessutom har jag låtit montera "snorkeln" från M3 3,2 (E36, framför luftfilterburken) med en passande (motsvarande hål uppe på) kylluftkanal till vänster frambroms (varifrån snorkeln hämtar lite extra luft).

Vidare har jag låtit montera extraktorgrenrör i rostfritt från Supersprint (dyrt och "ringer" lite, ljudmässigt, kräver mindre kapning av katalysatordelens främre inlopp).

För att ge bilen ändå mer skjuts har jag även låtit montera ett aluminiumsvänghjul från UUC med en BMW M5 3,6 koppling (som ovan, dyrt, men mycket lätt, 3,89 kg i stf 11,54 kg, förutom kopplingen).

Katalysatorerna har jag låtit vara kvar och de följs numera av ett rostfritt "slutsteg" från UUC/Corsa som låter för djävla gött/för djävligt, beroende på om man vill gasa på eller om man vill finglida.

Jag har även satt i ett K&N "panel filter", d v s ett som passar i originalfiltrets hål.

Bytte till "long life"- stift (sådana som sitter i E46 med fyra elektroder) vid fix av orolig tomgång (slipning av jordfläta mm plus byte av lambdasonderna efter 10 000 mil).

Till sist lät jag mappa bilen hos Turbo Center Stockholm.

För känslans skull lät jag också montera ett kullagrat short- shift-kit från UUC (Competition Evo 3 i rostfritt/aluminium med DSSR-stång fram till lådan) med bättre bussningar (med stålkoppar) för fäste av växellådan till karrossen.

Jag kan säga att detta har kostat alldeles för mycket pengar (som andra redan påpekat här, jämfört med att köpa en beg. M3), men har man bilen som hobby och tycker att det är värt det så...och detta kan man som jag gjort ta i steg, allt eftersom man snålat ihop kulor.

Det jag märkt mest av är insuget (med större gasspjäll), svänghjulet samt mappningen och grenrören i fallande skala.

K&N-filtret ger kanske en aningen snabbare gasrespons, men den är försumbar och ger som andra påpekat här kanske en mindre lyckad portion finkornig smuts in i motorn.

Numera går bilen mycket bra även på höga varv, även om svänghjulets "effekt" avtar snabbt över 100 knyck (2=>3) då det är just i ettan och tvåan man har nytta av det.

Jag kan annars hänvisa till Tobbe på Need for Speed, (då han är den som pillat dit grejorna åt den icke-mek-kunnige idioten, hej Tobbe!) om hans intryck av bilen efter pillandet.

Jag håller nog med övriga inlägg om att man förlorar lite bottendrag (men kolla här

Länk

), fast det märks bara den allra första halva sekunden vid uppsläpp av kopplingen, sedan går det bättre...

Vad gäller besiktningen har jag inte fått några anmärkningar hittills.

Jag vet att detta är väldigt sent påtänkt, men det kanske är intressant ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.